M/S «SEA WEASEL»

Deep Sea Supply Plc overtok det tredje nybygget i serien på ni anchor handlere av type Seatech P-729 fra ABG Shipyard Limited i Surat, India den 29. oktober 2009 som verftets byggenummer 258. Eierselskapet er Dess Cyprus Ltd, mens Thome Offshore Management er teknisk manager for nybygget. I Norge holder Deep Sea Supply Management AS til i Arendal.

Rederiet har sikret seg fast beskjeftigelse for M/S «SEA WEASEL» med malaysiske Petronas som befrakter for en periode på 2 år med befrakters opsjon ytterligere ett år, til det som rederiet karakteriserer som “a very acceptable rate level”. Levering skjedde i slutten av november.
Rederiets befraktningsprofil er at de store AHTS fartøyene skal beskjeftiges på spot og short-term kontrakter, mens for PSV’ene og mindre AHTS skip ønsker man middels til langsiktige avtaler. Flåten befinner seg for tiden i Nordsjøen, Vest-Afrika, West Indies og Sør-øst Asia. Selskapet er inkorporert på Kypros. Største eier er John Fredriksen selskapet Hemen Holding Ltd. med 34,3 prosent av aksjene.

Samme rederi har forøvrig fått bygget åtte PSV fartøyer ved et annet indisk verft i løpet av de siste årene, Cochin Shipyard. I forbindelse med den siste leveringen uttalte rederiet “All vessels have been delivered with the highest quality, at the agreed price and on time”.
Deep Sea Supplys oppstart går tilbake til 2005 med kjøpet av seks anchorhandlere fra Tidewater Marine. Senere overtok rederiet 22 nybygg kontrakter fra Seatankers Management til pris US$394 millioner.
Rederiet gir opplysninger hver måned om gjennomsnittlig daglig inntjening, og i november var den for flåten på 14 AHTS fartøyer US$15.400 per skip per dag. Til sammenligning var tallet $46.200 for samme måned i 2008, men da var markedet adskillig sprekere.
ABG Shipyard Limited er det største private skipsverftet i India, og det er verd å merke seg at hele 90 prosent av nybyggene de siste to årene gikk til eksport.

M/S «SEA WEASEL»
Fartøyet fører Kypros flagg, er klasset til DNV ✠1A1 Tug Supply Vessel, Fire Fighter I, SF, E0, DYNPOS-AUT, DK(+), HL(2.4), TMON og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 63,40 m
Lengde b.p.p 56,53 m
Bredde på spant 15,80 m
Dybde i riss 6,80 m
Draft 5,10 m
Dwt 1.575
GT 1943
NT 650
Dekksareal 420 m2
Dekkslast 583 t
IMO 9369605

Tankkapasitetene er 804 m3 brennolje, 484 m3 ferskvann, 538 m3 vannballast / drill water, 290m 3 + 120 m3 liquid mud og 203 m3 dry bulk.

Maskineri
Hovedmaskineriet består av to Bergen C25 dieselmotorer hver med ytelse på 2400 kW v/1000 o/min som via to Kamewa Ulstein 600 AGHC reduksjonsgear med oversetning 5,2:1 driver to propellanlegg av samme fabrikat type 66XF5/4 E-300N. Joystick er type Poscon og styremaskineri type Jastram.
Skipet er utstyrt med en baug- og en akterpropeller begge på 500 kW og har fire CAT hjelpemotorer hver på 425 ekW og et nødaggregat på 99 kW.
Service speed er ca. 10,5 knop med forbruk på ca. 12 m3 per døgn, mens max. fart er 13,5 knop med forbruk på 16 m3. I havn er forbruket ca. 1 m3 per døgn.
Pumpeutrustningen kommer fra Allweiler, Tanabe og Tamrotor har levert kompressorer og separatorer er fra GE Westfalia og RWO. Ventilasjonanlegget er en leveranse fra Heinen & Hopman.

Dekk
Dekksmaskinerileveransen er fra RR, type Rauma Brattvaag og inkluderer tugger vinsjer, ankerspill, capstans og slepevinsjer. Skipet har Fi-Fi I system med kapasitet på 2 x 1200 m3/t. Kranen er type Norcrane på 3t/12m. Kjetting er levert av Jiangsu Asia Star Anchor, mens Rugao Hal Yung har supplert anker. Cement kompressor er fra Ingersoll Rand.
I redningsutstyret inngår Normar FRC 650 MOB-båt og 4 Viking redningsflåter hver med kapasitet for 20 personer. Skipet er innredet for totalt 28 personer, med fire enmannslugarer og 12 dobbeltlugarer.

Elektronikk
Navigasjons- og kommunikasjonsutstyret omfatter blant annet DP1 system fra Kongsberg Maritime, 2 x Furuno FR-2115 radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, Sperry Marine Navigat X Mk2 gyrokompass, Sperry Marine Navipilot V HSC autopilot, Furuno GP-150 GPS, Furuno FS-2570 radiostasjon, 3 x Motorola GP-339 bærbare VHF’er, Furuno FM-8800 og 2 x FM-8800 S VHF’er, Furuno NX-700 navtex, Furuno FA-150 AIS, Fleet 77 Mini M og Furuno Felcom-15 Sat C.
ShipEquip har levert SEV-SAT, og intercom-anlegget er fra Hanshin.

Fremover skal ABG Shipyard Ltd. levere søsterskipene «Sea Marten» i februar 2010, «Sea Fox» i april, «Sea Jackal» i mai, «Sea Badger» i juni, «Sea Vixen» i juli og «Sea Stoat» i august.

DEL