M/Tr. «HARVEST»

– snurper/tråler fra Fitjar Mek. Verksted

Foto: Torbjørn Hovland
Foto: Torbjørn Hovland

Fitjar Mek. Verksted AS, Fitjar overleverte M/Tr. «HARVEST» til Hardhaus AS, Austevoll den 17. juni 2014 som byggenummer 36. Nybygget er en snurper/tråler av WSD VS 6108 PSTR design. Dette er det 15. fiskefartøyet som verftet bygger av WSD design. Skroget er bygget ved Hullkon Shipyard i Polen.

Da byggekontrakten ble offentliggjort i januar 2012, het det seg at leveringen fra verftet skulle finne sted i august 2013. Med andre ord – det har vært store forsinkelser. Fartøyet er bygget til klasse i DNV @1A1, ICE-C, Fishing Vessel og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. ………………………………………………………………………………………………  67,00 m
Bredde største…………………………………………………………………………………………. 14,80 m
Dybde i riss ………………………………………………………………………………………………  9,00 m
RSW ……………………………………………………………………………………………………..  1830 m3
GT ……………………………………………………………………………………………………………..  2100
IMO nr. …………………………………………………………………………………………………  9669756

Tankenes kapasiteter er for 460 m3 brennolje og 40 m3 ferskvann.

Maskineri

Fremdriften besørges av en Wärtsilä 8L32 dieselmotor som er koblet til Wärtsilä reduksjonsgear og propellanlegg. Strømforsyningnen besørges av to Caterpillar C32 ACERT hjelpemotorer og AVK og Marelli akselgeneratorer. Nødaggregatet har en John Deere motor. Styremaskineri og ror er RRM leveranser, og fartøyet er utrustet med en Brunvoll sidethruster.

Allweiler og Desmi har levert pumper, separatorer er fra Alfa Laval og kompressorer kommer fra Sperre og Kaeser. Fronta Ventilasjon har levert ventilasjons- og proviant kulde anleggene, og isoleringsarbeidet er utført av Maritime Montering. Kjelutrustningen er fra Ulmatec Pyro, og tank sounding systemet er fra Xtronica. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.

SCR systemet for NOx reduksjon er levert av Yara, og Brødrene Dahl har supplert ventiler/aktuatorer. BKS har utført rørlegging ombord. Smøreolje er levert av Mobil Oil, og bunkersolje er fra Bunker Oil.

Brannsikkerheten er ivaretatt med et Autronica Fire & Security Flexifog system og et Consilium/Eltek alarmanlegg.

Dekk/innredning

Rapp Hydema har hatt leveranser som hydraulisk dekksmaskineri, vinsjer og capstan. Flålegger og kraner er Triplex leveranser. Fiskepumpe er fra  Z-Marine/Sea Quest, og C-Flow Fish Handling har levert transportanlegget. Ankerutrustningen er fra Sotra Marine Produkter, og Varde er leverandør av fortøyningsutstyr. Trålblokker kommer fra Gleipnir. Lanterner og lyskastere er Tranberg leveranser.

Vinduer er levert av Bohamet, Libra-Plast har levert utvendige dører mens vanntette skyvedører er fra IMS. Nybygget er oppmalt med Carboline malingssystemer. Survitec Group har forestått landgangsutstyr og har tatt seg av redningsutstyret sammen med Mare Safety. Davit for MOB-båt er Noreq leveranse.

M/Tr. «HARVEST» er arrangert med innredning for 14 personer, og innredningsarbeidene er utført av Maritime Montering, inkludert innredningsdører og -paneler. Samme firma har stått for møbelleveranser. Bysseutstyr er av Beha fabrikat, Miele har supplert vaskeriutstyr og toalettsystemet er fra Jets. Elektroarbeidene er utført av Vassnes Power, og Maritime Montering har også tatt seg av bropultene.

Halvorsen Power Systems har levert IAS inkludert alarmanlegg, og hovedtavle er fra RRM. Blant det elektroniske broutstyret kan nevnes JRC produkter som radar, ekkolodd, radiostasjon, vaktmottaker, værkartskriver og GPS. Sonar er fra Simtech Subsea, og annet utstyr er Simrad autopilot, Jotron Epirb og Sailor VHF. Vico har installert elektronikken ombord og vært delleverandør.

DNB ASA har vært involvert med finansieringen, og forsikringene er plassert i Gard (P&I), Codan og North Edge.

*

Fitjar Mek. Verksted AS skal levere bnr. 207, en arbeidsbåt til Marinus Aqua Service i oktober, samt bnr. 209, en arbeids- og lokasjonsbåt av HFMV design, til Sjøtroll i desember 2014.

Omtalen av bnr. 206, M/S “Bondøy”, kan du lese annet sted i denne utgave.