M/S «MULTI GREEN»

– servicefartøy fra Vaagland

Vaagland Båtbyggeri AS, Vågland overleverte servicefartøyet «MULTI GREEN» til FSV Group AS, Aukra den 6. desember 2014 som byggenummer 148. Tidligere har verftet bygget «Multi Server» og «Multi Pioner» for rederiet (Skipsrevyen nr. 3 henholdsvis nr. 4 2013).

Fartøyet er designet av Solstrand Trading (S-2611 ATE), og skroget er bygget i Polen ved Finomar Sp.zo.o. Inpower har hatt ansvaret for det komplette fremdriftssystemet. Alt fra hovedmotorer til propellene er levert og koordinert av selskapet. Installasjonen er basert på Inpowers patenterte fremdriftssystem PhiDrive. Selskapet har samarbeidet med Scana Propulsion, og andre underleverandører i prosjektet er Vacon, Elmarin og Nogva. (Se artikkelen “Satser grønt”.)

«MULTI GREEN» beskrives som et frakte- og servicefartøy for oppdrettsnæringen og skal arbeide for Marine Harvest Norway, Region Sør. Fartøyet er bygget til DNV GL klasse ✠1A1, Dynpos, AUT, Tug og har følgende hovedddata:

Lengde o.a. ……………………………………………………………………………………………… 26,85 m

Lengde b.p.p. ………………………………………………………………………………………….. 23,38 m

Bredde på spant ………………………………………………………………………………………. 11,50 m

Dybde i riss til h.dk. ………………………………………………………………………………….. 4,00 m

Dybde i riss til sh.dk. ………………………………………………………………………………… 4,50 m

Draft ……………………………………………………………………………………………………….. 3,15 m

GT ………………………………………………………………………………………………………………. 299

Dekkslast …………………………………………………………………………………………… 180 t/5 teu

Lasterom …………………………………………………………………………………………………. 100 m3

Ballard pull …………………………………………………………………………………………………… 16 t

IMO nr. ………………………………………………………………………………………………… 9730684

Tankkapasitetene er 44 m3 brennolje, 16 m3 ferskvann og 107 m3 ballast.

Maskineri

Det dieselelektriske fremdriftsanlegget består av 2 x Inpower m/direktekoblede permanentmagnet elektromaskiner i kombinasjon med variabelt turtall på dieselmotorene, 2 x Helseth 3H140 HSD propellanlegg med vingediameter 1650 mm og 2 x Elmarin manøversystem. Fartøyet er videre utstyrt med 2 x PMH (Petters Marine Hydraulics) styremaskiner og 2 x PMH sidepropeller. Farten er ca. 11 knop.

Strømforsyningen besørges av en Nogva Scania DI 16M hjelpemotor på 500 kW v/1800 o/min og Nogva JD 6068TFM50 på 108 kW (havnegenerator).

Allweiler og Grundfos har levert pumper, og kompressor er fra Atlas Copco. Ventilasjonsanlegget kommer fra Wangsmo, og filtre kommer fra CJC, levert av Øwre-Johnsen. Castrol har levert smøreolje til nybygget.

Brannsikkerheten ombord ivaretas av et Novec slukkingsanlegg (Tyco).

Dekk/diverse

MB Hydraulikk har levert dekksmaskineri som kombivinsj, 4 x capstan og varpankervinsj. Tauepinner og haikjeft er Triplex leveranser. Slepekrok er fra Mampaey, og HS Marine har levert to dekkskraner fra Aukra Maritime, en AK 48 og en AKC 145/20, begge med 3,5 tonns vinsj samt en hjelpevinsj på 5,5 tonn.

Vinduer kommer fra Bohamet, og Gurskøy har levert landgang. Ankerutrustningen er fra Erling Haug og utvendige dører fra Libra-Plast. Norselight har supplert lyskastere. Varmtvannsvasker er type Master, og hydraulisk vaskeanlegg er fra Skjong. Fartøyet er oppmalt med Hempel malingsprodukter, og Procoat har utført arbeidet. Cathwell har levert boxkjøler.

I redningsutstyret ombord inngår Viking redningsflåter og diverse redningsutstyr fra Erling Haug. Lyskastere kommer fra Norselight (Glamox). R&M Ship Interior har hatt oppdraget med innredningen ombord, og styrehusstoler er fra Alu Design. Miele har levert vaskeriutstyr, og Jets har tatt seg av toalettsystemet.

Elmarin AS har utført både de elektriske og elektroniske installasjonsarbeidene. Dette innbefatter hovedtavle, startere og alarmsystemer. O.S. Solhaug har levert magnetisk kompass, og Dynpos systemet er en leveranse fra Marine Technologies.

Vaagland Båtbyggeri AS skal levere nok et nybygg til FSV sensommeren 2015.