M/T «AMUNDSEN SPIRIT»

Amundsen Spirit L.L.C. som eier og Teekay Shipping Limited som manager tok levering av shuttle tankeren «AMUNDSEN SPIRIT» fra Samsung Heavy Industries Co. Ltd. Koje Shipyard, Sør-Korea den 30. juli 2010 som verftets byggenummer 1749. Dåpsseremonien fant sted i Stavanger den 21. september med Cecilie Skog som gudmor.

Nybygget er det første av fire i Amundsen-klassen som skal ha kostet rundt US$ 500 millioner totalt. Noen av hovedtrekkene ved disse nybyggene er oljeforbruket og utslippene, system redundancy, DP-egenskapene (kan operere med svært lave turtall) og redusert fare for sprekker i skrog- og dekkstrukturene (tilført ekstra 800 tonn med stål). Skipet er klargjort for kalde farvann blant annet gjennom oppvarming av ballastvann.
Teekay vant Clean Shipping Award 2009 i kategorien Clean Air på Nor-Shipping 2009. Teekay etterstreber å redusere utslippene av volatile organic compounds (VOC) gjennom utviklingen av ny teknologi som blir å finne ombord i de fire “Great North shuttle tanker” nybyggene. Løsningen omfatter økt trykk i lastetankene, en C(compact)VOC absortion enhet (pantentert av GBA Marine) og det Knutsen patenterte KVOC drop systemet. Med dette regner man med å oppnå reduksjon av VOC utslippene under lasting med 50/70% avhengig av typen olje og ingen utslipp til luft på lastereiser.
De tre neste skipene får navnene «Nansen Spirit», «Peary Spirit» og «Scott Spirit». Skipene blir betegnet som de mest sofistikerte bøyelasterne som er bygget.

M/T «AMUNDSEN SPIRIT»
Skipet fører Bahamas flagg og er på livslang kontrakt til Statoil (kan sikkert trekkes ut og erstattes). Det betyr anløp av feltene Norne, Åsgard, Njord, Statfjord, Gullfaks, Volve og Varg. Første last fra Njord ble tatt ombord i slutten av september. Det er norske offiserer ombord og filippinsk mannskap.
Skipet har 12 lastetanker og 2 slop tanker og kan føre 2 segregeringer. Fire lastepumper har hver kapasitet på 3000 m3/h, og de to ballastpumpene har kapasitet på 2500 m3/h hver.
Nybygget er bygget til klasse i DNV ✠1A1, CSR, Tanker for Oil ESP, BOW LOADING, SBM, COMF-V(3)C(3), HELDK-SH, OPP-F, RP, E0, ESV-DP[HIL] F-AMC CCO, DYNPOS-AUTR(A), NAUT-AW, VCS-2, CLEAN DESIGN, BWM-E(s), COAT-PSPC, CSA-2, PLUS-2, BIS, TMON. Skipet har Green Passport og har følgende hoveddata:
(alle tall “cirka”)

Lengde o.a. 250,00 m
Bredde 43,80 m
Draft summer scantling 15,00 m
Dw 109.289 t
Lastekapasitet inkl. slop tanker 121.700 m3
GT 66563
NT 29517
IMO nr 9438858

Skipets tanker rommer ca. 3000 m3 fuel, 600 m3 diesel og 400 m3 ferskvann. Vannballast kapasiteten er 42.600 m3.

Maskineri
Fremdriften besørges av to MAN Diesel 6S50 ME-C7 dieselmotorer som hver har ytelse på 7020 kW. Motorene er bygget på lisens av Hyundai HI Engine & Machinery Division og er første “IMO Tier II compliant” som er levert. Fire MAN Diesel hjelpemotorer hver på 2640 kW sørger for strømproduksjonen ombord. De to rorene er av type Schilling Monovec. Thruster utrustningen fra Rolls-Royce Marine består av to azimuth thrustere forut, en tunnel thruster forut og en azimuth thruster akter.
Hamworthy har levert laste- og ballastpumper samt Inert Gas anlegget. Aalborg Industries har supplert kjelutrustningen, og varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo.

Diverse
Bøyelastingssystemet er levert av Advanced Production & Loading (APL) som forøvrig nylig ble solgt til National Oilwell Varco. Skipet kan opereres i 4,5 meter signifikant bølgehøyde for oppkobling og kan ligge tilkoblet med inntil 5,5 meter bølgehøyde.
Kongsberg Maritime har levert DP, ICMS og cargo monitoring systemene til nybygget. CCTV-anlegget kommer fra Hernis, og ABB har hatt leveranser av elektrisk utstyr. Furuno har levert navigasjon- og kommunikasjonsutstyr til nybygget.