M/S «REM FORTRESS»

Rem Offshore ASA tok levering av M/S «REM FORTRESS» fra Kleven Verft AS, Ulsteinvik den 30. september 2011 som verftets byggenummer 345. Dåpen fant sted den 1. oktober med Evelyn Nykrem som gudmor. Dette er søsterskipet av «Rem Commander» som ble levert 1. juli i år og omtalt i SKIPSREVYEN nr. 4/2011. Nybyggets design er VS 485 PSV MK II.

Dette er ikke de første skipene med disse navnene som er bygget ved Kleven Verft, for i 2006 ble MT 6016 MK II nybyggene levert til rederiet, – begge forøvrig omtalt i SKIPSREVYEN, nr. 3/2006 henholdsvis nr. 5/2006.

M/S «REM FORTRESS»
VS 485 PSV MK II designet representerer en ny generasjon miljøvennlige og driftssikre plattform-servicefartøyer, der det er lagt stor vekt på miljø, drivstofføkonomi og lastekapasitet både under og over dekk. Med lett isklasse (ICE C) vil skipet være egnet for nordområdene, og avansert utstyr for oljeoppsamling (OIL REC NOFO 2009) vil gjøre skipet attraktivt i markedet.
Klassenotasjon Clean Design sikrer lave utslipp ved katalysator på motorene, og i tillegg er skipet utrustet med rensesystem for ballastvann – et nytt miljøkrav for denne type fartøy.
«REM FORTRESS» er klasset i DNV ✠1A1, Ice C, E0, SF, LFL*, Dynpos AUTR, Comf-V (3) C(3), OilRec (NOFO 2009), Standby Vessel, NAUT OSV(A), Clean Design, DK(+) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 85,00 m
Lengde b.p.p 77,70 m
Bredde på spant 20,00 m
Dybde i riss h. dk. 8,60 m
Dw ca. 5.000 t
Lettvekt 3.047 t
GT 4258
NT 1799
Dekksareal ca. 975 m2
IMO nr. 9591882

Tankkapasitetene er (alle tall “cirka”) 950 m3 brennolje, 1000 m3 ferskvann, 2500 m3 vannballast/drill water

Maskineri
Wärtsilä har stått for systemintegrasjon av fremdriftsanlegget med Low Loss Concept og har gitt oppstartassistanse. Leveransene omfatter tavlesystemer (690V/450V/230V) og nødtavle, 4 x W9L20 generatorsett, LLC transformator, frekvensomformere og elektro motorer til tunnel/azimuth og hovedfremdrift. Wärtsilä konsernet har også levert Power Management System og Integrated Automation System.
Fremdriftsmaskineriet består av fire Wärtsilä 9L20 dieselmotorer hver med ytelse på 1580 kW, fire Alconza generatorer og to RRM AZP 100 FP fremdriftspropeller hver med ytelse på 2200 kW.
Thrusterutrustningen utgjøres av to Brunvoll thrustere hver på 1000 kW og en Azimuth på 880 kW. Volvo Penta nødaggregatet på 178 ekW er levert av J. Weiberg Gulliksen.
Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum, GEA Westfalia har levert separatorer og Sperre (2 stk.) og Tamrotor har stått for kompressorene. Aeron har levert ventilasjonsanlegget og kjøle-/fryseanlegg med Teknotherm kompressor. Tank sounding systemet er fra Elteco, og Parat Halvorsen har supplert kjelutrustning. Nordic Shipinterior har utført isoleringsarbeidene. Brannsikkerheten er ivaretatt av et Marioff vanntåke slukkingssystem.

Dekk
Norwegian Deck Machinery har levert dekksmaskineri som tugger vinsjer, fortøyningsvinsjer og capstans. Cargotec Hydramarine har levert to 3 t/13 m kraner, og ankerutrustning er fra Fossen Shipping. Bohamet har hatt vindusleveransen, Libra Plast har levert utvendige dører og vanntette skyvedører er fra IMS.
Dry bulk anlegget er fra Van Aalst, mens Vike AS har levert rekkverk i innredningen. Nybygget er oppmalt med Jotun malingssystemer, og Premator har utført overflatearbeidet.
Redningsutstyret består blant annet av DSB redningsflåter levert av Brude Safety og Maritime Partner MOB-båt.

Innredning/diverse
«REM FORTRESS» er innredet for et mannskap på 22 personer. Nordic Shipinterior har utført innredningsoppdraget med Contech paneler på innvendige skott og innredningsdører av samme fabrikat. Møbelleveransen er fra Ekornes. Mare Safety har levert Beha bysseutstyr, og vaskeriutstyr kommer fra Miele. Ulmatec har levert Pyro incinerator, mens toalettsystemet er fra Jets Vacuum.
Hareid Elektriske Teknikk har utført de elektriske installasjonene, vært el.teknisk konsulent og har levert brokonsoller. Wärtsilä har produsert hovedtavle og IAS-systemet. DP-anlegget K-POS DP-21 kommer fra Kongsberg Maritime. Navigasjons- og kommunikasjonsutstyret ombord er levert av HG Marine Electronics.

Kleven Maritime AS skal levere bnr. 340 til Olympic Shipping i november og bnr. 343 av NVC 368 design til Prestfjord i desember. I januar 2012 følger bnr. 349 som bygges for Olympic Shipping, bnr. 346 til Eidesvik Offshore i mars og bnr. 350 til Olympic Shipping i juni. Eidesvik har en opsjon på et VS 489 LNG design for levering i september 2012. Olympic Shipping har bestilt nok et nybygg av MT 6015 design for levering i november samme år. Kleven Maritime skal så levere et seismikk fartøy av ST 324 CD design til Sanco Shipping i mai 2013, – en ordre der rederiet også har en opsjon.

Video hentet fra Youtube: