M/S «TRYGG»

M/S «TRYGG»

Skogsøy Båt AS, Mandal overleverte fiskebåten M/S «TRYGG» til Kjell Inge Røkke 1. mai som båtbyggeriets byggenummer 73. For å være en reketråler på under 15 meter har byggingen/leveringen av fartøyet fått unormalt mye oppmerksomhet.

Det skyldes ikke bare eierens navn, men også fartøyets konstruksjon og idéene omkring det. Prisen ved kontraktsunderskrift var ca. 14 millioner kroner, men er ifølge dagspressen kommet opp i rundt 20 millioner ved levering.

Skroget er bygget i tre på tradisjonelt vis med furu og eik som materiale. Her trengtes stor gammel furu som ble hentet fra Mandalen, og til sammen gikk det med ca. 150 m3 tømmer. Det er blitt benyttet gammel byggemetode ved saging og sammenboltning av spant og legging av hud. Linolje og amerikansk terpentin som impregnering av skroget er også “som før”.

Fartøyet er spesialkonstruert for reketråling og oppbevaring av reker i kjølerom for salg over rekke. Det er arrangert med heis fra dekk til lasterom. Skroget måtte tilpasses for salg av reker over baugen ved kai i Oslo.

Dekk og overbygg er laget i aluminium, og styrehuset er delvis kledd med teak. Under dekk er det messe og salong i ett rom, to lugarer og toalettrom. Oppvarming er basert på sentralfyr og vannbåren varme som varmes opp av spillvarme fra hovedmotoren under gange. Ved kai er det enten elektrisk oppvarming fra landstrøm eller bruk av hjelpemotor.

M/S «TRYGG»
Fartøyet er sertifisert for fire personer. Båten er konstruert og tegnet av verftet v/Per Eigebrekk i samarbeid med reder v/Roger Hammerø som rådgiver og designer Kjell Thomassen. Lodic har utført stabilitetsberegningene.

Fartøyet har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
14,95 m
Lengde b.p.p.
13,00 m
Bredde største
5,82 m
Bredde på sp.
5,70 m
Dybde i riss h.dk.
3,59 m
Dødvekt
35 t
Lettskip
67,5 t
Lasterom
18 m3

Tankkapasitetene er 5,5 m3 brennolje og 1,8 m3 ferskvann.

Dekk
Rapp Hydema Syd har vært leverandør av hydraulisk dekksmaskineri som 2×6 tonn splittvinsj, dobbel trålrulle, bomvinsjer, ankervinsj, capstan, småvinsjer, hydrauliske pumper og ventiler. Åkra Trål har levert trål og tråldører, mens rekekoker er fra Sigbjørn Paulsen. Trygg Kjettingfabrikk har levert ankerkjetting og de to ankerne er type Hall.

Vindusleveransen kommer fra Colt Industrier, Tranberg har levert lanterner mens lyskastere er fra O.S. Solhaug. Malermester Rune Pedersen har433b_737628235.jpg utført maler-/lakkarbeidet, og Jotun malingsprodukter kommer fra Sør-Maskin. Sikkerhetsutstyret er en leveranse fra Erling Haug AS.

Maskineri
Fremdriften besørges av en Nogva Scania dieselmotor som utvikler 525 hk v/1800 o/min og er koblet til Helseth 3H120-1700 propellanlegg via et Mekanord 337HS reduksjonsgear med oversetning 5,11:1. Motoren har Nogva Motorcomputer, og farten er ca. 10 knop.

Styremaskinen er type Tenfjord, og båten er utstyrt med en Sleipner 50 hk baugpropell. Hjelpemotor er Nogva Nanni på 21,4 kW.

Til det hydrauliske arbeidet fikk verftet med seg Mias, Mandal, et arbeid som inkluderte legging av rør og montering av ventiler, samt oppstart av det avansert anlegget.

Mapex har levert pumper, og kompressorer er fra Sør-Maskin. Mias og Hjorteland Rør har levert sanitæranlegget, mens ventilasjonsanlegget er fra Paul Loland AS. Pyro har levert kjel for oppvarming via hovedmotor. Brannsikring av maskinrommet ivaretas av et CO2 anlegg fra Alf Lea & Co. Brannvern.

Innredning
I tillegg til det som allerede er nevnt, må legges til at innredningen er produsert av Maritime Møbler, og stoler i styrehuset er fra Sørlandets Aluminiumprodukter. AS Elektrisk har stått for det elektriske anlegget ombord, tavler og paneler.

Elektronikk
As Elektrisk har også levert og montert det omfattende elektroniske utstyret. Her inngår Furuno FAR-2117 ARPA radar, Furuno FCV-1100L ekkolodd, Furuno logg, Simrad AP 50 autopilot, Furuno GP-32 GPS, Furuno SC-50 GPS-kompass, Olex 3D bunnkartsystem, Olex/Lino el.kartsystem, Roxann bunndeteksjonssystem, Sailor RT 5022 og RT 2048 VHF, Tron 40S og 45SX nødpeilesendere, SART radar transponder, Furuno FA-150 AIS og Furuno NX-700B navtex. TV-overvåkningssystem er fra Com Scan, og trålcomputer er fra Scantrol.