M/S «OLYMPIC DELTA»

–subsea / IMR fartøy fra Kleven Verft

Kleven Verft AS overleverte M/S «OLYMPIC DELTA» som verftets byggenummer 378 den 14. juli 2015 til Olympic Shipping AS. Dåpen fant sted 4. juni med Cassie Dingman som gudmor.

Nybygget er av MT 6021 MKII design og ble kontrahert i mai 2014. Skipet representerer en videreutvikling av MT 6021-designet til søsterskipet «Olympic Bibby» som ble levert 16. april i år (Skipsrevyen nr. 3/2015). Skipsprisen ble oppgitt til cirka 450 millioner kroner.

Rederiet inngikk i sin tid en rammeavtale med Delta Subsea for ROV tjenester ombord på dette nybygget. Delta fremskaffer to ROV’er av Schilling Robotics HD 150 work-class typen, samt mannskap for disse. Avtalen sier videre at Olympic og Delta sammnen skal markedsføre skipet for Subsea, IMR og renewables markedene.

Fartøyet er blant annet utstyrt med ROV-hangarer og en 80-tonns offshorekran med wire kapasitet på 2500 meter. Videre har skipet lugarkapasitet til 80 personer.

Nybygget beskrives som Multipurpose Subsea Support & Construction fartøy konstruert for lavt bunkersforbruk og med utmerkede sjø- og stationkeeping egenskaper.

 

M/S «OLYMPIC DELTA»

Skipet fører NOR flagg med Fosnavåg som hjemstedshavn. Hun er bygget til DNV GL klasse med notasjoner ✠1A1, SPS, Clean(Design), COMF(V-3), Crane, DK(+), DYNPOS(AUTR), E0, HELDK(H, S), Ice(C), NAUT(OSV(A)), SF og har følgende

 

hoveddata:

Lengde o.a. ……………………………………………………………………………………………… 92,55 m

Lengde b.p.p. ………………………………………………………………………………………….. 85,90 m

Bredde på spant ……………………………………………………………………………………… 19,00 m

Dybde i riss h.dk. ……………………………………………………………………………………… 8,00 m

DW ……………………………………………………………………………………………………. ca. 3.100 t

Draft ……………………………………………………………………………………………………….. 6,31 m

GT …………………………………………………………………………………………………………….. 5395

NT …………………………………………………………………………………………………………….. 1618

Dekksareal ………………………………………………………………………………………………. 900 m2

IMO nr. ………………………………………………………………………………………………… 9745768

Tankenes kapasiteter er (alle tall cirka) 1350 m3 drivstoff, 720 m3 ferskvann og 2000 m3 vannballast.

 

Maskineri

Skipets dieselelektriske fremdriftssystem er levert av ABB med fem hovedmotorer; 2 x CAT 3516TA C hver med ytelse på 2230 kW og 3 x CAT 3512TA C hver på 1700 kW, levert av Pon Power, som driver 2 x Rolls-Royce US 205 CRP fremdriftspropeller hver på 1500 kW. Volvo Penta nødaggregatet er på 300 ekW.

Thrusterutrustningen består av fire RR thrustere, forut en TT1850 DPN FP på 680 kW og en TT2000 DPN FP på 790kW samt en retractable UL 1201 FP på 880 kW, og akter en TT 18509 DPN FP på 680 kW.

Alfa Laval har levert separatorer, og ventilasjonsanlegget er fra Aeron Miljøteknikk. SCR-anlegget for NOx reduksjon kommer fra Yara Environmental Technologies GmbH, og varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra A/S Norco Oslo.

PG Flow Solutions har levert cargopump-solutions med hydr. powerpack og kontrollsystem, tankvaskeanlegg, maskinromspumper, ballast water treatment og systemet for anti-heeling. Kjelutrustning er levert av Ulmatec Pyro. Fartøyet er utstyrt med elektrisk ventilstyring/ventilaktuatorer fra Eltorque og kabel/rørgjennomføring fra Roxtec. CJC-filtre er fra Øwre-Johnsen. Hydraulikkrør kommer fra Hydra Pipe, og rørmontering er utført av Fjordpipe.

Autronica Fire and Security har stått for brannslukkingsutstyret ombord.

 

Dekk/innredning

Offshore kranen er, som nevnt, på 80 tonns kapasitet og er levert av TTS, som i tillegg har levert en dekkskran. Palfinger (NDM) har levert vinsjpakke.

Helideck med diam. 21 m er en leveranse fra Maritime Products, og Tranberg har stått for helidekk belysning. Skipet har ett ROV hangardekk område og, som nevnt ovenfor, to WROV med LARS system fra Kongsberg Evotec lokaliseret på styrbord henholdsvis babord side av fartøyet.

I redningsutstyret inngår Harding livbåter/daviter. Tranberg har levert lanterner, og LED flomlys kommer fra Luminell.

M/S «OLYMPIC DELTA» er innredet for totalt 80 personer. Glamox har levert belysning i innredningen, samt søkelys og dekksarmatur. Møbelleveransen er fra Ekornes og styrehusstoler fra Alu Design. Elektro installasjonene er utført av Hareide Elektriske Teknikk.

HG Marine Electronics har levert det elektroniske utstyret, og K-Master DP-control anlegget er fra Kongsberg Maritime.

Nordea har vært involvert i finansieringen av nybygget.

DEL