M/S «SIEM EMERALD»

Siem Offshore Inc., avdeling Rovde tok levering av det andre av åtte fartøyer av typen VS 491 CD den 10. desember 2009. Byggenummer 329 fra Kleven Verft AS fik navnet M/S «SIEM EMERALD».

Såvidt vites skal nybygget trade spot markedet som for Nordsjøens vedkommende er heller labert for tiden. Siste slutninger for anchor handlere ligger i området GBP 5.500 per dag når dette skrives.
Historien viser at kontraheringen av denne skipstypen startet i oktober 2006 med 12 skip, 6 faste kontrakter og 6 opsjoner, dette ble beskrevet som den største enkeltordren i Kleven Maritimes historie. Prisen for seks nybygg var ca. 3,2 milliarder kroner, eller ca. 530 millioner per stykk.

M/S «SIEM EMERALD»
Skipet beskrives som Anchor Handling Tug Supply Vessel som kan utføre inspeksjons- og konstruksjonsarbeider på store vanndyp i tillegg til regulære forsyningstjenester for offshore industrien. Fartøyet har både Clean design og Comfort klasse og er svært miljøvennlig med lavt bunkersforbruk basert på det hybride fremdriftsmaskineriet. Skipet er også utstyrt med Selective Catalytic Reduction system fra tyske H+H Environmental and Industrial Technologies for NOx utslippreduksjon. Samlet motorkraft (på propellene) utgjør ca. 19.000 kW, vinsjkapasitet er på 500 tonn og trekkraft er ca. 284 tonn.
Norsk Stål AS har levert stålprodukter til skipet som er klassset i DNV ✠1A1, Ice C, Tug, Supply Vessel, E0, SF, Dynpos AUTR, Comf-V (rating 3), OilRec, NAUT OSV(A), Clean Design, dk(+), hl, (2.8) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 91,00 m
Lengde b.p.p 79,35 m
Bredde på spant 22,00 m
Dybde i riss 1.dk 9,60 m
Draft design 7,90 m
Dwt ca. 4.250
GT ca. 4750
NT ca. 2000
Dekksareal 800 m2
Dekkslast ca. 1600 t
Bollard pull ca. 284 t
IMO nr 9417701

Tankkapasitetene er (alle tall “cirka”) 1262 m3 brennolje, 1090 m3 ferskvann, 2807 m3 vannballast, 1307 m3 ORO, 291 m3 dry bulk, 658 m3 liquid mud og 658 m3 brine.

Maskineri
Skipets hybride diesel-elektriske/mekaniske fremdriftssystem fra Wärtsilä består av 3 x dieselmotorer type 16V32 hver med ytelse på 8000 kW, 2 Wärtsilä Lips CP propeller med diameter 4,2 meter med MCR på hver propell på 9500 kW og to CAT 3516 TA C generatorsett hver på 2100 kW. Videre er det to akselgeneratorer hver på 3400 kW av Alconza fabrikat. Motorene er koblet til gearbox med PTI med en elektrisk motor installert på ca. 2400 kW. Nødaggregatet har en CAT C18 motor på 425 kW. Fart er ca. 18 knop.
Styremaskineri er type Tenfjord, og thrusterutrustningen fra Brunvoll består av to tunnel thrustere forut av type FU80LTC2250 hver på 1000 kW, en asimuth forut type AR63LNC på 830 kW og 2 x FU74LTC2000 akter hver på 880 kW.
Pumpeutrustningen kommer fra Allweiler, Tamrotor og Sperre har levert kompressorer og separatorleveransene er fra RWO (lensevann) og Westfalia (LO/FO). Evaporator kommer fra Alfa Laval Nordic, og Kuldepartner har fremskaffet fartøyets proviant kuldemaskineri. Ventilasjonsanlegget er en Aeron leveranse, og Pyro har levert kjelanlegg. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS, og Tøssebro har supplert UV-filter.
For brannslukking har Marioff levert et Hi Fog vanntåkesystem, og Tyco brannalarmsentral er fra Hareid Elektriske Teknikk. Arbeidet med Green passport er gjort av Metizoft. Castrol har levert smøreolje og Bunkers Oil dieselolje til nybygget.

Dekk
Multi-deck gantry kran for sikker anchor handling og lastoperasjoner kommer fra Triplex. MacGregor Hydramarine har levert en 3t/15m dekkskran og en 10t/18m ROV kran. Dekksmaskineri leveransen er fra Rauma Brattvaag. Dry bulk anlegget er produsert av Van Aalst og levert av Saunes & Helseth Maritim. Ankerutrustning er levert av Fossen Shipping, og Gurskøy AS har stått for landganger. NorPro har supplert diverse fortøyningsutstyr.
Bohamet har hatt vindusleveransen, og viskere er type Wynn. Libra Plast har tatt seg av utvendige dører og luker, mens vanntette skyvedører er fra IMS. Nybygget er oppmalt med Jotun malingssystemer.
Redningsutstyret består blant annet av redningsflåter levert av Brude Safety og Maritime Partner MOB-båt i davit fra TTS Marine.

Innredning/diverse
M/S «SIEM EMERALD» er innredet med lugarkapasitet for 60 personer fordelt på 20 enmannslugarer og 20 dobbeltlugarer. Contech har levert innredningspaneler som er anvendt på innvendige skott, samt innredningsdørene og platemøbler. Andre møbelleveranser er fra Ekornes og stoler i styrehus fra NorSap. Mare Safety har levert Beha bysseutstyr, toalettsystemet er fra Jets Vacuum og avfallspresse kommer fra Global Enviro International. Teamtec har levert incinerator.
Hareid Elektriske Teknikk har utført de elektriske installasjonene og levert fordelingssentraler, motorstartere, MCCer, bro- og maskinromspulter, egendesignet lysstyringssystem LC-50, belysningsutstyr fra Glamox, telefonsystem type Ucom og maskinromstelegraf.
Wärtsilä har levert det integrerte automasjonsanlegget. DP-systemet er en Kongsberg Maritime leveranse, og Coastdesign, Norway har utstyrt nybygget med lastkalkulator. Det elektroniske utstyret er levert og montert av Emil Langva AS.

Kleven Verft AS/Kleven Maritime Gruppen skal levere bnr. 331 til Siem Offshore i januar og bnr. 339 til Troms Offshore i februar. Så følger leveringer til Siem Offshore med bnr. 333 i mars, bnr. 334 i april, bnr. 332 i mai, bnr. 335 i juli og bnr. 336 i oktober. De to Singa Star nybyggene kommer i november og januar (2011) som bnr. 337 og 338.

DEL