M/S «SKANDI SANTOS»

Foto:Harald Valderhaug.
DOFCON ASA, Storebø overtok byggenummer 716 fra STX Norway Offshore AS – Aukra den 2. desember 2009. M/S «SKANDI SANTOS» er av OSCV 03 design og er et spesialskip for operasjon på havbunnen i forbindelse med oljeutvinning. Skroget er bygget ved STX Europe Tulcea.

Nybygget ble bestilt i desember 2006 til pris rundt 500 millioner kroner. Skipets hovedaktiviteter beskrives som ROV operasjoner, konstruksjons- og installasjonsarbeider på havbunnen samt vedlikeholdsarbeider. Et lignende fartøy, «Skandi Seven», ble levert fra Aker Yards AS – Søviknes i september 2008.
M/S «SKANDI SANTOS» skal som navnet tilsier, arbeide offshore Brasil og da for Petrobras. Blant utstyret ombord er en ODIM Cable Traction Control Unit (CTCU) vinsj, og installert på denne er det som leverandøren Cortland Puget Sound Tope betegner som verdens lengste “large-diameter” tau som kan brukes for tunge installasjoner på havdyp ned til 3.000 meter. Lengden er 3.100 meter på det 88 mm BOB (Braid Optimized for Bending) tauet. BOB tauverket er tidligere benyttet på en 50-tonns CTCU system for Subsea 7.

M/S «SKANDI SANTOS» har klasse i Det Norske Veritas ✠1A1, ICE-C, SF, COMF-V(3)C(3), HELDK-SH, E0, DYNPOS AUTRO(IMO III), CLEAN DESIGN with NAUT-AW, DK(+), CRANE og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 120,70 m
Lengde b.p.p. 105,20 m
Bredde p.sp 23,00 m
Dybde i riss til h.dk 9,00 m
Dreaft scantling 7,00 m
Dwt ca. 5.109
GT ca. 9074
Dekksareal ca. 1.125 m2
IMO 9423437

Tankkapasitetene er for brennolje 1864 m3, for ferskvann 796 m3 og for vannballast 5732 m3.

Maskineri
Skipet er utstyrt med diesel-elektrisk fremdriftssystem med fire MAN 9L 27/38 dieselmotorer hver på 2970 kW v/720 o/min, fire AEM generatorer hver på 2880 kW og to Ulstein Aquamaster Contaz 25 fremdriftspropeller hver på 3000 kW og med vingediameter 3600 mm.
Thrusterutrustningen utgjøres av to Kamewa Ulstein TT 2400 DPN FP enheter hver på 1500 kW og to Ulstein Aquamaster UL 1411 FP. En hjelpemotor er av type MTU 16V4000 M på 2080 kW v/1800 o/min, og havnegenerator har en Nogva Scania D116 44M på 405 kW.
Pumpeutrustningen er fra Ing. Per Gjerdrum, Sperre og Tamrotor har levert kompressorer og separatorer er fra GE Westfalia. STX Norway Electro HVAC har stått for ventilasjon samt kuldeanlegg for proviant. Isoleringsarbeidet er utført av R&M Ship Interior, og kjeler er fra Pyro. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
Eltek er leverandør av brannvarslingsanlegget ombord.

Dekk
Skipet er utstyrt med en 250 tonns offshore kran fra National Oilwell Varco og 2 x 3t/15 kraner fra Odim Abas. ROV kranen er type Effer Marine på 1,1t/19,5 m. Aker Brattvaag Winch har hatt dekksmaskineri leveranser. Helidekk er fra Marine Aluminium med monitoring system type Seatex HMS 100.
Som allerede nevnt, har Odim levert fiber rope deployment system med kapasitet 125 tonn. Samme firma har også levert 2 x “side launching and recovery system” og moonpool LARS. En ROV moonpool måler 5,5 x 5,6 m og en Work moonpool har åpning på 7,2 x 7,2 m.
Anker og kjettingutstyr kommer fra Fossen Shipping. Bohamet har levert vinduer, utvendige dører er fra Libra Plast og IMS har supplert vanntette skyvedører. Nybygget er oppmalt med systemer fra International Maling, og PCS har utført overflatebehandlingsarbeidet.
Redningsutstyret ombord er ivaretatt med to JY 102C 120 personer livbåter (helt innelukkede) fra Eide Marine Tech, flåter fra Viking og en Weedo 700 FRC MOB-båt.

Innredning
M/S «SKANDI SANTOS» er innredet for 120 personer fordelt på 28 enmannslugarer og 46 dobbeltlugarer. R&M Ship Interior har levert innredning og utført innredningsarbeidene. VAD har levert møbler. Beha utstyr er på plass i byssen og Miele har supplert vaskeriutstyr. Toalettsystemet er fra Jets Vacuum og incinerator fra Teamtec.
STX Norway Electro har utført de elektriske installasjonene og levert IAS og PMS systemene. DP-anlegget med KPOS DP-21, KPOS DP-11 Class 3 Back-up DP og joystick system er fra Kongsberg Maritime, og Emil Langva har levert og montert det elektroniske utstyret.

STX Norway Offshore AS – Aukra skal levere bnr. 706 i januar, bnr. 707 i mai og bnr. 722 i oktober, alle til Dof ASA, og bnr. 723 til Dof Installer ASA i 2011. Alle byggene er type AH04 CD.

DEL