M/T «NANSEN SPIRIT» – «SCOTT SPIRIT» – «PEARY SPIRIT»

De tre resterende skipene i Amundsen-klassen er levert fra Samsung Heavy Industries Co. Ltd. Koje Shipyard, Sør-Korea til Teekay Shipping Norway. Det skjedde den 1.oktober for byggenummer 1750, M/T «NANSEN SPIRIT», den 22.juli for byggenummer HN 1828 , «SCOTT SPIRIT», og den 19.mai for byggenummer 1827, «PEARY SPIRIT».

De tre nybyggene ble døpt i samme seremoni i Stavanger den 5. oktober. Gudmor for «NANSEN SPIRIT» var Helga Pedersen, for «SCOTT SPIRIT» Inger Ødegaard og for «PEARY SPIRIT» Anne Selnes.
Første skip i serien, «Amundsen Spirit», ble for øvrig overtatt 30. juli 2010. De fire skipene skal ha kostet totalt cirka US$ 500 millioner. Noen av hovedtrekkene ved disse nybyggene er oljeforbruket og utslippene, system redundancy, DP-egenskapene (kan operere med svært lave turtall) og redusert fare for sprekker i skrog- og dekkstrukturene (tilført ekstra 800 tonn med stål). Skipene er klargjort for kalde farvann blant annet gjennom oppvarming av ballastvann.
«NANSEN SPIRIT» er på langtidskontrakt med Statoil i Nordsjøen, mens «SCOTT SPIRIT» og «PEARY SPIRIT» arbeider på norsk og britisk sokkel under kontraktsfart.

Rederiet
Teekay vant Clean Shipping Award 2009 i kategorien Clean Air på Nor-Shipping 2009. Teekay etterstreber å redusere utslippene av volatile organic compounds (VOC) gjennom utviklingen av ny teknologi som blir å finne ombord i de fire “Great North shuttle tanker” nybyggene. Løsningen omfatter økt trykk i lastetankene, en C(compact)VOC absortion enhet (patentert av GBA Marine) og det Knutsen patenterte KVOC drop systemet. Med dette regner man med å oppnå reduksjon av VOC utslippene under lasting med 50/70% avhengig av typen olje og ingen utslipp til luft på lastereiser.
Teekay har nå totalt har 22 skip som opererer i Nordsjøen. Rederiet har totalt ca. 41 shuttle tankers. I tillegg kommer ca. 31 tankskip i Aframax størrelsen og ca. 27 Suezmax skip. Selskapet er også engasjert i områder som flytende produksjonsenheter, LNG og LPG.
Innen LNG ble det nettopp opplyst at Teekay sammen med Marubeni kjøpte åtte Maersk LNG carriers for $1,4 milliarder. Alle skipene er bygget ved Samsung HI med kapasitet på mellom 165.600 og 138.300 cbm.
Det fulgte kort tid etter at Teekay “reddet” Sevan Marine gjennom kjøpet av tre FPSO’er (Hummingbird, Piranema og Voyageur) med charters. Teekay skulle videre finansiere fullføringen av oppgraderingen av Sevan Voyageur og tegner seg for en betydelig aksjepost i rekapitaliserte Sevan Marine, samt at det inngås et samarbeid for fremtidige prosjekter.
Teekay ble grunnlagt i 1973 av danske Torben Karlshøj (TK = Teekay) som operatør av Aframax skip og ble raskt toneangivende innen den sektoren med innbefraktede skip. Etter hvert ble det overgang til blanding mellom operatør og eier, og den første Aframaxen ble kjøpt i 1985. Grunnleggeren dro til Nord-Amerika som ganske ung og døde i 1992. Lenge har hovedkvarteret ligget i Vancouver, BC.
Teekay har tatt for seg av norske rederier. I 1999 ble Bona (Höegh kontrollert) kjøpt, i 2001 Ugland Nordic og i 2003 Navion (Statoil og Rasmussen) og derav tilstedeværelsen i Stavanger.

M/T «NANSEN SPIRIT» – «SCOTT SPIRIT» – «PEARY SPIRIT»
Skipene fører Bahamas flagg og er på livslange kontrakter til Statoil (kan sikkert trekkes ut og erstattes). Det betyr anløp av feltene Norne, Åsgard, Njord, Statfjord, Gullfaks, Volve og Varg.
Skipene har 12 lastetanker og 2 slop tanker og kan føre 2 segregeringer. Fire lastepumper har hver kapasitet på 3000 m3/h, og de to ballastpumpene har kapasitet på 2500 m3/h hver.
Skipene fører Bahamas flagg og er bygget til klasse i DNV ✠1A1, CSR, Tanker for Oil ESP, BOW LOADING, SBM, COMF-V(3)C(3), HELDK-SH, OPP-F, RP, E0, ESV-DP[HIL] F-AMC CCO, DYNPOS-AUTR(A), NAUT-AW, VCS-2, CLEAN DESIGN, BWM-E(s), COAT-PSPC, CSA-2, PLUS-2, BIS, TMON. Skipene har Green Passport og har følgende hoveddata:
(alle tall “cirka”)

Lengde o.a. 250,00 m
Bredde 43,80 m
Draft summer scantling 15,00 m
Dw 109.289 t
Lastekapasitet inkl. slop tanker 121.700 m3
GT 66563
NT 29517
IMO nr «NANSEN SPIRIT» 9438860
IMO nr «SCOTT SPIRIT» 9466142
IMO nr «PEARY SPIRIT» 9466130

Tankene har kapasitet på ca. 3000 m3 fuel, 600 m3 diesel og 400 m3 ferskvann. Vannballast kapasiteten er 42.600 m3.

Maskineri
Fremdriften besørges av to MAN Diesel 6S50 ME-C7 dieselmotorer som hver har ytelse på 7020 kW. Motorene er bygget på lisens av Hyundai HI Engine & Machinery Division og er “IMO Tier II compliant”. Fire MAN Diesel hjelpemotorer hver på 2640 kW sørger for strømproduksjonen ombord. De to rorene er av type Schilling Monovec. Thruster utrustningen fra Rolls-Royce Marine består av to azimuth thrustere forut, en tunnel thruster forut og en azimuth thruster akter.
Hamworthy har levert laste- og ballastpumper samt Inert Gas anlegget. Aalborg Industries har supplert kjelutrustningen, og varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo.

Diverse
Bøyelastingssystemet er levert av Advanced Production & Loading (APL) som er eiet av National Oilwell Varco. Skipene kan opereres i 4,5 meter signifikant bølgehøyde for oppkobling og kan ligge tilkoblet med inntil 5,5 meter bølgehøyde.
Kongsberg Maritime har levert DP, ICMS og cargo monitoring systemene til nybyggene. CCTV-anlegget kommer fra Hernis, og ABB har hatt leveranser av elektrisk utstyr. Furuno har levert navigasjon- og kommunikasjonsutstyr til nybyggene.

Video hentet fra Youtube: