M/S «POLAR QUEEN»

GC Rieber Shipping AS overtok det andre av de to skipene av Skipsteknisk sitt ST-254 LCD design fra Freire Shipyard i Vigo, Spania den 6. oktober 2011 som verftets byggenummer 703. Skipet fikk navnet M/S «POLAR QUEEN» og etterfølger «Polar King» som ble levert den 22. mars i år og omtalt i SKIPSREVYEN nr. 3/2011.

Rederiet inngikk nylig en 2-års kontrakt for skipet med det mexicanske selskapet Oceanografia.
Begge skipene ble i sin tid kontrahert av Sea4, Grimstad og skulle etter planen bli levert i februar og august 2010. Det var på det tidspunktet ikke inngått noen befraktningsavtaler for nybyggene.
I september 2009 kom kunngjøringen om at GC Rieber Shipping hadde overtatt Sea4s datterselskaper Sea4 I Shipping Ltd. og Sea 4 II Shipping Ltd., og at kjøpet medførte en total investering på cirka 800 millioner kroner.
GC Rieber Shipping eier/opererer totalt 18 fartøyer innen markedsområdene subsea, ice/support og marine seismic.

M/S «POLAR QUEEN»
Som for ethvert moderne fartøy i dag er det spesielt lagt vekt på miljøforebyggende tiltak gjennom installasjon av katalysatorer, clean design og en optimal skrogutforming for redusert brennoljeforbruk. Videre har det vært satt fokus på å utforme skipet til en sikker og komfortabel arbeidsplass.
Skipet kan utføre oppdrag som “light offshore construction, inspection, maintenance & repair” samt survey operasjoner. Hun er utstyrt med en 150 tonns offshore AHC kran, har bekvemmeligheter for 112 personer og et dekk på 960 m2.
M/S «POLAR QUEEN» er klasset i DNV ✠1A1, ICE-C, COMF-V(3)C(3), HELDK-SH, E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN. DK(+) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 110,60 m
Lengde b.p.p 97,80 m
Bredde 20,00 m
Dybde i riss 9,80 m
Draft 7,60 m
Deck area 960 m2
GT 7238
NT 2172
DW 5.700 t
IMO 9523378

Tankkapasitetene er ca. 1740 m3 fuel, ca. 1200 m3 ferskvann og ca. 3500 m3 vannballast.

Maskineri
Skipet er utstyrt med dieselelektrisk fremdriftsmaskineri med seks MAN Diesel 9L21/31 dieselmotorer hver med ytelse på 1710 kW og to Voith Schneider propellanlegg. Havneaggregatet er type Cummins QSK-50-D(M) på 1200 kW. Videre er skipet utrustet med to RRM thrustere hver på 1350 kW og en Azimuth thruster på 1400 kW. Service speed er ca. 15 knop.

Dekk/diverse
M/S «POLAR QUEEN» har helideck for Sikorsky S-92. Offshore kranen med kapasitet på 150 tonn er levert av TTS Marine, og wire trommel har kapasitet på 3.000 meter.
Launch & recovery systemet er type Odim. Det er arrangert med en WROV hangar. Moonpool måler 7,2 x 7,2 m og WROV moonpool er på 5,4 x 5,4 m. Det er arrangert med to passive anti-rolling tanker. I tillegg gjør Voith Schneider propellene det mulig å holde skipet stabilisert når hun ikke er i fart, eller er underveis med lav fart.
Nybygget er innredet for 112 personer med 22 enkelt- og 45 dobbeltlugarer. Beha har hatt leveranser til byssen. DP-anlegget er en leveranse fra Kongsberg Maritime.

Video av fartøyet hentet fra Youtube: