M/S «NORMAND PROSPER»

Fotos:Harald Valderhaug
STX Norway Offshore – Brattvaag overleverte byggenummer 724, et stort ankerhåndteringsskip til Solstad Shipping 9. april 2010. Gudmor ved dåpen var Berit Våge, gift med Geir Haugaberg, fleet director i Solstad Shipping AS.

M/S «NORMAND PROSPER» er av STX Europes eget AH 12 CD-design, som med en lengde på 95 meter er blant de største i klassen. Under tester har fartøyet oppnådd en trekkraft på hele 338 tonn og en fart på 18,9 knop.
Administrerende direktør Lars Peder Solstad i Solstad Offshore ASA er meget fornøyd med båten. – Med sin kraftige bollard pull og høye fart, vil den passe godt inn i rederiets flåte av moderne og effektive ankerhåndteringsskip, egnet for operasjoner på dypt vann verden over, sier han.
– Selv om markedet akkurat nå kunne ha vært bedre, ser vi frem til å få skipet i drift. På noe lengre sikt vil etterspørselen etter denne type skip ta seg betydelig opp, sier Solstad.

Han fremhever også innsatsen til byggeteamene som har jobbete med båten, og roser deres evne til å finne optimale løsninger i løpet av byggeprosessen.
Skroget er levert av STX Europe i Tulcea, mens utrustning og uttesting er gjort ved STX Europe sitt verft i Brattvåg.
Også verftsdirektør Petter Alvestad er meget fornøyd med resultatet. – Skroget kom til Brattvåg i slutten av november 2009 og på rekordtid har vi klart å utruste, teste og ferdigstille dette store fartøyet, sier han. Han roser verftets ansatte og underleverandører, som har gjort en glimrende innsats for å få dette til. – Gjennom de tester og prøveturer som er utført har dette fartøyet, som er designet av STX Norway Offshore Design i Ålesund, vist meget gode resultater både på støy og vibrasjoner. Dette er positivt for arbeidsmiljøet ombord og de som skal ha sitt daglige virke der. I tillegg vil Solstad få et av de aller sterkeste skipene som er bygget i dette segmentet. Med sine 338 tonn i trekk-kraft på propellene og egen integrert ROV-hangar er dette skipet innovativt og bygget for fremtiden, sier Petter Alvestad.

Hoveddata:

Lengde o.a. 95,00 m
Lengde b.p.p. 84,80 m
Bredde på sp. 24,00 m
Dybde i riss 9,80 m
Draft max 7,80 m
Dwt ca. 4.724
Deck space 750 m2
GT 7.862

Tankkapasitetene er ca. 1994 m3 brennolje, ca. 901 m3 ferskvann og ca. 3696 m3 vannballast. Skipet er klasset i DNV til +1A1, SF, Supply vessel, TUG, E0, DYNPOS-AUTR, (IMO DP II), Comf-V(3), CLEAN DESIGN, NAUT OSV, TMON, DK(+), HELDK.

Maskineri
Skipet er utstyrt med to hovedmotorer av type Wärtsilä W16V32 med ytelse på 7680 kW. Frekvensomformerne er type Siemens iFJ3 905-10. De to fremdriftspropellene er også fra Wärtsilä, med diameter 4600 mm. Strømproduksjonen besørges av fire generatorsett av type Cat 3515C-DSG86 M1-4W, som produserer 2100 EkW, 2333 kVA, samt to hybride ABB M6-FG PTI’er på 3500 kW. Thrusterutrustningen består av tre Kamewa Ulstein type TT2400, to forut og en akter, hver på 1200 kW, og to Ulstein Aquamaster type UL2100 på 1500 kW, en forut og en akter. Alle frekvensstyrt. Nødaggregatet er type CAT C 18 på 340 EkW. Styremaskinen er fra Tenfjord. Castrol leverer smøreolje.
Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum. Sperre og Tamrotor har levert kompressorer og separatorene er fra Alfa Laval. Nilsen Frys & Kjøleteknikk har levert fryse- og kjølemaskineri for proviant. Kjelutrustningen er fra Pyro.

Dekk
Helidekk er fra Marine Aluminium. TTS Ships Equipment har levert ROV hangarporter. Rolls-Royce har levert to rail- kraner, Odim Abas proviantkran, mens dekksmaskineri er av Rauma Brattvaag fabrikat. Landganger er en leveranse fra Gurskøy, Bohamet har levert vinduer og vindusviskere er type Wynn.
IMS har levert vanntette skyvedører, og Libra Plast har forestått branndører og GRP dører. Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra International Maling, og overflatebehandlingen er utført av PCS Construction. I redningsutstyret inngår redningsflåter fra Viking og MOB-båt m/davit fra Mare Safety, type Mare 700 GTC.

Innredning/elektronikk
M/S «NORMAND PROSPER» er innredet for 70 personer. Incinerator er fra Teamtec.
De elektriske installasjonene er utført av STX Norway Electro, og hovedtavle er fra samme. O. Øverland har levert og montert det elektroniske utstyret, som består av to Furuno FAR-2117 X-band og en Furuno FCR-2137-BB S-band radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno Telchart Tecdis, Cassens & Plath kompass, Furuno DS-80 logg, Anschütz Std. 22 gyro, Anschütz Pilotstar D autopilot, Furuno GP-150 GPS, Furuno FS-2570 MF/HF SSB radiostasjon, Tron 40S og 45SX Epirbs, Tron SART radar transponder, Furuno NX-700B navtex, Furuno FA-150 AIS, Furuno VR-3000 VDR, Motorola GM-380 VHF, Motorola GM-380 UHF, Furuno FM-2721 VHF, Tron 20 VHF, Inmarsat F Fleet 77 og Furuno Felcom 15 Inmarsat C. Comrod har levert antenner.
DP-systemet er fra Kongsberg Maritime type KPOS DP 21.


STX Norway Offshore AS – Brattvaag skal levere byggenummer 725 i slutten av juni til Rem Offshore. Dette er også en AHTS av type AH 12 CD-design. Deretter følger byggenummer 730, en OSCV (Offshore Subsea Construction and Maintenance) av type Aker 06 L til Solstad Offshore i mars 2011. Brattvaag skal også utruste tre såkalte special purpose vessels for en ukjent, utenlandsk reder i 2011 og 2012. Disse skipene er 86 meter lange og 17,5 meter brede, og skal kunne utføre berging, redning, sleping, brannslokking og oljeoppsamling.

DEL