M/S «OCEAN ART»

– PSV fra Myklebust Verft

Myklebust Verft AS overleverte forsyningsfartøyet M/S «OCEAN ART» til Atlantic Offhsore Epsilon AS den 6. august 2014 som verftets byggenummer 368. Dåpen fant sted i Stavanger den 28. august. Manager for skipet er Atlantic Offshore Management AS.

Kontrakten for to nybygg av Wärtsilä VS 485 MKIII L design ble inngått i juli 2012 til total pris på cirka 700 millioner kroner. Det første nybygget, «Ocean Star», er også presentert i denne utgaven av Skipsrevyen. Til grunn for kontraheringen var langtidskontrakter på seks år med Statoil.

M/S «OCEAN ART» fører NOR flagg, har Bergen som registreringshavn og er bygget til DNV GL klasse ✠1A1, Offshore Service Vessel+, Supply, SF, LFL*, COMF-V(2)C(3), E0, ESV-DP[HIL], DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8), BIS og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. ……………………………………………………………………………………………… 90,40 m

Lengde b.p.p. ………………………………………………………………………………………….. 82,50 m

Bredde på spant ……………………………………………………………………………………… 20,00 m

Dybde i riss h. dk. …………………………………………………………………………………….. 8,60 m

DW ……………………………………………………………………………………………………. ca. 5.700 t

Draft summer …………………………………………………………………………………………. 7,062 m

GT …………………………………………………………………………………………………………….. 4800

NT …………………………………………………………………………………………………………….. 1441

Dekksareal …………………………………………………………………………………………. ca.1060 m2

Dekkslast ……………………………………………………………………………………………. ca. 3.200 t

Light ship ……………………………………………………………………………………………. ca. 3.443 t

IMO nr. ………………………………………………………………………………………………… 9667253

Tankkapasitetene er 1460 m3 brennolje, 850 m3 ferskvann, 1710 m3 vannballast/drill water og 329 m3 dry bulk.

Maskineri

Wärtsilä har levert fremdriftsmaskineriet med fire W9L20 dieselmotorer hver med ytelse på 1665 kW og to Steerprop SP 35 CRP azimuth propeller hver på 2200 kW. Wärtsilä har også levert hovedtavle, IAS og PMS, samt box kjølere. Nødaggregatet er type GASC 8 fra Nordhavn, og et generatorsett er av type S6R-MPTAW på 635 kW fra Mitsubishi.

Thrusterutrustningen utgjøres av to FU80 Brunvoll thrustere hver på 1000 kW og en azimuth thruster på 880 kW.

Ing. Per Gjerdrum har levert pumpeutrustningen, separatorer er fra Alfal Laval og Sperre har levert kompressorer. Ventilasjonssystemet, air-condition og proviantkjøling er Aeron leveranser. MMC Green Technology har håndtert BWTS leveransen. Wilhelmsen Ships Equipment har supplert nitrogen generator system, og varmevekslere kommer fra Ulmatec Pyro. AM Instrumentering har levert flowmeter og vibrasjonsmonitoring system er fra IKM Instrutek.

Brannsikkerheten ombord ivaretas av Autronica Fire and Security leveranser som FlexiFog total flooding og Flexifoam dekksystem.

Dekk

Dry bulk systemet kommer fra Robinet. RRM har levert Automatic sea fastening system, og Norwegian Deck Machinery har levert 2×8 t capstans, 1x12m/1,8t pluss 1x13m/3t dekkskraner, 2×15 t tugger vinsjer, ankerspill og 522,5 m K3 kjetting. Cargotec har også forestått en dekkskran. Ankerutrustningen er fra Sotra Marine Produkter.

Libra-Plast har levert utvendige dører, og vanntette skyvedører kommer fra IMS. Landgang er tatt hånd om av Gurskøy. MPE Cathodic har stått for antifouling leveranser som ICCP og ICAF samt SACP (sacrificial anode system).

I redningsutstyret inngår 6-personers MOB-båt og davit samt redningsflåter fra Mare Safety. Samme firma har levert diverse løst brannsikkerhetsutstyr. Medisinpakke er fra Medi 3 ShipMed, og Survitec har levert diverse skipsutstyr.

Innredning

M/S «OCEAN ART» er innredet for 25 personer innkvartert i 13 enkeltlugarer og seks 2-manns lugarer. Innvendige dører er levert av Momec AB, og Mare Safety har levert bysseutstyr. Sanitærsystemet kommer fra Jets Vacuum. Ulmatec Pyro har levert incinerator og avfallscompactor er fra Delitek. Hareid Elektriske Teknikk har utført de elektriske installasjonene ombord.

Elektronikk

Navigasjon- og kommunikasjonsutstyret er levert av HG Marine Electronics. Leveransen omfatter bl.a. 2 x Furuno EC3000 X- og S-band radarer, 2 x Furuno GP-150 GPS, Furuno FE-700 ekkolodd, 3 x Sperry gyrokompass, Anschütz D autpilot, Furuno AIS, Furuno DS-80 Doppler Speed Log, Consilium VDR og 2 x Telchart Ecdis.

Kommunikasjonspakken innbefatter radiostasjon er i henhold til GMDSS Sea Area 3, Sailor 6360 MF/HF, Furuno NX-700 navtex, 2 x Sailor GMDSS alarm panel, 5 x Sailor VHF, Sailor Fleet 77, 2 x Inmarsat C Sailor 6006, Tron 40S Epirb, Tron 60S manuell Epirb og 2 x Jotron Sart radar transponder.

DP-anlegget K-POS systemet med cJoy, K-Thrust og K-Master kommer fra Kongsberg Maritime.

Myklebust Verft skal levere to Volstad Maritime nybygg i desember 2014 henholdsvis andre kvartal 2015 med bnr. 376 og 377. Rieber Shippings nybygg kommer i mars 2015.