M/S «UTNE»

– ferge fra Tyrkia til Norled

M/S Utne Foto: Fredrik Strønen

 

Sefine Denizcilik Tersanecilik i Tyrkia overleverte pendelfergen M/S «UTNE» til Norled AS som byggenummer 25 den 11. september 2015. Nybygget er et LMG 40-DE design.

Dette er rederiets tredje ferge bygget ved Sefine verftet. I forrige utgave av Skipsrevyen ble forøvrig brønnbåten «Gåsø Viking» på 78 m lengde, bygget ved Sefine, presentert.

M/S «UTNE»

Den nye fergen skal inn på ruten Kvanndal-Utne og erstatter dermed «Hardingen». Fartøyet har kapasitet for 40 pbe, alternativt 4 vogntog og 10 biler, og 195 passasjerer med 147 seter. Dette betyr en betydelig kapasitetsreduksjon i forhold til «Hardingen» og skyldes blant annet redusert behov etter at Hardangerbroen kom. Max. farten er 12,5 knop. Fergen er arrangert med Norleds nye “flat baug” design, og er bygget med utsiktssalong og soldekk for passasjerene. Det er imidlertid ingen kiosk ombord.

M/S «UTNE» fører NOR flagg, har Stavanger som registreringshavn og er bygget til DNV GL klasse ✠1A1, Car ferry B, E0, R3(nor) med følgende

 

Hoveddata:

Lengde o.a. ……………………………………………………………………………………………………………………. 49,90 m

Lengde b.p.p. ………………………………………………………………………………………………………………… 46,80 m

Bredde …………………………………………………………………………………………………………………… 13,50 m

Dybde i riss ………………………………………………………………………………………………………………….. 5,20 m

Draft ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 3,50 m

GT ………………………………………………………………………………………………………………………………… 1160

NT …………………………………………………………………………………………………………………………………….. 348

DW …………………………………………………………………………………………………………………………………. 294 t

Bilkap. ……………………………………………………………………………………………………………………………. 40 pbe

Pass.kap. …………………………………………………………………………………………………………………………. 195

IMO nr. ……………………………………………………………………………………………………………………. 9740720

Tankkapasitetene er 42 m3 diesel olje og 20 m3 ferskvann.

 

Maskineri

Fremdriftsmaskineriet består av 2 x Scania DI16 dieselmotorer hver med ytelse på 440 kW v/1800 o/min og 2 x Veth Propulsion VZ-700-CR azimuth prropulsion thrustere. Strømforsyningen besørges av 2 x Scania DI9 motorer hver på 150 kW v/1500 o/min og Leroy Somer generatorer.

Sefine Denizcilik Tersanecilik har p.t. en ordrebok på fire passasjerferger, hvorav to skal leveres til Bastø Fosen i 2016 og de to andre til Port of Tallinn.

 

DEL