M/S «TYRHAUG»

– hurtiggående passasjerkatamaran fra Brødrene Aa

Partrederiet Kystekspressen ANS, Trondheim overtok passasjerkatamaranen M/S «TYRHAUG» som byggenummer 276 fra Brødrene Aa AS den 14. november 2014.

Dette er søsterbåt til «Terningen» som ble omtalt i Skipsrevyen nr. 2/2014. FosenNamsos Sjø AS er manager også for dette for fartøyet.

Fartøyet er bygget i karbon kompositt materiale, levert av Saertex, og skal inn på ruten mellom Trondheim og Kristiansund der hun overtar etter «Ladejarl»

M/S «TYRHAUG»

Fartøyet har DNV GL klasse ✠1A1, HSLC, R4, Passenger og er bygget til Det norske Sjøfartsdirektoratets fartsområde 3, klasse D. Båten har Kristiansund som hjemstedshavn og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. ……………………………………………………………………………………………… 40,80 m

Lengde b.p.p./wl ……………………………………………………………………………………… 40,00 m

Bredde …………………………………………………………………………………………………… 10,80 m

Passasjer kap. ……………………………………………………………………………………………….. 275

GT ………………………………………………………………………………………………………………. 492

NT ………………………………………………………………………………………………………………. 159

IMO nr. ………………………………………………………………………………………………… 9693850

Tankkapasitetene er 6000 l brennolje, 800 l ferskvann og 500 l septik.

Maskineri

Fremdriften besørges av 2 x MTU 16V 2000M72 dieselmotorer hver med ytelse 1440 kW som driver to vannjet anlegg type MJP 650 fra Marine Jet Power via 2 x ZF 4550 reduksjonsgear. Et Nogva 4045 TFM 50-G generatorsett på 52 kW sørger for strømforsyningen. Eksossystemet er fra Halyard, og brannsikkerheten ombord ivaretas blant annet av et sprinkleranlegg.

Diverse

Brødrene Aa har selv levert landganger, og evakueringssystemet er type Brude BHK 150 type 3. Dørk er levert av Nordic Flooring, og West Mekan har levert passasjerstolene, mens styrehusstoler er fra Alu Design & Services. Sigurd Solberg har tatt seg av det elektroniske broutstyret ombord.

Brødrene Aa AS skal nå levere bnr. 278 til Norled, og deretter følger bnr. 279 og 281 til Rødne hhv. Helgeland Skyssbåt i 2015. Som bygg 280 bygges en ny 48 meters yachtstruktur til yachtverftet Palmer Johnsen i USA for levering i mars 2015. Videre skal verftet bygge to katamaraner for Boreal Transport Nord som skal starte service i Finnmark i januar 2016.