Hjem Båtomtaler Båtomtaler 6-2006 M/S «SIEM MARINER»

M/S «SIEM MARINER»

Kleven Verft AS, Ulsteinvik overleverte Platform Supply Vessel M/S «Siem Mariner» til Siem Offshore Inc. 19. desember som verftets byggenummer 314. Nybygget er av type MT 6000 Mk II.

Opprinnelig var denne nybygningskontrakten plassert ved verftet av O. H. Meling, men i mai inngikk rederiet en avtale med Siem Offshore Inc hvorved sistnevnte kjøpte to nybygningskontrakter og en kontrollerende interesse i et eksisterende fartøy. «Siem Mariner» er et av disse nybyggene. Avtalen innebar en investering på ca. 500 millioner kroner.

Nybygget kommer ut i et hett spot marked med rater som i flere tilfeller har ligget over GBP 30.000 per dag. Skipet er klasset i DNV @1A1, E0, SF, Supply Vessel Basic, Dynpos AUTR, Clean, Comf-V(3), Dk(+), HL (2,0/8), LFL*, Oil Rec, NAUT OSV og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
86,20 m
Lengde p.p.
78,00 m
Bredde på spant
19,70 m
Dybde i riss h. dk.
7,45 m
Dybde i riss sh.dk.
10,45 m
Draft max.
6,18 m
Dwt
ca. 4.100
Dekksareal
932 m2
GT
3680
NT
1290
IMO nr.
9366005


Tankkapasitetene er 1340 m3 brennolje, 800 m3 ferskvann, 1000 m3 vannballast, 900 m3 drill water, 396 m3 dry bulk, 653 m3 liquid mud, 646 m3 brine, 200 m3 methanol og 1100 m3 ORO.

Fra dåpen: Fra venstre maskinsjef Bjørn Breiteig, kaptein Nils Kåre Bondhus, adm. dir. Siem Offshore Inc. Terje Sørensen, adm. dir. Siem Rovde Oddvar Strand, gudmor Gunvor Strand og adm. dir. Kleven Verft Ståle Rasmussen.

Maskineri
Skipet har diesel-elektrisk fremdriftssystem som består av fire CAT 3516 TA dieselmotorer, hver med ytelse på 1825 kW, fire Siemens generatorer hver på 1765 kWA og to Kamewa Ulstein AZP 100 propellanlegg hver på 2200 kW. For å oppnå best mulig manøvreringsegenskaper har fartøyet to Kamewa Ulstein thrustere, type TT2200 DPN på 883 kW og type UL1201 på 883 kW.

Et CAT generatorsett med motor type 3408TA på 410 bkW utgjør nødaggregatet. Skipets fart er oppgitt til cirka 15,8 knop.

Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS, og ferskvannsgenerator er fra ENWA. Pumpeutrustningen kommer fra Allweiler, kompressorer er fra Sperre og Lønsethagen, mens Alfa Laval og RWO har levert separatorer. Proviant kjøle/fryseanlegg er en leveranse fra Vattøy Kjøleservice AS,og ventilasjonsanlegget kommer fra York Novenco. Pyro har levert kjelutrustning, og Isoler AS har utført isoleringsarbeidet. AM Instrumentering har levert flowmeter, Stromek har supplert svanehalser og rør, rørdeler og armatur er fra Ahlsell. Castrol er leverandør av smøreolje til fartøyet.

Brannsikkerheten er ivaretatt med et CO2-anlegg fra Unitor samt et skumanlegg.

Dekk
Odim har levert cargo securing vinsj, mooring aux.vinsj og tuggervinsj, og ankervinsj og kjettingstopper er fra Rauma Brattvaag. Dry bulk anlegget er fra Van Aalst Marine & Offshore B.V. levert av Saunes & Helset Maritim, og Marine Aluminium er leverandør av helidekk. Sotra Marine Produkter har levert ankerutrustning, mens Gurskøy Sveiseindustri har forestått landganger til nybygget. Hydramarine har levert kran.

Stolte sjøfolk: Skipper Nils Kåre Bondhus og maskinsjef Bjørn Breiteig.

Vinduer kommer fra Bohamet, og vindusviskere er type Wynn. Libra Plast har levert utvendige dører, og vanntette skyvedører er fra IMS. Jotun malingssystemer er anvendt til oppmalingen av nybygget, og Dimo har levert påtrykt spenning, antigroe system og bokskjølere.

Mare Safety har levert Viking redningsflåter og MOB-båt som henger i davit
fra TTS Marine. Brude Safety er leverandør av brann-, rednings- og sikkerhetsutstyr samt nautisk utstyr.

Innredning/diverse
M/S «Siem Mariner» har lugarinnredning for 56 personer. Av utstyrsleveranser kan nevnes avfalls/forbrenningsanlegg fra Kay Lindegaard Incinerators AS, vaskemaskin og tørketrommel fra Edco, Beha bysseutstyr fra Mare Safety, møbler fra VAD AS og prefabrikkerte baderomsmoduler fra Contech. Fryse/kjølerom er levert av Fresvik Produkt, og Medi3 har forsynt skipet med medisinsk utstyr.

Hareid Elektriske Teknikk har utført elektriske installasjoner. Kongsberg Maritime har levert det integrerte automasjonsanlegget av type SCV-400 og SDP 21 DP-anlegget. Det elektroniske utstyret er levert og montert av Emil Langva AS.

*

Kleven Verft AS skal levere bnr. 313 og 316 til Rem Offshore i februar og april 2007. I 2008 følger ytterligere tre nybygg til dette rederiet, to av type MT 6022 med leveringer i februar og mai og en UT 712L AHTS i september. DOF har en ordre ved verftet for et MPSV fartøy for levering 2007. I desember 2007 skal Toisa Limited, Bermuda overta bnr. 318, og Siem Rovde skal ta levering av bnr. 319 i mars og av bnr. 323 i november 2008. I januar 2009 skal så bnr. 324 leveres til Rem Maritime, en UT 712 L.


Hvilket skip bør få Ship of the Year-prisen på SMM i september? Send inn ditt forslag her.