M/T «BRØVIG MISTRAL»

Søsterskipet Brøvig Barat
Kjemikalietankeren «BRØVIG MISTRAL» på ca. 4.461 mt dwt ble levert fra CSIC Chongquin Chuandong Shipbuilding Co. Ltd. i Kina til Brøvig Stainless AS, Farsund den 12. oktober 2011 som byggenummer HT0122. Brøvigtank AS er manager for nybygget. Dette er det siste skipet i serien på fire. De tre første var «Brøvig Barat», «Brøvig Cierzo» og «Brøvig Levanto», og disse ble levert i perioden fra februar til juli i år.

Prismessig snakkes det om cirka $17/18 millioner per skip. Skipet er utstyrt med åtte rustfrie tanker i syrefast stål med en kubikk på ca. 4314 m3 pluss to slop tanker. Skipet kan laste 10 segregeringer. De 10 Framo Deepwell pumpene har hver kapasitet på 200 m3/h, og i tillegg kommer 2 x 120 m/h. Alle skipene inngår i et samarbeid med Stolt Tankers.

Rederiet
Th. Brøvig Group ble grunnlagt i 1889 av Gunder Christian Brøvig og har fulgt utviklingen fra seilskip til dagens moderne skipstyper. Etter noen vanskelige år i “K/S-tiden” ble gruppen restruktuert av Tharald Brøvig i 1992 med konsentrasjon om sektorene Venture og Shipping. Dagens flåte består av 13 enheter med de fleste under 5.000 dwt, men med noen større, – to på ca. 9.200 og en på 8.100 dwt.

Verftet
ChongQing DongGang Shipbuilding Industry Co.,Ltd. er lokalisert i DongGang havnedistrikt. Tidligere statseide Chongqing shipyard er direkte eiet av China Shipbuilding Industry corporation (CSIC).

M/T «BRØVIG MISTRAL»
Skipet fører Marshall Islands flagg og er klasset i Bureau Veritas med notasjonene BV 1 + HULL + MACH Oil Tanker/Chemical Tanker, ESP, Unrestr. Navig, ICE CL, IC, AUT/UMS, Mon shaft, Clean Ship og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 90,90 m
Lengde b.p.p. 85,00 m
Bredde største 15,60 m
Dybde i riss 8,00 m
Draft 6,00 m
Dødvekt 4.461 t
Kubikk inkl. slops 4857 m3
GT 3327
NT 1357
IMO 9311385

Tankkapasitetene er ca. 313 m3 heavy fuel oil og ca. 53 m3 diesel .

Diverse
Fremdriften besørges av en MaK 8M25 dieselmotor med ytelse 2640 kW v/750 rpm. Hjelpemaskineriet består av tre MWM motorer hver på 360 kW v/1200 rpm, og en akselgenerator på 500 kVA produserer strøm ombord. Skipet har en Schottel 250 kW baugthruster. Alfa Laval har levert separatorene til nybygget, og tank radarer kommer fra Krohne Skarpenord. Polarmarine har levert to tankvaskemaskiner.