M/S «VESTLAND CYGNUS»

– PSV fra Fjellstrand

Norside Supply II AS tok levering av M/S «VESTLAND CYGNUS» fra Fjellstrand AS, Omastrand den 30. mars 2015 som verftets byggenummer 1689. Manager for fartøyet er Vestland Offshore AS.

Skroget er bygget ved ADA Denizcilik, Tyrkia, – for øvrig samme verft som skal bygge to Fjord1 ferger av MM design.

Nybygget er av Wärtsilä VS 485 PSV Mk III design, samme type som Fjellstrand bygde «Vestland Cetus» som ble omtalt i Skipsrevyen nr. 6/2012, og som hadde kostet ca. 320 millioner kroner.

I skrivende stund vites ikke om nybygget har langsiktig beskjeftigelse. Hvis ikke, venter et spotmarked i Nordsjøen som betaler kun GBP 2/3000 per dag.

M/S «VESTLAND CYGNUS» fører NOR flagg og har Bergen som registreringshavn ifølge DNV GL, men har byttet til Bahamas flagg etter overlevering. Skipet er bygget til klasse i DNV GL med notasjonene ✠1A1, ICE-C, OILREC, SF, LFL*, COMF-V(3)C(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8), COAT-PSPC(B). Fartøyet har følgende hoveddata:

Lengde o.a. ……………………………………………………………………………………………… 85,60 m

Lengde b.p.p. ………………………………………………………………………………………….. 77,70 m

Bredde på spant ……………………………………………………………………………………… 20,00 m

Dybde i riss ……………………………………………………………………………………………… 8,60 m

DW ……………………………………………………………………………………………………. ca. 4.260 t

Draft des. …………………………………………………………………………………………………. 6,50 m

GT …………………………………………………………………………………………………………….. 4552

NT …………………………………………………………………………………………………………….. 1839

Dekksareal ………………………………………………………………………………………………. 800 m2

Dekkslast ……………………………………………………………………………………………. ca. 2.500 t

IMO nr. ………………………………………………………………………………………………… 9714214

Skipets tankkapasiteter er (alle tall ”cirka”) 900 m3 brennolje, 1000 m3 ferskvann, 2470 m3 vannballast, 1800 m3 ORO, 330 m3 dry bulk, 200 m3 base oil, 700 m3 liquid mud og 430 m3 brine.

Maskineri

Det dieselelektriske fremdriftsmaskineriet utgjøres av 4 x Wärtsilä dieselmotorer av type 9L20, hver med ytelse på 1665 kW og 2 x Steerprop SP 35 CP propeller hver på 2200 kW. Nødaggregatet består av en Volvo Penta D9 motor på 175 kW.

Fartøyet er utrustet med tre sidethrustere, hvorav en Brunvoll azimuth på 880 kW og de to andre av samme fabrikat type FU80 med ytelse på 1000 kW hver. Service fart er ca. 12 knop og max. 14,5 knop.

Parat Halvorsen har vært leverandør av kjelutrustningen

Diverse

Dekkskran er type Redrock RCK 150-318. Navigasjonsutstyret omfatter blant annet Furuno 10cm S-band radar og 3cm X-band radar, 2 x DGPS systemer, ekkolodd, speed log, dual ECDIS, AIS og VDR. I kommunikasjonsutstyret inngår 2 x VHF, MF/HF w/DSC, 2 x Inmarsat-C w/SSAS alarm, Fleet 55, navtex, 3 x portable VHF GMDSS, 2 x VHF, 3 x UHF og 4 x Portable UHF (ATEX)

Vestland Offshore skal operere to Norfield nybygg av SALT 450 SSV design som bygges ved Cemre Shipyard i Tyrkia for levering i sommer.