M/S «SKANDI AFRICA»

– Subsea service-/construction fartøy ferdig utrustet

“M/S “Skandi Africa” slik hun nå fremstår etter ferdigstillelse fra Huisman. Foto: Huisman

M/S «SKANDI AFRICA» ble ifølge DNV GL overlevert fra Vard Søviknes til DOF Subsea Rederi AS den 23. mars 2015 som verftets bygenummer 800. Skipet er bygget etter VARD 3 12 design, og DOF Management AS er manager for nybygget.

Etter overlevering satte skipet kurs for Huisman Schiedam i Nederland for endelig utrustning, inkludert “pipelay tower, a knuckle boom crane and the 900 metric tons pedestal mounted crane”. Arbeidet har tatt noe tid, men “Skandi Africa” er nå ferdigstilt og i mobilisering av Technip.

Det var den 6. oktober at arbeidet ved Huisman var fullført, og skipet kunne starte på 5-års kontrakten med Technip som ble inngått i februar 2014. Technip regnes som en av de ledende innen project management, engineering og konstruksjoner for energiindustrien med tilstedeværelse i 48 land.

Nybygningskontrakten var basert på kontrakter med Petrobras med oppgitt verdi den gangen på cirka NOK 10 milliarder og omfattet totalt fire enheter, hvorav to fra Søviknes og de andre to fra Vard Promar i Brasil. Ordren var den største i Vards historie med total verdi på cirka NOK 6,5 milliarder.

Finansieringen av skipet er arrangert av BNP Paribas, GIEK og Eksportkreditt.

Dette avanserte skipet vant så Skipsrevyens “Ship of the Year 2015” pris som ble utdelt på Nor-Shipping 2. juni. Prisen ble overrakt til CEO DOF Subsea Mons S. Aase av næringsminister Monica Mæland. Det er verd å merke seg at nybyggoppdraget var et “turnkey” prosjekt, inkludert top-side utstyret. I forbindelse med utdelingen uttalte således CEO of VARD, Roy Reite: – This was one of the largest and most complex projects undertaken by VARD to date, where we also had responsibility for the turnkey delivery of topsides.

M/S «SKANDI AFRICA» er det mest avanserte i dagens DOF-flåte og er designet for operasjoner i værutsatte regioner samt undervannskonstruksjon og legging av fleksible rør ned til 3000 meters dyp.

Sub-sea fartøyet gjenspeiler dagens høyeste standarder, enten det gjelder sjø- og station-keeping egenskaper, lavt drivstofforbruk, skrogutforming og maskineri.

Top-side utstyret innbefatter 900-tonns kranen, laysystem og lagringskapasitet. ROV hangar er utstyrt med to work ROV’er som kan arbeide på 4.000 m dyp. Skipets dimensioner er også imponerende med 160,9 m største lengde og 32 m bredde (som tillater fartøyet å bruke dagens Panama-kanal – hvis det skulle være aktuelt).

M/S «SKANDI AFRICA» fører Bahamas flagg og er bygget i henhold til DNV GL klasse ✠1A1, Winterized Basic, ICE-1B, Offshore Service Vessel, SPS, SF, LFL*, COMF-V(3)C(3), HELDK-SH, DEICE, E0, DYNPOS-AUTRO, NAUT-AW, CLEAN DESIGN, VIBR, Recyclable, BWM-T, DK(+), BIS. Skipet har følgende

Hoveddata:

(alle tall “cirka”)

Lengde o.a. ……………………………………………………………………………………………………………….. 160,90 m

Lengde b.p.p. ………………………………………………………………………………………………………………. 147,50 m

Bredde største ………………………………………………………………………………………………………………. 32,00 m

Dybde i riss …………………………………………………………………………………………………………………….. 12,50 m

Draft max. ………………………………………………………………………………………………………………………. 9,50 m

DW ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 13.393 t

DW ekskl. TLS …………………………………………………………………………………………………………….. 16.000 t

GT …………………………………………………………………………………………………………………………………….. 22689

NT ……………………………………………………………………………………………………………………………… 6807

Cargo deck area ………………………………………………………………………………………………………….. 2.700 m2

Under deck storage …………………………………………………………………………………………………….. 3.500 t

IMO no. ……………………………………………………………………………………………………………………… 9687459

Tankkapasiteten er ca. 2600 m3 fuel oil, ca. 800 m3 ferskvann og ca. 13.000 m3 vannballast.

Maskineri

Fartøyet er arrangert med to maskinrom og det er redundant krafttilførsel for top-side utstyr. Det dieselelektriske fremdriftssystemet omfatter 4 x B32:40L8ADC Bergen dieselmotorer hver med ytelse på 3840 kW og 2 x B32:40L9 dieselmotorer hver på 4320 kW. Videre er det 3 x Rolls-Royce Contaz 35 propulsion azimuth thrustere hver på 3700 kW.

Manøvreringsegenskapene forbedres ved hjelp av to ULE 255 FP retractable thrustere på 2200 kW hver og to RRM TT 3300 AUX CP tunnel thrustere hver på 2800 kW. Nødaggregatet er type Cummins KTA38 på 560 kW. Max. fart før montering av topside var ca. 17,2 knop.

PG Flow Solutions har forestått leveranse av pumper for laste- og maskinsromssystem, samt levert ballastvannrensesystem, ferskvannsgeneratorer, sentralkjølere og tankvaskesystem.

SCR systemet kommer fra Yara, Tyskland. Sperre og TMC har levert kompressorer, og separatorer er fra GEA Westfalia. Ventilasjonsanlegget er en Vard Accommodation HVAC leveranse. Brannsikkerhetsmessig er maskinrommene utstyrt med vanntåke FiFi system fra Marioff, installert av Helland Rør, samt skumslukkesystem fra Turoteknikk.

Dekk

I tillegg til ovennevnte top-side og ROV utstyr er fartøyet arrangert med moonpool på dekk som måler 7,2 x 9,4 m og to moonpools for WROV’ene på 5,0 x 5,6 m.

Huisman leveransene inkluderer subsea kran, 150 m.t. knuckle boom offshore kran, TLS og 3.500 t basket med utstyr.

Andre kranleveranser kommer fra TTS (dekk kraner), Seaonics (ROV hangar) og Munck Cranes. Vinsjene er supplert av Palfinger Marine (NDM). Rolls-Royce har tatt seg av moonpool LARS samt moonpool luke- og skidding system. Helikopterdekket måler 28,5 m i diameter og er levert av Maritime Product.

Av andre leveranser kan nevnes utvendige dører fra Libra-Plast, vanntette skyvedører fra IMS, gangvei fra Gurskøy og ankerutrustning fra Fossen Shipping. Malingssystemene kommer fra AkzoNobel’s International Paint, og ICCP (impressed current cathodic protection) og ICAF (impressed current anti fouling protection) er fra Corrosion W Control.

Når det gjelder redningsutstyret ombord, er det 100 prosent livbåt dekning på hver side av fartøyet med 4 x 70 personers livbåter og to FRC – alt levert av Harding, inkludert daviter, mens redningsflåtene er av Viking fabrikat. Survitec har supplert diverse sikkerhetsutstyr til skipet.

Innredning

M/S «SKANDI AFRICA» er konstruert for en besetning på 140 personer med 11 executive enkeltlugarer, 49 enkeltlugarer og 40 dobbeltlugarer. R&M Ship Interior har utført innredningsarbeidene. Jets har levert toalettsystemet, og incinerator er fra Teamtec. Elektroarbeidene er utført av Vard Electro som også har levert hoved- og nødtavler, samt bro- og ECR konsoller.

Elektronikk

DP3 systemer er levert av Kongsberg Maritime som også har stått for lastekalkulator. Navigasjons- og kommunikasjonsutstyret er levert av O. Øverland med blant annet Furuno pakke bestående av radarer type FAR-3230/FAR-3220, TECDIS ecdis, TECDIS T-2424 Planning station, NX-700 Navtex, GPSs GP-150, FA-150 AIS, FE-700 Echo sounder, DS-60 Doppler log og VDR.

 

DEL