M/S «ULYSSES»

– Expedition Support Vessel levert fra Kleven Verft

M/S «ULYSSES» ble levert fra Kleven Verft AS til Felham Enterprises (Cayman) Ltd. den 24. juli 2015 som verftets byggenummer 366.

Spesialskipet med lengde på 107 meter ble kontrahert i mars 2013 av Robyn og Graeme Hart fra Auckland, New Zealand som begge var tilstede ved sjøsettingen 30. august 2014. På kontraheringstidspunktet var levering satt til desember 2014.

Skipet beskrives som spektakulært og luksuriøst, men samtidig svært robust og sjødyktig og godt egnet for lengre ekspedisjoner i tøffe farvann. Designer er Marin Teknikk, og typebenevnelsen er MT 5006 ESV. Marin Teknikks kunnskaper fra offshorefartøy har dannet en god basis i utviklingsarbeidet med prosjektet.

Fartøyet har innredning for 60 personer – interiørdesign er utført av H2 Yacht Design – og er utstyrt med blant annet helikopterdekk og -hangar, svømmebasseng, tre boblebad, kino og trimrom.

Etter avgang Ulsteinvik satte fartøyet kurs for Bremerhaven, Stahlbau Nord Shipyard, for endelig utrustning – et arbeid som visstnok er beregnet å ta cirka fire måneder.

M/S «ULYSSES» er bygget til DNV GL klasse @1A1, Clean, Ice(C), fører Cayman Islands flagg og er registrert i Georgetown.

 

Hoveddata:

Lengde o.a. …………………………………………………………………………………………….. 107,40 m

Lengde b.p.p. ………………………………………………………………………………………….. 95,40 m

Bredde største ………………………………………………………………………………………… 18,00 m

Dybde i riss ……………………………………………………………………………………………… 5,70 m

Draft ……………………………………………………………………………………………………….. 5,10 m

GT …………………………………………………………………………………………………………….. 5937

NT …………………………………………………………………………………………………………….. 1781

IMO nr. ………………………………………………………………………………………………… 9692545

 

Maskineri

Fartøyets maskineri utgjøres av seks Caterpillar hovedmotorer, 2 x 3516C og 4 x C18, samt et CAT C9 nødaggregat. De to propulsion thrusterne er type RRM AZP 100 FP og en manøvreringsthruster er type RRM TT 2200 DP CP. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra A/S Norco Oslo.

Nybygget har en 20 m hurtiggående båt ombord, og det er arrangert med mulighet for at en seilbåt kan henge på skipssiden.

Kleven Verft skal fremover levere bnr. 379 i desember (til IES Pioneer). Så følger seks nybygg i 2016 til Østensjø, Volstad (Myklebust), De Beers og Maersk. Ytterligere fire Maersk nybygg følger så i 2017, og samme år skal bnr. 392 og 393, trålere, leveres til DFFU og Sølvtrans’ nye brønnbåt har bnr. 375. Graeme Hart har kontrahert nok et luksusfartøy ved Kleven som skal leveres sommeren 2016, og som blir 10 m lenger enn “Ulysses”.

DEL