M/S «MORTEN MÆRSK»

– containerskip fra Sør-Korea

A.P. Møller – Mærsk A/S tok levering av nybygg nr. 13 i Triple-E serien , M/S «MORTEN MÆRSK», den 10. november 2014 som byggenummer 4264 fra Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co., Ltd.

Triple-E serien ble kontrahert i begynnelsen av 2011. Serien var først på 10 skip, men bare fire måneder etter kontraktsinngåelse utøvet rederiet opsjonen på ytterligere 10 skip (opsjonen var på 20 enheter).

Triple-E kommer av Economy of scale, Energy efficiency og Environmentally improved. Prisen per skip er blitt oppgitt til cirka US$ 185/190 millioner.

M/S «MORTEN MÆRSK» fører dansk flagg og har Dragør som registreringshavn – forøvrig samme som søsterskipene «Marie Mærsk» og «Magleby Mærsk». Skipet seiler med besetning på ca. 22 personer, men kan klare seg med kun 13. Det er imidlertid lugarplass til opp til 34 personer.

Skipet er klasset i ABS til klasse ✠A1, Container Carrier, HIMP, ✠AMS, ✠ACCU, MAN-A, NBLES, TCM, FL 25, SH, SH-DLA, BWT+, ENVIRO+, GP, SHCM og har følgende hoveddata:

(alle tall “circa” uten garanti):

Lengde o.a. ……………………………………………………………………………………………. 399,20 m

Lengde b.p.p. ………………………………………………………………………………………… 376,21 m

Bredde mld. ……………………………………………………………………………………………. 59,00 m

Dybde i riss ……………………………………………………………………………………………. 30,30 m

Høyde fra base line ………………………………………………………………………………….. 73,00 m

Container kap. …………………………………………………………………………………….. 18.270 teu

Reefer cont. …………………………………………………………………………………………… 1800 teu

DW ……………………………………………………………………………………………………… 194.790 t

GT …………………………………………………………………………………………………………. 194849

Draft ……………………………………………………………………………………………………… 15,00 m

Stålvekt …………………………………………………………………………………………………. 55.000 t

IMO nr………………………………………………………………………………………………….. 9632105

Tankkapasitetene er 14.158 tonn fuel olje, 990 tonn dieselolje, 1048 tonn ferskvann og 64.869 tonn ballast (alle tall “cirka”).

Maskineri

Skipet er utstyrt med to fremdriftssystemer, noe som fører til lavere omdreiningstall og gir mer enn 10 prosent energibesparelser. Alle Maersk Line-skip i ordre blir utstyrt med “waste heat recovery system”. Systemet bruker varm exhaustgass for å skaffe ekstra fremdrift for skipet. Uten dette ville bunkersforbruket og CO2 utslippene blitt ca. 9 prosent høyere.

Fremdriftsmaskineriet med to “ultra-long stroke” 8-cylinder MAN Diesel & Turbo 8S80ME-C Mk9.2 dieselmotorer er fra Doosan Engine Co., Ltd., hver med ytelse på 29.680 kW og tilkoblet 2×4-bladete bronse propeller av Mecklenburger Metallguss fabrikat. Propellakslingene er levert av Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co., Ltd. Service speed er ca. 22 knop, men skipet er også bygget for slow steaming med gjennomsnittsfart på 16 knop.

HHI Electro Electric har supplert tre hjelpegeneratorer, to på 2800 kW og en på 4300 kW, og Siemens AG har stått for motorer til akselgeneratorene. Alfa Laval Qingdao har levert seks exhaust gas economizers og kjelutrustning. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra A/S Norco Oslo.

Diverse

Kranutrustningen kommer fra Dongnam Marine Crane Co., Ltd. med to proviantkraner på 2 tonn henholdsvis 5 tonns kapasitet, en monorail kran på 12,5 tonn SWL og to maskinromskraner hver på 10 tonn SWL. Heisleveransen har Kone stått for. Jotun har levert Hull Performance Solutions med SeaQuantumX200 antifouling coating.

Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co., Ltd (DSME) er rangert på topp blant verdens skipsbyggere når det gjelder ordrebeholdning med over 100 skip på totalt cirka 6 millioner CGT/12,8 m dwt. Også de fire neste på listen er sør-koreanske: Hyundai HI, Samsung HI, Hyundai Mipo og Hyundai Samho HI. Deretter kommer tre kinesiske verft, og størst av disse er Shanghai Waigaoqiao.