M/S «TROMS VISION»

Troms Offshore MPSV AS, Tromsø overtok M/S «TROMS VISION» fra Kleven Verft AS, Ulsteinvik den 26. februar 2010 som verftets byggenummer 339. Skipet er bygget etter et VS 495 DEM design.

Kjølstrekking fant sted den 27. mars 2009, og skipet ble sjøsatt den 21. november. Skipet ble kontrahert i sin tid for 355 millioner kroner og beskrives som Multifunctional Platform Supply Vessel. VS 495 Diesel Electric Mechanical PSV designet ble i sin tid beskrevet som en ny generasjon PSV som nyter godt av fordelen med både dieselelektrisk og mekanisk fremdrift. En av fordelene er at man kan benytte mekanisk drift under steaming og trekking og diesel-elektrisk pluss tre azimuther og tunnelthrusterne ved DP operasjoner og lav fart.

M/S «TROMS VISION» har klasse i DNV ✠1A1, E0, Supply Vessel, SF, LFL*, Oilrec, DYNPOS AUTR, Clean Design, Comf-V(3) C(3), NAUT OSV (A), HELDK-S med følgende hoveddata:

Lengde o.a. 93,30 m
Lengde b.p.p 84,96 m
Bredde p.sp 21,00 m
Dybde i riss til 1.dk. 9,10 m
Dw ca. 4.200 t
Dekklast ca. 3.400 t
Dekksarial ca. 1030 m2
GT ca. 5000
IMO 9422108

Tankkapasitetene er for brennolje 1165 m3, for ferskvann 892 m3, for vannballast ca. 2587 m3, for ORO 1624 m3, brine 628 m3, dry bulk 200 m3 og methanol 203 m3.

Maskineri
Skipet har dieselelektrisk og mekanisk fremdriftssystem med to MAN Diesel 6L32/40 dieselmotorer som driver 2 x Kamewa Ulstein propeller hver med ytelse på 3000 kW via Scana Volda reduksjonsgear. Tenfjord styremaskineri betjener High Lift ror.
Thrusterutrustningen består av to Kamewa Ulstein enheter, type TT2200 på 883 kW og TT1650 på 570 kW, samt tre Ulstein Aquamaster Azimuth UL1411 hver på 1200 kW. Styringen på thrusterne er av typen Helicon X3.
De to hjelpemotorene er type MAN Diesel 8L21/31 hver på 1455 ekW, og nødaggregatet er en Nogva Scania DI 1655M motor på 370 ekW. Siemens har levert generatorer, to akselgeneratorer og frekvensomformere samt motorer.
Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum, Sperre har levert kompressorer og separatorer er fra Westfalia. Aeron har forestått ventilasjonsanlegget, kuldeanlegget for proviant kommer fra Vattøy Kjøleservice, mens frysemaskineri er en Teknotherm leveranse. Isoleringsarbeidene er utført av Navco, Kongsberg Maritime har levert tankmålingssystem og Parat Halvorsen har supplert kjeler.
Maskinrommet er brannsikret med et Hi-Fog system fra Watermist AS, et inergen system fra Simtronics og et alarmanlegg fra Tyco.

Dekk
Helidekket er en leveranse fra Marine Aluminium, og dry bulk anlegget er levert av Saunes & Helseth Maritim. Odim har levert hydraulikk og dekksutstyr inkludert system for automatisk lastehåndtering, Automatic Bulk Connection System (ABCS). Hydramarine har levert kraner, og ankerutrustning kommer fra Sotra Marine Produkter.
Bohamet har hatt vindusleveransen, Libra Plast har forestått utvendige dører, mens vanntette skyvedører er fra IMS. Lanterner er fra Tranberg og lyskastere fra Norselight. Skipet er oppmalt med Jotun malingssystemer.

Innredning
Skipet er innredet for 60 personer, Contech har levert innredningspaneler på innvendige skott og innredningsdører, mens leveransene av møbler er forestått av VAD og Rovde Møbelfabrikk. Mare Safety har levert Beha utstyr til byssen, Jets Vacuum er leverandør av toalettsystemet og incinerator er fra TeamTec. Miele har supplert vaskeriutstyret ombord.
HE Teknikk har levert brokonsoller og har også utført de elektriske installasjonsarbeidene. IAS anlegget og K-POS DP-22 systemet er fra Kongsberg Maritime, og Emil Langva har levert og installert det elektroniske broutstyret. Zenitel har levert intercom-anlegget.

Kleven Verft AS skal levere bnr. 333 til Siem Offshore i mars, bnr. 331 og bnr 334 til samme rederi i april/mai, bnr. 332 i mai, bnr. 335 i juli og bnr. 336 i oktober, også disse til Siem Offshore. De to Singa Star nybyggene kommer i november og januar (2011) som bnr. 337 og 338.

DEL