M/S Viknatrans er levert

Aas Mek. Verksted A/S leverte den 30. september 2011 sitt nybygg nr. 187, en brønnbåt av typen AAS 1202 ST II til Norsk Fisketransport Gruppen.

Dåpsseremonien vil bli arrangert ved Ottersøy Havn, Rørvik, den 8.oktober kl. 13.00. Vibecke Bondø skal være gudmor.
Dette er det andre nybygget vi leverer til dette rederiet, men rederiet har en eksisterende flåte på 6 brønnbåter og har vært i brønnbåtnæringen i mange år. Nybygget vil gå inn på en langsiktig kontrakt for kjøring for YNO-Gruppen i Vikna området.

Båten er utstyrt og arrangert for transport av levende fisk med lukket eller åpent system, og er spesielt arrangert og utstyrt for å ha full kontroll på alt sirkulert vann som strømmer gjennom lasterommet med UV rensing, oppsamling av lus under transport, avlusing og sortering, auto vaskesystem i lasterom, Ozon desinfeksjonssystem. Videre er nybygget designet for også å kunne trykklosse over sorteringsmaskin, uten bruk av vakuum pumpe for mest mulig skånsom behandling av fisken.
Båten er utstyrt med RSW anlegg for nedkjøling av fisken under transporten, slik at fisken er klar til produksjon når den ankommer til slakteriet. Båten er også arrangert for smoltkjøring, og UV-rensing av sirkulasjonsvann inn og ut av lasterommet. Lastekapasiteten er på 1200 m3 fordelt på 2 lasterom med skyveskott og trykk laste- og lossesystem.

Det er innredningsfasiliteter for ti personer, fordelt på fire enmannslugarer og tre tomannslugarer, alle med egne dusj og toalett.
Båten er arrangert med stor og romslig messe og salong, vaskerom, garderobe, kaffebar m.m. Styrehuset er arrangert med tre operatørposisjoner for manøvrering av båten, fjernstyringssystem for drift og overvåking av alle system, fjernstyring av all last og fiske håndtering m.m.

Båten er godt utstyrt med elektronisk utstyr i henhold til fartsområde og A2.

Lasterommet er på totalt 1200m3 fordelt på 2 rommed skyveskott og trengesystem. For lasting og lossing av levende fisk er båten arrangert med trykk laste- og lossesystem med telling. I tillegg er det montert et dobbelt vakuumpumpe anlegg med 2 x 5000 l tanker med sorterings- og telleutstyr. Båten er videre arr. med eget system for smolt telling via Vaki teller på innvendig dekk, tilkoplet vakuumpumpe system og trykk losse system, samt UV filter for behandling av sjøvann inn eller ut av lasterommene i forbindelse med transport av smolt, syk fisk, transport gjennom soner med spesielle restriksjoner o.l.

Sirkulasjonssystemet er også arrangert med egne filter for oppsamling av lus i forbindelse med avlusing av fisken. All lus samles opp i filterposer som destrueres eller kan leveres til land. Luseoppsamlingsfilter er også montert på avløpsvann fra sorteringsmaskin og på losseslanger. Eget system er installert for overvåking av oksygennivå og vannkvalitet i brønnen, produksjon og innblanding av oksygen i lasterommet, ozonanlegg for desinfisering av lasterom og rørsystem og også selve vannet i lasterommet som har vært i kontakt med fisken etter utlossing. For transport av fisk med lukket system er det montert
vannluftere for avgassing av vannet for fjerning av CO2 og regulering av PH.

Lasterommet er tilknyttet et RSW anlegg med kapasitet på ca. 900.000 kcal/t for nedkjøling av vann og fisk ned til -1,5 grader C. Alle system, maskineri, overvåking og lignende fjernstyres og logges fra bro via automasjonsanlegg. Båten er også utstyrt med lys og undervanns kamera for overvåking av fisken i lasterommet under transport.
For rengjøring og desinfisering av lasterom er det montert et automatisk tankvaskesystem med lavtrykks vaske-/skumleggingssystem, høytrykks vaskesystem og Ozon desinfiseringsystem.

Det er montert totalt fire kraner ombord; en på 40 t/m med 4,5 t vinsj og to på 32 t/m med 2,5 t vinsj og en på 15 t/m med 2 t vinsj . Kran på hekk er også utstyrt med notvinsj for å avlaste oppdretterne med tørking av mærene ved lasting o.l. operasjoner. Båten er utstyrt med sorteringsanlegg for sortering og telling av fisk i 3 ulike størrelser samt smolt telling via trykk losse system.

I maskinrommet er det montert en hovedmotor type Caterpillar 3512 TA serie B, 1800 HP ved 1600 o/min. som er tilkoplet et Finnøy gear og propellanlegg. Strømproduksjon besørges av 2 stk. Caterpillar Generatorsett type C 18 TA, hver med en ytelse på 550 kW, samt et havneaggregat type Scania Marine DI 12 62M på 190 kW.
For best mulig manøvrering, er det montert hydrauliske sidepropell for og akter, hver på 300 kW.