M/S «MICHEL»

– slepebåt fra Damen Shipyards

Damen Shipyards Gorinchem, Nederland overleverte Damen ASD TUG 2913 slepebåten «MICHEL» til Petersen & Alpers, Hamburg som byggenummer 513101 den 11. februar 2015.

Dette er det første fartøyet i den nye ASD Tug 2913 klassen, og nybygningskontrakten ble signert i februar 2013. Fartøyet er utviklet som svar på operatørenes behov for kraftigere slepebåter. Båten har bollard pull på 80 tonn, og er innredet for mannskap på 10 personer med seks lugarer. Dette er videre den første Damen tug som er bygget med dobbelt skrog.

Rederiet har allerede en Damen ASD Tug 2411 som opererer ut fra Hamburg, og det skal også «MICHEL» gjøre. M/S «MICHEL» er klasset i Bureau Veritas med notasjoner I ✠Hull, Mach, Tug Unrestricted Navigation, AUT UMS IWS, Fire Fighting Ship 1 og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. ……………………………………………………………………………………………… 28,90 m

Bredde …………………………………………………………………………………………………… 13,23 m

Displacement ……………………………………………………………………………………………… 705 t

Bollard pull ………………………………………………………………………………………………….. 80 t

Tankkapasitetene er 97,9 m3 dieselolje og 17 m3 ferskvann.

Maskineri

Fremdriften besørges av 2 x Cat 3516C TA HD/D dieselmotorer med total ytelse 4180 bkW v/1600 rpm som driver 2 x Rolls-Royce US255FP azimuth thrustere. Hjelpemaskineriet består av to Cat C6.6 TA generatorsett hver på 125 kVA. Pumpene er type Sterling AKHA, og Westfalia har levert separator.

Diverse

Slepebåten er utstyrt med anker-/slepevinsj med 200 tonns kapasitet og 5-tonns el.drevet capstan. To ankere er på 427,5 kg Pool (high holding power). Redningsbåten ombord er type inflatable med 25 hk utenbordsmotor. De to søkelysene er type Pesch 1000 W. Båten er oppmalt med epoxy malingssystem.

Det elektroniske utstyret omfatter Furuno FAR-2117 radar, Furuno DS-80 speedlog, Simrad AP70 autopilot, Kotter magnetisk kompass, Furuno FE-700 ekkolodd, 2 x Sailor RT 6222 VHF, 2 x Jotron Tron TR20 VHF, Furuno NX-700 navtex, Furuno FA-150 AIS, Tron 40S Epirb og Tron SART20 radar transponder.