Hjem Båtomtaler Båtomtaler 6-2008 M/S «MÆRSK TRADER»

M/S «MÆRSK TRADER»

M/S «MÆRSK TRADER» ble levert fra STX Norway Offshore AS – Langsten som det andre skipet i 10-skips serien som ble kontrahert av A.P. Møller – Mærsk A/S i mars 2006. Det første skipet var «Mærsk Topper» og ble levert fra Braatvaag verftet i september. Skipet med byggenummer 214 (rederiet oppgir bnr. AKER 120) av VS 472 design ble overtatt av rederiet den 11. desember 2008, og dåpen fant sted 3. oktober med fru Mieke Brouwer som gudmor. Skipet gikk etter overleveringen inn på kontrakt med Shell.

I forbindelse med resultatrapporten for 3. kvartal opplyste STX Europe at denne serien skip var blitt forsinket og en av grunnene er dårlig kvalitet, uten at dette defineres nærmere. På kontraheringstidspunktet ble verdien av ordren oppgitt som rundt NOK 3,3 milliarder (for 8 skip – ordren var opprinnelig for 8 + 2). Nå er det tydeligvis ikke nok til å dekke verftsutgiftene.
Nybygget går inn i Maersk Supply Services flåte på mer enn 60 skip. Rederiet var forøvrig det første i Skandinavia som entret offshore markedet, og det skjedde helt tilbake i 1967.

M/S «MÆRSK TRADER» har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 73,20 m
Lengde b.p.p. 64,20 m
Bredde største 20,00 m
Dybde i riss h.dk 9,10 m
Draft max 8,40 m
Dekksareal ca. 600 m2
Dekk load ca. 1.200 t
Dwt ca. 3. 700
Bollard pull ca. 160 t
IMO nr. 9388596

Tankkapasitetene er for brennolje 670 m3, ferskvann 635 m3, mud 630 m3, brine 766 m3 og bulk 230 m3.

Maskineri
MAN Diesel A/S, Frederikshavn har levert maskineriet som beskrives som “complete twin-screw twin-in/single-out medium speed propulsion” bestående av to MAN Diesel 8L27/38 dieselmotorer hver med ytelse på 2720 kW pluss to av type 7L27/38 motorer hver på 2380 kW som er arrangert i “father and son” konfigurasjon og koblet til Renk reduksjonsgear for drift av to MAN Diesel propellanlegg. ABB har levert elektromotorer til propellene. Farten er ca. 16 knop med draft 6 meter basis 85% MCR.
Skipets fire thrustere er av Brunvoll fabrikat, to forut av supersilent typen hver på 880 kW og to på 500 kW akter. Tenfjord styremaskineri opererer High lift ror.
Strømforsyningen besørges av to MAN D2842LE301 hjelpemotorer hver på 620 kW, levert av Lindenberg Anlagen, som driver to Leroy Somer generatorer. I tillegg har skipet to AVK akselgeneratorer. Nødaggregatet er et MAN/Leroy Somer sett på 313 kW.
Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum, Tamrotor og Sperre har levert kompressorer og Alfa Laval separatorer. Aeron har stått for ventilasjonssystemet og proviant kjølemaskineri med kjøling for AC fra Teknotherm. Kjelutrustning kommer fra Pyro, og UMAS har levert tankpeileutstyr. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS, og flowmeter for cargo kommer fra AM Instrumentering. Isoleringsarbeidene i maskinrommet er utført av R&M Ship Interior.
Brannsikkerhetsmessig har Semco levert både et CO2 anlegg og et vanntåkesystem, og varslingsanlegget er fra Tyco.

909Maersk_Trader_2_140924340.jpg

Dekk
Skipet har bollard pull på 160 tonn. Fi-Fi 2 anlegget er levert av Aker Kværner Subsea, og cementanlegget er en Randaberg Industries leveranse. Ordren for dekksmaskineri tilfalt Rauma Brattvaag, der hovedvinsj har kapasitet på 400 tonn. Hydramarine har levert tre kraner til skipet, og Triplex har forestått haikjeft (2×700 tonn) og tauepinner. Ankerutrustningen kommer fra Sotra Marine Produkter.
Vinduer og lysventiler er levert av Wigo og vindusviskere er type Wynn. Libra-Plast har levert utvendige dører og luker, mens IMS har tatt seg av vanntette skyvedører.
Nybygget er oppmalt med systemer fra International Maling, og PCS AS har utført overflatearbeidet. Norselight har effektuert ordren for lyskastere.
I redningsutstyret inngår Viking redningsflåter og MOB-båt fra Norsafe type Midget Mk2 i davit fra TTS Marine. Erling Haug har stått for diverse redningsutstyr.

Innredning
Skipet er arrangert med innredning for 30 personer. R&M Ship Interior har utført innredningsarbeidene. Mare Safety har levert Beha bysseutstyr, vaskeriutstyr er fra Miele og Jets Vacuum har levert vakuumtoalett systemet. Incinerator er en leveranse fra Norsk Atlas. Styrehusstoler er type NorSap.
STX Norway Electro har utført de elektriske installasjonsarbeidene samt hovedtavle, og trafoer er fra Teige Electro Company. Intercom-anlegget er fra Zenitel og CCTV fra ComScan.

Elektronikk
DPII-anlegget er fra Kongsberg Maritime, og PM systemet er fra Deif Delmatic.
O. Øverland AS har levert og montert det elektroniske utstyret ombord som omfatter Furuno FAR-2127 X-band og FAR-2837S BB S-band radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Cassens & Plath kompass, Skipper DS-850 logg, Anschütz Std. 22 gyrokompass, Anschütz Nautpilot 2025-C autopilot, Furuno GP-150 GPS, Furuno FAX-30, Furuno Tecdis T-2136, Furuno FS-1570 radiostasjon, Tron TR-20 VHF, Furuno FM-8800 VHF, Tron 40S Epirb, SART radar transponder, Furuno VR-3000 VDR, Furuno FA-150 AIS, Furuno Felcom 15 SSAS, Furuno NX-700 navtex, Furuno Felcom-70 satcom og Furuno Felcom-15 Satcom C.


STX Norway Offshore AS – Langsten skal bygge ytterlige to av fartøyene i denne serien. Bnr. 704 er bestilt av Farstad Shipping og skal leveres i januar. Samme rederi får så levert fire fartøyer av typen UT 731 CD som bnr. 711, 712, 713 og714 i tidsrommet april 2009 – mars 2010. PGS’ Ramform har bnr. 710 og skal leveres i mai 2009, og bnr. 730 bygges for Solstad Offshore for levering i mars 2011.