M/S «SEA BADGER»

Søsterskipet Sea Weasel
Leveringene av offshore skip fra India til Deep Sea Supply fortsetter med M/S «SEA BADGER» som ble overtatt av Dess Cyprus Ltd. den 23. juni 2011 som det 7. nybygget i serien på ni. Nybygget av Seatech P-729 design er ABG Shipyard Limiteds byggenummer 273.

Rederiet selger også skip, og i slutten av mai ble det kunngjort at AHTS’en «Sea Lion» var solgt til en internasjonal kjøper med forventet levering i andre kvartal. Prisen ble holdt privat mellom partene.
Deep Sea Supply flåten består etter dette (inkludert salget av «Sea Lion» og leveringen av «Sea Badger») av 13 AHTS’er og åtte PSV’er. Ytterligere tre skip er under bygging.
Deep Sea Supplys AHTS flåte tjente i gjennomsnitt brutto ca. US$ 16.100 per skip per dag i juli etter inntjening på US$ 18.200 i juni. PSV inntektene var på US$ 19.600 per dag i gjennomsnitt i juli.

M/S «SEA BADGER»
Fartøyet er klasset til DNV ✠1A1, Tug Supply Vessel, Fi-Fi I, SF, E0, DYNPOS-AUT, DK(+), HL(2.8), TMON. Skipet fører Kypros flagg og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 63,40 m
Lengde b.p.p 56,53 m
Bredde på spant 15,80 m
Dybde i riss 6,80 m
Draft 5,10 m
Dwt ca. 1.575
GT ca. 1943
NT ca. 645
Dekksareal 420 m2
Dekkslast 600 t
Bollard pull 90,9 t
IMO 9420019

Tankkapasitetene er 804 m3 brennolje, 484 m3 ferskvann, 538 m3 vannballast / drill water, 290m 3 + 120 m3 liquid mud og 206 m3 dry bulk.

Maskineri
Fremdriften besørges av to Yanmar 8N-280-EV dieselmotorer hver med ytelse på 2500 kW (6800 BHK) v/1000 o/min (totalt ca. 6800 bhp) som via to RRM 600 AGHC reduksjonsgear med oversetning 5,2:1 driver to propellanlegg av samme fabrikat type 66XF514 E-300N. Joystick er type Poscon og styremaskineri type Jastram. Skipet er utstyrt med en baug- og en akterthruster av RRM fabrikat begge på 500 kW.
Hjelpemaskineriet består av fire CAT hjelpemotorer hver på 425 ekW og nødaggregatet er på 99 kW. Service speed er ca. 10,5 knop med forbruk på ca. 12 m3 per døgn, mens max. fart er 13,5 knop med forbruk på 16 m3. I havn er forbruket ca. 1 m3 per døgn.
Pumpeutrustningen kommer fra Allweiler, Tanabe og Tamrotor har levert kompressorer og separatorer er fra GE Westfalia og RWO. Ventilasjonsanlegget er en leveranse fra Heinen & Hopman.

Dekk
Skipet har Fi-Fi I system med kapasitet på 2 x 1200 m3/t. Kranen er type Norcrane på 3t/12m. Dekksmaskinerileveransen er fra RRM, type Rauma Brattvaag og inkluderer tugger vinsjer, ankerspill, capstans og slepevinsjer. Kjetting er levert av Jiangsu Asia Star Anchor, mens Rugao Hal Yung har supplert anker. Cement kompressor er fra Ingersoll Rand.
I redningsutstyret inngår Normar FRC 650 MOB-båt og fire Viking redningsflåter hver med kapasitet for 20 personer. Skipet er innredet for totalt 28 personer, med fire enmannslugarer og 12 dobbeltlugarer.

Elektronikk
Navigasjons- og kommunikasjonsutstyret omfatter blant annet 2 x Furuno FR-2115 radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, Sperry Marine Navigat X Mk2 gyrokompass, Sperry Marine Navipilot V HSC autopilot, Furuno GP-150 GPS, Furuno FS-2570 radiostasjon, 3 x Motorola GP-339 bærbare VHF’er, Furuno FM-8800 og 2 x FM-8800S VHF’er, Furuno NX-700 navtex, Furuno FA-150 AIS, Fleet 77 Mini M og Furuno Felcom-15 Sat C.
DP1 system er fra Kongsberg Maritime, ShipEquip har levert Sev-Sat og intercom-anlegget er fra Hanshin.

De gjenstående to nybyggene fra ABG Shipyard Limited er «Sea Vixen» og «Sea Stoat».