M/S «RESTLESS OCEAN»

Fjellstrand AS, Omastrand overleverte sitt byggenummer 1685, «RESTLESS OCEAN», den 15. juli 2011. Kontraherende rederi var Bremnes Seashore AS, men etter ferdigstilling fra verftet er det Marinus Aquaservice AS, Urangsvåg som står som eier av nybygget.

Bestillingen fant sted i januar i år samtidig som Fjellstrand også innhentet en ordre for et lignende fartøy fra Lingalaks AS. Det synes således som om verftets satsing på bygging av offshore fartøyer har tatt seg en pause etter byggingen av «Seabed Worker», «Eldborg», «Seabed Viking» og «Havila Clipper» i perioden mars 2009 til januar 2011.
«RESTLESS OCEAN» er bygget etter et konsept som gir stor lastekapasitet og dekksområde, samt god stabilitet. Dekkskapasiteten er på 75 tonn, og lastekranen er sertifisert for 48,7 t/m. Katamaranen er bygget i aluminium og i henhold til Sjøfartsdirektoratets regelverk for yrkesbåter under 15 meter. Båten har Haugesund som hjemstedshavn, og hvis man funderer på prisen, kan det gi en indikasjon at ifølge Skipsregistrene er det pantelån på 12,9 millioner kroner på båten.
«RESTLESS OCEAN» har følgende hovedddata:
Lengde o.a. 14,99 m
Bredde største 9,00 m
Dekkskap. 75 t
Kallesignal LF5254
Tankkapasitetene er ca. 10.000 liter brennolje og ca. 1500 liter ferskvann.

Dekk
På hoveddekk er en manøverstasjon, og på styrbord side er det arrangert med port i rekken. På babord side er det verkstedshall med rulleport. Det er også kontrollrom for ROV ombord. Båten er utrustet med pullerter i skansekledning akter og på brodekk forut.
MB Hydraulikk har levert 30 tonns varpevinsj og to nokker hver på 3 tonn. Dekkskran som nevnt ovenfor, er en hydraulisk foldekran. Vinduer er fra Ertec, utvendige dører er fra Varde og Erling Haug har levert anker og kjetting.
Sperre ROV Technology, Sperre AS har levert to ROV systemer med 1000 meter kabel som kan arbeide ned til 700 meter, som en rederileveranse. En annen rederileveranse er et høytrykksspylesystem fra Multipump Innovation (MPI) med spylerigg/-pumpe på 400 l/min montert rett på hovedmotor med trykk på 300 bar. Spylegear type Twin Disc er levert av Progress.
På hoveddekk er det arrangert med to hvilerom med køy. Det er også dusj/bad. På 2. dekk er styrehus med bysseutstyr. Innredningsarbeidene er utført av verftet.

Maskineri
Fremdriften besørges av to Deutz BF6M 1015MC dieselmotorer som hver har ytelse på 313 kW v/1800 o/min, og som via reduksjonsgear fra Finnøy Gear & Propeller type G23 med oversetning 2,51:1 er koblet til to Helseth CPP anlegg type 4H80-975HS.
En Deutz BF4M 1014M motor på 77 kW med Mecc Alte generator på 67 kVA sørger for strøm ombord. Koblinger er av Centa fabrikat.
Styremaskinen er fra Sleipner, og båten er utstyrt med to sidepropeller fra MB Hydraulikk, en på 80 hk forut og en på 50 hk akter.
Pumper er type Jabsco, og brannslukkingsanlegget fra Alf Lea & Co. AS er fast montert i maskinrommet.

Diverse
De elektriske og elektroniske installasjonsarbeidene er utført av Maritim Elektro. Fartøyet er utstyrt med VHF, radar, GPS, AIS, kartplotter, Olex skjerm og ekkolodd.

Fjellstrand AS skal nå levere bnr. 1686 til Lingalaks AS.