Hjem Båtomtaler Båtomtaler 2-2012 M/S «SJOBORG»

M/S «SJOBORG»

Supply Service P/F, Leirvik på Færøyene tok levering av Havyard 833 PSV designet M/S «SJOBORG» den 22. mars 2012 fra Havyard Ship Technology AS som byggenummer 106. Dåpsseremonien fant sted i Bergen 24. mars med Linda Hèrdalur som gudmor.

Dette er rederiets tredje Havyard-design og det andre som er bygget ved Havyards verft i Leirvik. Etter dåpen gikk skipet inn på kontrakt med Statoil.

Per Sævik med Havila AS er likeverdig partner med Justinussen familien i rederiet som eier nybygget. Supply Service investerer nå 1,3 milliarder kroner til oppbygging av rederiet og tror at det bare er spørsmål om tid før det finnes olje i færøysk farvann. Også Statoil mener at det er mulig å finne drivverdige funn der, men området er vanskelig med et tykt lag med hard lavastein mange steder. Selskapet er en av oljepionerene på Færøyene, men har hittil ikke gjort drivverdige funn. Statoil skal i sommer gjennomføre ny leteboring.

M/S «SJOBORG» er det første skipet av 833 PSV designet, en type som det stilles store forventninger til. Fartøyet er designet med fokus på driftsøkonomi, stor og fleksibel lastekapasitet og god komfort for mannskapet. Skipets bredde er økt med 2 meter i forhold til 832 designet, noe som fører til 100 m2 større dekk. Kontrakten for 1 + 1 nybygg ble gjort i mai 2010 til skipspris på ca. 350 millioner kroner.

Skipet fører færøysk flagg, har klasse i DNV med notasjoner ✠1A1, ICE-C, Offshore Service Vessel+, Supply, OILREC, SF, LFL*, COMF-V(2)C(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8), BIS og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 86,00 m
Lengde b.p.p. 75,60 m
Bredde største 19,60 m
Dybde i riss til h.dk. 8,00 m
Draft 6,60 m
GT 3942
NT 1507
Dw ca. 4.700 t
Dekk 1002 m2
IMO nr. 9591923

Tankkapasitetene er 1340 m3 brennolje, 1300 m3 ferskvann, 2700 m3 vannballast / drill water og 1900 m3 oil recovery.

Maskineri

Skipet har dieselelektrisk fremdriftsmaskineri fra Norwegian Electric Systems med 2 x MTU 12V4000M33S dieselmotorer, hver med ytelse på 1560 kW og 2 x 16V4000M23S motorer hver på 1840 kW, levert av Bertel O. Steen Teknikk. Videre er det fire Marelli generatorer og to Schottel STP 1212 FP propellanlegg hver på 1900 kW. Skipets fart oppgis til ca. 15 knop basis draft på 5 m.

Skipet er utrustet med to Brunvoll FU-74-LTC-2000 sidethrustere hver på 800 kW. Nødaggregatet drives av en Volvo Penta D12D-EMG motor. Johnson Matthey har levert SCR converter.

Pumpeutrustningen er fra Allweiler, Sperre og Tamrotor har stått for kompressorer og lensevanns separator er fra Golten Oslo (RWO). Ventilasjonssystemet er levert av Aeron, og Parat Halvorsen har levert kjelutrustning. Florø Kjøleservice har supplert proviant kuldemaskineriet, og Optimarin har levert ballastvann behandlingssystemet til nybygget. XTronica har stått for tank sounding system, og isoleringsarbeidene er utført av Maritime Montering. AM Instrumentering har supplert flowmeter. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.

Brannsikkerheten ombord ivaretas av et Autronica Fire and Security slukkingsanlegg og varslingssystem fra Havyard Power & Systems.

Dekk

Dry bulk anlegget er fra Van Alst, og vinsjleveransen kommer fra Adria Winch. TTS Ships Equipment har levert to kraner til fartøyet, og landgangsutstyr er fra Gurskøy. Bohamet har hatt vindusleveransen, vanntette skyvedører er fra IMS og utvendige dører fra Libra Plast. Tranberg har stått for tyfon. Ankerutrustning er fra Jiangsu Asian Star.

Nybygget er oppmalt med Jotun malingssystemer, og arbeidet er utført av Tenvik Industrier. Redningsutstyret består av Viking redningsflåter og Mare Safety MOB-båt Mare GTC-700-2VD med davit fra Aukra Maritime.

Innredning

M/S «SJOBORG» er innredet for et mannskap på 13 pluss 12 passasjerer, og Maritime Montering har utført innredningsarbeidene. Toalettsystemet er en Jets leveranse.

Havyard Power & Systems har utført både de elektriske og elektroniske installasjonene ombord og har også vært el.teknisk konsulent. Samme firma har levert IAS. DP-anlegget er en leveranse fra Kongsberg Maritime.

Havyard Ship Technology skal levere bnr. 109 til Supply Service i juni., bnr. 110 til Vestland Offshore i oktober og bnr. 107 til Havila Shipping i desember. Bnr. 112 og 113 skal leveres til Global Offshore i 1. og 2. kvartal 2013, og Forland Shippings nybygg (Havyard 857) skal være ferdig i august samme år.

LIGNENDE ARTIKLER

Smekre linjer: Brønnbåten av Havyard 587 design er både effektiv og miljøvennlig i tillegg til fin å se på. ILLUSTRASJON: Havyard

av -
Norsk Fisketransport (NFT), et datterselskap i NTS-konsernet, har i dag inngått avtale med Havyard Ship Technology AS om bygging av ny Havyard 587 brønnbåt med lastekapasitet...

av -
Skansi Offshore P/F, Færøyene tok levering av Havyard 833 designet M/S «KONGSBORG» den 14. juni 2012 fra Havyard Ship Technology AS som byggenummer 111....