M/S «MAERSK CUTTER»

– levert fra Chile

Anchorhandlerne Maresk Tackler og Maersk Clipper fotografert i St. John´s. Foto: movements172.rssing.com

 

Anchor Handling Tug Supply fartøyet M/S «MAERSK CUTTER» ble overtatt av Maersk Supply Service fra Asenav Shipyard i Chile den 5. august 2015 som byggenummer 172.

Dette er det andre av de to fartøyene som ble kontrahert i desember 2011, visstnok til pris cirka US$100 millioner hver. Det første skipet fikk navnet «Maersk Clipper» og ble overtatt i august 2014. Skipene har bollard pull på 180 tonn og rikelig propeller kraft til å holde dem i posisjon selv under røffe værforhold.

M/S «MAERSK CUTTER» skal arbeide for Statoil i Canada med St John, Newfoundland som base. Skipet kan utføre en rekke oppgaver, inkludert iceberg management, anchor handling, standby, generell støtte til borerigger og andre offshore installasjoner.

Skipet har klasse i Lloyd’s Register +100A1, Hull Notation: offshore supply ship, standby ship, anchor handler, fire-fighting Ship 1(2400m3/h), RD(44S+P,45S+P,411,412,413,2.8) LFPL, WDL(15t/m2 frame -7 to +43), oil recovery, *IWS, Ice Class 1C FS(+) at a draught 8.70m. Machinery Notation: +LMC, UMS og har følgende

 

Hoveddata:

Lengde o.a. …………………………………………………………………………………………………………………….. 84,40 m

Bredde største ……………………………………………………………………………………………………………. 22,00 m

GT …………………………………………………………………………………………………………………………….. 6490

DW …………………………………………………………………………………………………………………………….. ca. 4.000 t

Draft max. ……………………………………………………………………………………………………………………… 8,00 m

Deck cap. …………………………………………………………………………………………………………………….. ca. 1.500 t

Free deck ………………………………………………………………………………………………………………………… 545 m2

Bollard pull ……………………………………………………………………………………………………………………….. 180 t

IMO nr. …………………………………………………………………………………………………………………………. 9649938

Tankenes kapasiteter er 1620 m3 drivstoff, 560 m3 ferskvann, 1100 m3 vannballast / drill water, 300 m3 dry bulk, 310 m3 base oil, 230 m3 brine, 149 m3 methnol og 1480 m3 ORO.

 

Diverse

Propulsion ytelsen er på 9800 kW, og skipet er utrustet med 2×1200 bhp thrustere forut og 2×950 bhp thrustere akter. Fartøyet har DP 2 klasse. Alt maskineri er optimalisert for lavenergi forbruk, og totalt regner rederiet med besparelser på ca. 25 prosent med nye teknologier. PG Flow Solutions har levert pumper for cargosystem, mud agitator samtfullt hydraulisk power pack system.

Det er arrangert med innredning for 44 personer ombord, og skipets standby kapasitet er for 400 overlevende. Av dekksutstyret er to haikjefter levert av Triplex.

Asenav har også tidligere bygget skip for Maersk, nemlig «Maersk Dispatcher», «Maersk Detector», «Svitzer Bedford», «Maersk Nomad» og «Maersk Nexus».

 

DEL