M/S «PANAMANA»

I mangel på bilde av "Panamana" må vi desverre benytte oss av bilde av søsterskipet "Pelicana"
Masterbulk Pte Ltd., Singapore tok levering av open-hatch skipet M/S «PANAMANA» fra Oshima Shipbuilding Co. Ltd. i Nagasaki, Japan den 20. januar 2010 som verftets byggenummer 10511. Skipet er søsterskip av «Pelicana» som ble omtalt i Skipsrevyen nr. 4/2009 og avslutter oppdraget for totalt åtte open-hatch skip som ble inngått mellom Oshima og Westfal-Larsen gruppen i sin tid.

Ett av Westfal-Larsen Shippings trading områder for denne typen skip er Sør-Amerika som generelt sett er et enormt viktig område når det gjelder transport av skogsprodukter. Det er også et område som er godt kjent for rederiet gjennom mange års linjefart. Rederiet har utekontorer i Rio, Livorno, Atlanta, Singapore, Shanghai og Dubai.
WLS driver i dag 23 open-hatch skip. Denne typen skip kan vel sies å ha vært forut for sin tid med sine doble sider i tillegg til dobbeltbunn. Kontraktsfart for industrielle selskaper er selve kjernen i denne typen virksomhet der hovedtyngden av laster er enhets-laster, og der skogsprodukter som tremasse og papir i ruller er mest fremtredende.
Kjennetegnene på denne typen skip er lasterommene som er omtrent formet som en skoboks (box-shaped), og gantry kranene på dekk som med regnbeskyttelse gjør at skipet kan laste/losse uansett værforhold.

M/S «PANAMANA»
Skipet har en dødvekt “all told” på ca. 54.694 metriske tonn og beskrives som “open-hatch general cargo / container carrier” og er konstruert med 12 box-shaped rom. Containers kan lastes både i rommene og på dekk (totalt ca. 2506 teu). De to gantry kranene av Konecranes-Munckloader typen har hver 70 tonns kapasitet og med fast tak over hver kran for regnbeskyttelse, samt fratrekksgardiner på sidene (foran og bak kranen). Outreach fra skutesiden er ca. 8 meter.
Skipet er bygget som flushdecker uten bakkdekk og har såkalt “seaworthy bow” og Flipper finner, begge deler regnes som energibesparende tiltak. Overbygg og maskineri er plassert akterut. På grunn av konstruksjonen med doble sider unngår man å ta vannballast i rommene, – all vannballast går i sidetanker, dobbeltbunn og peak-tankene.
Siden lukene strekker seg over nær hele skipets bredde (= definisjonen på “open-hatch” sammen med identisk luke og rom lengde), er det arrangert med under-dekk passasje på begge sider. Skipet er videre arrangert med mobile tweendeck i rom nr. 4+9. Lukedeksler er av Tsuji design og har altså samme lengde og bredde mål som lasterommene.
Avfuktningssystemet i hvert av lasterommene er type Munters, levert av Namirei-showa. Vinsjutstyr er leveranser fra Nippon Pusnes.
M/S « PANAMANA» fører Singapore flagg og har klasse i DNV ✠1A1, General Cargo Carrier, Container, HC-B*, E0, DK(+), HA(+), IB(+), BIS 2506 TEU, T-MON, NAUTICUS (Newbuilding).

Hoveddata:

Lengde o.a. 212,50 m
Lengde b.p.p. 207,50 m
Bredde 32,26 m
Dybde i riss 19,00 m
Dwt ca. 54.000 mt
Draft scantling 12,328 m
Draft design 11,50 m
Kubikk 72.415 m3
GT
ca. 39.258
NT ca. 16.079
IMO nr. 9401805

Bunkerstankene har kapasitet for ca. 3258 m3 fuel olje og ca. 292 m3 diesel. Ferskvann kap. er ca. 354 m3 og vannballast ca. 17.398 m3.

Maskineri
Fremdriften besørges av en MAN Kawasaki 6S60MC dieselmotor med ytelse på 12.268 kW v/105 rpm (16.680 bhp) som er koblet til et 5-bladet Nakashima Propeller Co. propellanlegg med diam. 6200 mm. Service fart er oppgitt til ca. 15,9 knop ved design draft med 15% sea margin og med et drivstofforbruk på ca. 48,2 m.tonn per døgn.
Hjelpemaskineriet består av tre MAN Diesel 6L28/32H motorer hver på 1199 kW som driver Hyundai generatorer. Nødaggregatet er fra Mitsui Zosen på 120 kVA.
Styremaskin er fra Japan Hamworthy, og skipet er utstyrt med to Kamewa Ulstein sidethrustere, forut type TT2400 AUX CP på 1800 kW og akter type TT1650 AUX CP på 740 kW.
Pumpeutrustningen er fra Naniwa Pump, og kompressorer er levert av Tamrotor og Tanabe. Alfa Laval har levert separatorer og evaporator, og kjelutrustning er fra Osaka.

Diverse
Nybygget er innredet for en besetning på 30 personer. Air condition anlegget er levert av Ushio Reinetsu, sanitærutstyr er fra Taiko og Golar Team har forestått incinerator.
I redningsutstyret ombord inngår en fritt-fall livbåt fra Shigi Shipbuilding Co. Ltd. for 30 personer, en Shigi rescue båt for seks personer og 2 x 16-manns pluss en 6-personers redningsflåter fra Viking. Medisinsk utstyr er fra Icon Research, levert av Martine Brusgaard.
Skipet er oppmalt med malingssystemer fra Chugoku Marine Paint.

Elektronikk
Det elektroniske navigasjons- og kommunikasjonsutstyret består av Furuno leveranser som FAR-2837S og FAR-2827 radar, Yokogawa CMZ-700S gyrokompass, Yokogawa PT-500D-S-N2 autopilot, Furuno NX-700 Navtex og kartutstyr fra Nautisk Forlag.

Oshima S.B. Co. er et av verdens mest anerkjente byggeverft for bulk carriers med rundt 110 skip på totalt ca. 7,6 millioner dwt i bestilling. I 2010 starter leveringene av en serie skip for Gearbulk Ltd.

DEL