M/S «Rognkallen»

M/S "Rognkallen" er byggenummer 62 fra Folla Maritime Service AS:

Folla Maritime Service AS har overlevert nok et fartøy til Salmar Farming AS. Også denne gangen er det snakk om FollaWork 35.

I september leverte Flatangerverftet Folla Maritime Service AS (FMS) sitt bnr. 60, M/S «Monsøy» til Salmar Farming AS. I november hentet verftet hjem ytterligere to nye byggekontrakter, denne gang til NRS Finnmark AS og tidlig i desember leverte man også lokalitetsbåten «Rognkallen» (bnr. 62) til Salmar Farming AS. I ordreboken står nå fire fartøyer, alle av det anerkjente FollaWork 35 designet fra Marin Design.

FollaWork 35 er enkeltskrog med thruster både i baugen og akter, og kan dermed snu på en femøring. Båttypen er 10,5 meter lang og 5,00 meter bred. Modellen er utrustet med en motor på 265 hk, kran på 6,5 tonn/meter og to capstaner. – Vi er stolte av at Salmar har valgt Folla Maritme Service også denne gangen. Slamar Farming AS er en våre største kunder, og vi har levert totalt åtte fartøyer til Salmar de siste årene, sa daglig leder Runar Brennvolleng i forbindelse med overleveringen av «Rognkallen».

Det høye aktivitetsnivået sikrer god beskjeftigelse for de 20 ansatte ved verftet. Etter at «Monsøy» forlot utrustningskaien har FMS vært travelt opptatt med å ferdiggjøre «Rognkallen», samt bnr. 63 og 64 til oppdrettsselskapet Bjørøya AS i Nord-Trøndelag. Med de to nye kontraktene (bnr. 65 og 66) til Norwegian Royal Salmon (NRS) går arbeidsstokken en travel vinter i møte. – FollaWork 35-designet har slått godt an i markedet og vi er stolte over at NRS Finnmark nylig valgte oss som byggeverft for sine to nye båter. Det er salgs- og prosjektleder Tom Birger Skotnes ved Folla Maritime Service som sier dette til Skipsrevyen, og han forteller at han venter ytterligere kontraheringer i løpet av inneværende år.

Fartøysdesignet, som mange av våre lesere er godt kjent med, er utarbeidet av Marin Design og har lengde på 10,65 meter med bredde 5,00 meter. Fremdriften besørges av en John Deere dieselmotor på 265 hk v/2400 o/min. Propellanlegget er en leveranse fra Nogva Motorfabrikk supplert med to stk. Sleipner thrustere, Amco Veba kran på 6,5 t/m og to capstander. Båttypen har enkeltskrog og brukes som lokalitetsbåt. – Den er spesielt egnet til arbeid inne i oppdrettsanleggene, forklarer Skotnes.

Elektrifisering

Folla Maritime er for øvrig kommet godt i gang med sin strategi om å satse på elektrifisering av båter til oppdrettsnæringen. – Fortsatt er vi tidlig i prosessen og det er mange utfordringer i forhold til havbruksnæringens behov, men vi arbeider med et konkret prosjekt sammen med reder og et elektrofirma på Nord-Møre, forklarer Skotnes.

På det nåværende stadium kan han ikke være mer konkret, men ved FMS har man stor tro på 2017/2018 som et gjennombrudd for teknologien. – Vi kommer til å vise en modell av konseptet på AquaNor til neste år, avslutter Tom Skotnes hemmelighetsfullt.

DEL