M/S «VOS PARADISE»

– PX121-design fra Kina

M/S VOS PARADISE

Vroon Offshore nybygget M/S «VOS PARADISE» ble levert fra Cosco Guangdong Shipyard i Kina den 4. august 2015 som byggenummer 569. Dette er det andre i serien på seks nybygg som bygges ved verftet for Vroon. Det første var «VOS Pace».

I de årlige Shipbuilding Norway utgavene har vi i flere år kommentert alle salgene av norsk design for skip som skal bygges ute, og mange av dem i Kina og andre asiatiske land. I 2014 registrerte vi 51 slike norske design salg, i 2013 44 og i 2012 hele 75 oppdrag. For halvparten av 2014 kontraktene skulle fartøyene bygges i Kina.

I 2010 rapporten undret vi på hvor lenge norske skipsbyggere kunne ha OSV markedet for seg selv. I dag vet vi svaret.

M/S «VOS PARADISE»
Skipet er bygget til klasse i ABS +A1,FFV 1, Offshore Support Vessel, Supply-HNLS, E, +AMS, +ACCU, +DPS-2, ENVIRO, GP og fører nederlandsk flagg.

Hoveddata:

Lengde o.a. …………………………………………………………………………………………………………………….. 83,40 m

Lengde b.p.p. ………………………………………………………………………………………………………………….. 76,50 m

Bredde største ………………………………………………………………………………………………………… 18,00 m

Dybde i riss til h.d. …………………………………………………………………………………………………….. 8,00 m

Dw …………………………………………………………………………………………………………………………………… 4.110 t

Draft max …………………………………………………………………………………………………………………… 6,70 m

Dekksareal ……………………………………………………………………………………………………………………. 850 m2

Dekkslast max. ………………………………………………………………………………………………………. ca. 2.300 t

GT …………………………………………………………………………………………………………………………………… 3638

IMO nr. ……………………………………………………………………………………………………………………. 9685762

Tankkapasitetene er 1464 m3 brennolje, 1035 m3 ferskvann, 1674 m3 drill water, 1294 m3 mud/brine, 150 m3 methanol og 257 m3 base oil.

 

Maskineri

Skipets dieselelektriske fremdriftsanlegg har total ytelse på 4920 kW med to 1550 kW og to 910 kW dieselmotorer. Propulsion systemet består av to azimuth thrustere av type Schottel hver på 1600 kW. Fartøyet er utstyrt med to sidethrustere, hver på 880 kW. Nødaggretatet er på 99 ekW, mens for resten av skipene i serien får det ytelse på 130 ekW. Fartøyets fart er ca. 15 knop.

 

Dekk

Det er montert en dekkskran på 3t/18m og to capstans med 10 tonns kapasitet. I redningsutstyret ombord inngår 2 x 20 personers plus 2 x 6 personers redningsflåter og MOB-båt for seks personer. Skipet er innredet for totalt 26 personer hvorav 14 er mannskap, plassert i enkeltlugarer. De reseterende 12 (befrakters personell) installeres i dobbelt lugarer.

 

Elektronikk

Blant navigasjons-/kommunikasjonsutstyret er JRC JMA-9122-9XA X-BAND radar, JRC JMA-9132 SA S-BAND radar, JRC JFE-680 ekkolodd, JRC JAN 901B-FOR DGPS, Yokogawa PT500A autopilot, Yokogawa SR-165 magnetisk kompass, Yokogawa CMZ900d gyrokompass, JRC Navi-Sailor 4000 Ecdis, JRC JCY-1800 VDR, JHS-183 AIS, Inmarsat-C SSAS, Inmarsat-C LIRT. DP2 systemet er fra Kongsberg Maritime.

Cosco Guangdong Shipyard har per august en ordrebok på 23 enheter, og alle er Offshore Service Vessels, bortsett fra tre livestock carriers. De neste Vroon skipene får navnene VOS Partner, VOS Passion, VOS Patience og VOS Patriot.

 

DEL