Hjem Båtomtaler Båtomtaler 5-2011 M/S «SEA VIXEN»

M/S «SEA VIXEN»

M/S «SEA VIXEN» ble levert fra ABG Shipyard Limited den 4. oktober 2011 som verftets byggenummer 274. Dermed er åtte av de ni nybyggene i serien levert til Deep Sea Supply ASA. Anchorhandleren er bygget etter Seatech P-729 design.

ABG Shipyard Limited leverte 16 nybygg i regnskapsåret 2010-11 som endte 31. mars. Det brakte totalen for verftet opp i 138 nybygg. I løpet av året innhentet skipsverftet sin første ordre fra Den indiske marine for bygging av to Cadet Training Ships og sikret seg også en prestisjeordre for bygging av av to jack-up rigger for Drilling & Offshore Pte Ltd., Singapore til verdi på ca. US$ 440 millioner.
Deep Sea Supplys AHTS flåte tjente i gjennomsnitt brutto ca. US$ 20.500 per skip per dag i august etter inntjening på US$ 16.200 i juli. PSV inntektene var på ca. US$ 19.000 per dag i gjennomsnitt i august mot US$ 19.600 i juli.

M/S «SEA VIXEN»
er klasset i DNV ✠1A1, Tug Supply Vessel, Fire-Fighter I, SF, E0, DYNPOS-AUT, DK(+), HL(2.8), TMON. Skipet fører Kypros flagg og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 63,40 m
Lengde b.p.p 56,53 m
Bredde på spant 15,80 m
Dybde i riss 6,80 m
Draft des. 4,60 m
Dwt ca. 1.575
GT ca. 1943
NT ca. 645
Dekksareal 420 m2
Dekkslast 600 t
IMO 9420021

Tankkapasitetene er 804 m3 brennolje og 538 m3 vannballast / drill water.

Maskineri
Fremdriften besørges av to Bergen C25:33L8P dieselmotorer hver med ytelse på 2400 kW v/1000 o/min som via to RRM 600 AGHC reduksjonsgear med oversetning 5,2:1 driver to propellanlegg av samme fabrikat type 66XF514 E-300N. Joystick er type Poscon, og styremaskineri er type Jastram. Skipet er utstyrt med en baug- og en akterthruster av RRM fabrikat begge på 500 kW.
Hjelpemaskineriet består av tre CAT hjelpemotorer hver på 425 ekW og nødaggregatet er på 99 kW. Fartøyet skal kunne seile med fart på ca. 13,5 knop når lastet til design draft.
Pumpeutrustningen kommer fra Allweiler, Tanabe og Tamrotor har levert kompressorer og separatorer er fra GE Westfalia og RWO. Ventilasjonsanlegget er en leveranse fra Heinen & Hopman.

Dekk
Skipet har Fire-Fighting I system med kapasitet på 2 x 1200 m3/t. Dekksmaskinerileveransen er fra RRM, type Rauma Brattvaag og inkluderer tugger vinsjer, ankerspill, capstans og slepevinsjer. Kranen er type Norcrane på 3t/12m. Kjetting er levert av Jiangsu Asia Star Anchor, mens Rugao Hal Yung har supplert anker. Cement systemet er designet for samtidig lasting/lossing av to grader med cement og kjemikalier med to separate systemer.
I redningsutstyret inngår Normar FRC 650 MOB-båt og fire Viking redningsflåter hver med kapasitet for 20 personer. Skipet er innredet for totalt 28 personer, med fire enmannslugarer og 12 dobbeltlugarer.

Elektronikk
Navigasjons- og kommunikasjonsutstyret omfatter blant annet 2 x Furuno FR-2115 radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, Sperry Marine Navigat X Mk2 gyrokompass, Sperry Marine Navipilot V HSC autopilot, Furuno GP-150 GPS, Furuno FS-2570 radiostasjon, 3 x Motorola GP-339 bærbare VHF’er, Furuno FM-8800 og 2 x FM-8800S VHF’er, Furuno NX-700 navtex, Furuno FA-150 AIS, Fleet 77 Mini M og Furuno Felcom-15 Sat C.
DP1 system er fra Kongsberg Maritime, ShipEquip har levert Sev-Sat og intercom-anlegget er fra Hanshin.

Siste nybygg i serien fra ABG Shipyard Limited er «Sea Stoat».

LIGNENDE ARTIKLER

av -
Med leveringen av M/S «SEA STOAT» til Deep Sea Supply ASA den 14. desember 2011 er serien på ni skip bygget ved ABG Shipyard...

av -
Leveringene av offshore skip fra India til Deep Sea Supply fortsetter med M/S «SEA BADGER» som ble overtatt av Dess Cyprus Ltd. den 23....