M/S «OCEAN DOLPHIN»

– seismikkskip fra Tyrkia

M/S Ocean Dolphin

Seismikk Support fartøyet M/S «OCEAN DOLPHIN» ble levert fra Cemre Marin Endustri A.S. i Tyrkia til Norfield Offshore AS den 11. august 2015 som verftets byggenummer 35. Fartøyet er bygget etter SALT 46 design.

Designet er utviklet i samarbeid med Vestland Offshore som er både driftsteknisk og kommersiell manager for skipet. Nybygget gikk etter overleveringen inn på et 5-års time charter til Dolphin Geophysical.

Skipet fører Bahamas flagg, har Nassau som registreringshavn og er klasset i Bureau Veritas med notasjonene @Hull @Mach, Special service Seismic Support Vessel SP60 -heavycargo (30), ACCOMMODATION , COMF-NOISE 3 , COMF-VIB 3, @AVM-DPS, @AUT-UMS (SS) , SYS-NEQ-1 (SS) , MON-SHAFT , GREEN PASSPORT , BWT , NDO-2 days , OWS-5 ppm , CLEANSHIP , ICE CLASS IB , SDS. Nybygget har følgende

Hoveddata:

Lengde o.a. …………………………………………………………………………………………………………………….. 69,80 m

Lengde b.p.p. ………………………………………………………………………………………………………………….. 61,50 m

Bredde p.sp. …………………………………………………………………………………………………………………. 17,00 m

Dw ………………………………………………………………………………………………………………………………… 2.990 t

Draft scantling ……………………………………………………………………………………………………………….. 6,20 m

Dekkslast ………………………………………………………………………………………………………………………. 1000 t

Dekksområde ………………………………………………………………………………………………………………… 500 m2

GT ……………………………………………………………………………………………………………………….. 3042

NT …………………………………………………………………………………………………………………………….. 912

Bollard pull …………………………………………………………………………………………………………………. 48 t

IMO nr. ………………………………………………………………………………………………………………….. 9742431

Tankene rommer 500 m3 MDO, 2000 m3 HFO og 100 m3 ferskvann.

Maskineri

Fremdriften besørges av fire hovedgeneratorsett type Yanmar hver med ytelse på 1000 kW og 2 x Berg CPP hver på 1500 kW. Nødgenerator er av Scania fabrikat på 200 kW. Fartøyet er utstyrt med en ZF azimuth thruster forut på 600 kW. Speed er ca. 13 knop med forbruk på ca. 10,9 t/d. Ved 10 knop er forbruket 5,5 t/d.

Ulmatec Pyro har levert kjelutrustningen og heat recovery system.

Dekk

Palfinger/NDM har evert dekksmaskineri, og offshore kran er type ABAS på 12t/10m. Redningsutstyret omfatter 7 x 20 personers RFD, Mare Safety FRB 700 MOB-båt, Vestdavit daviter og overlevningsdrakter for 60 personer.

Skipet er arrangert med innredning for 60 personer hvorav 8xsingle og 3xdoble lugarer. Teamtec har levert incinerator, mens Bramidan compactor er fra Marine B3, Danmark.

Elektronikk

Av navigasjonsutstyr ombord kan nevnes Furuno DS-80 doppler speed log, Furuno GPA-150 DGPS, Furuno FE-700 ekkolodd, Anschütz Nautopilot 5500, Anschütz gyrokompass, Cassens & Plath magnetisk kompass, Furuno X-Band radar FCR-2829, Furuno S-Band radar FAR-2837S, Telko Dual ECDIS, Furuno VR-3000 VDR.

I kommunikasjonsutstyret inngår blant annet Furuno NX-700A navtex, Furuno TRON SART 20 radar transponder, Furuno FA-150 AIS, Tron Epirbs manuell og friflyt, Furuno RC-1800 T radiostasjon, Furuno FM-8900S VHF, 3xJotron TRON TR-20 VHF portable og Felcom-500 sat.com.

Cemre skal levere søsterskipet til Norfield i oktober etter den opprinnelige planen, og bnr. 46 til Bastø Fosen kommer omtrent på samme tid.

DEL