M/S «TIDEWATER ENABLER»

M/S «TIDEWATER ENABLER» ble overlevert til Tidewater Marine International fra STX Norway Offshore AS – Brevik den 28. januar 2010 som verftets byggenummer 67. Nybygget er av AKER ROV 06 CD design og ble døpt den 27. januar med Claire Dick som gudmor.

Skipet ble opprinnelig bestilt av GDV Shipping AS i Arendal i mars 2007 til pris rundt 400 millionere kroner. Tidewater som er et av verdens største og eldste offshore rederier, kjøpte skipet fra Aquanos i september 2009. Det er vel sannsynlig at Tidewater har fått fartøyet noe rimeligere.
M/S «TIDEWATER ENABLER» ble bygget til klasse i DNV ≅1A1, SF, E0, Dynpos AUTR, Helideck, DK(+), HL(+),Clean Design, NAUT OSV(A), Comf V(3), FI-FI I. Etter leveringen ble skipet overført til ABS og fører Vanuatu flagg.

Hoveddata:

Lengde o.a. 95,25 m
Lengde b.p.p. 84,99 m
Bredde største 20,00 m
Dybde i riss 8,00 m
Draft 6,667 m
Dwt ca. 4.300
Dekksareal ca.1.000 m2
GT 4425
NT 1513
IMO nr. 9440203

Tankkapasitetene er (alle tall cirka) 1200 m3 brennolje, 1200 m3 ferskvann, 2850 m3 vannballast, 800 m3 liquid mud, 1000 m3 brine, 275 m3 base oil og 390 m3 dry bulk.

Maskineri
Skipet har dieselelektrisk fremdrift med fire CAT 3516C dieselmotorer hver med ytelse 2188 kW v/1800 o/min, 4 x AVK generatorer og to Ulstein Aquamaster Contaz 15 fremdriftspropeller. Leroy Somer har også levert generator på 2200 ekW. Nødaggregatet har en CAT C9 motor på 232 kW. Fjernkontroll er type Helicon X (RRM). Kamewa Ulstein thrusterutrustningen består av TT2240 thrustere hver på 1320 kW og en VROS på 880 kW.
Allweiler har stått for pumpeleveransen, kompressorer er fra Sperre og separatorer fra Westfalia og RWO. Kjelutrustning kommer fra Pyro, og Aeron har levert ventilasjonsanlegget. Kuldeanlegg for proviant er fra Nilsen Frys & Kjøleteknikk, og Maritime Montering har utført isoleringsarbeidene. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo, og tankpeileanlegg er fra STX Electro Power & Automation. Brødrene Dahl har forestått ventilleveranser, og flowmeter kommer fra AM Instrumentering. Enwa har levert omvendt osmoseanlegg.
Brannsikkerheten er ivaretatt med Autronica Watermist system og Autronica alarmanlegg.

Dekk/diverse
Helidekk er levert av Maritime Products, og Fi-Fi I systemet er fra Fire Fighting Systems. Frank Mohn har levert anti-heeling system, og bulhandlingsanlegget er fra Randaberg Industries.
Kranleveransene fra MacGregor – 1 x 3t/10m og 1 x 2t/10 – og Hydramarine på 100t/15 m. Odim (Aker Brattvag Winch) har levert dekksmaskineri, vinduer er fra Bohamet og vindusviskere type Wynn. Vanntette skyvedører kommer fra IMS, Tranberg har levert lanterner og lyskastere er fra Norselight.
Redningsutstyret består blant annet i Viking redningsflåter og Midget MOB-båt fra Norse i TTS Marine davit. Jotun har levert malingssystemene.
Skipet er arrangert med lugarkapasitet for totalt 69 personer fordelt på 7 single, 19 doble og noen firemannslugarer. Innredningsoppdraget er utført av Maritime Montering, Miele har levert vaskeriutstyr og byssen er utstyrt med Beha produkter. Jets Vacuum har levert toalettsystemet, og forbrenningsanlegget er fra TeamTec.
De elektriske installasjonene er utført av STX Norway Electro, Brevik. DP II-systemet er fra Kongsberg Maritime, og det elektroniske navigasjonsutstyret er levert av IKM-Instrutek.

STX Norway Offshore AS – Brevik har fortsatt en fyldig ordrebok med bnr. 68 til Nordcapital i mars, bnr. 69 til Solstad i juli, bnr. 733 til japanske K-Line i november og bnr. 734, 735 og 736 til samme rederi i februar, juni og september 2011. Nylig kontraherte Island Offshore to PSV’er for levering i 2011 og 2012.

DEL