M/S «STRIL BARENTS»

– LNG-drevet PSV fra Vard Aukra

Simon Møkster Rederi AS overtok Vard 1 06 PSV designet M/S «STRIL BARENTS» som byggenummer 827 fra Vard Aukra den 27. januar 2015. Dåpen fant sted 5. februar med Gerd Kristiansen som gudmor. Skroget er bygget i Romania ved Vard Braila.

Skipet som har dual-fuel maskineri (for LNG eller diesel) og har Hammerefest som hjemmehavn, arbeider for ENI Norge, visstnok under en 10-års kontrakt, og skal spille en sentral rolle i oljevernberedskapen ved Goliat og i Barentshavet. Skipet har avanserte redningskapasiteter for 240 personer og har også hospital ombord. Operatørselskapet ENI benytter i dag «Esvagt Aurora» som fast stand-by fartøy der.

M/S «STRIL BARENTS»

Fartøyet fører NOR flagg og er bygget til klasse i DNV GL ✠1A1, ICE-C, Winterized Basic, Offshore Service Vessel Supply, Fire Fighter I and II, OILREC, SF, LFL*, COMF-V(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8), GAS FUELLED, TMON.

Skipet har overbygget hangar på hekken som også har plass for redningsbåt og har en emergency slepevinsj, NOFO oil recovery utstyr og en slipp for redningsbåter eller livbåter (fra f.eks. FPSO). Et system med 400 meter oljelenser, slepevinsj, utstyr for dispergering, samt kamera- og radarsystemer for deteksjon av olje og mennesker på havet er også installert. Et helikopter drop-point er montert på hangaren.

Dekksarealet er blitt noe mindre, 750 m2, på grunn av hangarplasseringen. Skipet har følgende hoveddata:

Lengde o.a. ……………………………………………………………………………………………… 94,30 m

Lengde b.p.p. …………………………………………………………………………………………… 84,90 m

Bredde p.sp. …………………………………………………………………………………………… 20,00 m

Dybde i riss til h.dk. ………………………………………………………………………………….. 8,30 m

Draft ……………………………………………………………………………………………………….. 6,74 m

Dw …………………………………………………………………………………………………………. 4.264 t

GT …………………………………………………………………………………………………………….. 5938

NT …………………………………………………………………………………………………………….. 1832

Dekksareal ………………………………………………………………………………………….. ca. 740 m2

Dekkskap. ……………………………………………………………………………………………….. 2.000 t

Bollard pull ………………………………………………………………………………………………… 125 t

IMO …………………………………………………………………………………………………….. 9695937

Tankkapasitetene er for brennolje 1337 m3, LNG 200 m3, ferskvann 878 m3, vannballast 3082 m3, liquid mud/brine 922 m3, ORO 2039 m3, base oil 297 m3, methanol 157 m3 og dry bulk 400 m3.

Maskineri

Skipet er utstyrt med diesel-elektrisk fremdriftssystem med 2 x Wärtsilä 6L20DF generatorsett hver på 3915 kW og 2 x Wärtsilä 9L34DF generatorsett hver på 1056 kW. De to propellanleggene er type Scana Propulsion CP84/4 hver på 3800 kW og to reduksjonsgear er type Scana Propulsion ACG 85. Nødgenerator er type Scania DI 12M EMS på 260 kW.

Skipet er utstyrt med fire sidethrustere av Brunvoll fabrikat, to FU80 og to FU63 samt en azimuth thruster på 880 kW.

Pumpeutrustningen er fra Ing. Per Gjerdrum, og kjelutrustningen er levert av Parat Halvorsen. Turoteknikk har levert brannslukkesystem for gas fyllestasjon (pulver), cargodekk (skum), maskinrom (vanntåke), samt CO2 system for bysse.Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra A/S Norco Oslo.

Dekk/innredning

Aukra Maritime har levert MOB-davit som kombinerer davit-armen med en luke i skipssiden som skal gi beskyttelse for MOB-båten og skal forhindre nedising. Norwegian Deck Machinery har hatt dekksmaskinerileveranser. Randaberg Industries har forestått dry bulk systemet. LNG tanken er levert av Cryo AB. Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra Carboline Norge. De 6 x 16 personers redningsflåtene er fra Viking Lifesaving Equipment, og to MOB-båter er type Mare GTC 700, og i tillegg er det en daughter craft.

Tredekk er levert av Bøfjorden Sag. Innredningsarbeidene er utført av R& Ship Interior, og Ship-Nor har levert møbler. Skipet er innredet for mannskap på 27 med 15 enkeltlugarer og 6 doble.

Vard Electro har levert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret ombord. DP-anlegget er fra Kongsberg Maritime.

Vard Aukra skal levere bnr. 832 og bnr. 833 til Nordic American Offshore i juli henholdsvis september.