M/S «HÖEGH TRACER»

– PCTC fra Kina til Höegh Autoliners

Höegh Tracer

Den tredje Pure Car Truck Carrier i serien på seks enheter ble overlevert til Pure Car Truck Carrier (eies av Ocean Yield ASA) fra Xiamen Shipbuilding Industry Co., Ltd den 3. mars 2016 som verftets byggenummer 462C. Manager for skipet er Hoegh Wallem Ship Management Pte. Ltd.

Dåpen fant sted 29. januar med Mrs. Hiromi Oe, gift med Mr. Akio Oe, President of Nissan Motor Car Carrier (NMCC), som gudmor. I forbindelse med seremonien uttalte Steinar Løvdal, Head of Capacity Management Höegh Autoliners – It is with great pride that we today name the third New Horizon vessel. The first two New Horizon vessels, Höegh Target and Höegh Trigger are already a valuable addition to our fleet. With our focus on customer satisfaction, the added flexibility these vessels provide, enable us to offer an enhanced service offering to our customers.

Höegh Autoliners skal overta de resterende tre skipene senere i år.

M/S «HÖEGH TRACER» beskrives som Post-Panamax PCTC skip med dekksareal på 71.400 m2 og kapasitet på 8.500 ceu (car equivalent units). Skipsprisen har vært rapportert som $67,5 millioner. Deltamarine Oy har vært involvert i det nye designet. Energieffektivitet synes å være et nøkkelbegrep for denne nye serien verdens største Pure Car and Truck Carriers.

Skipstypen har høyere portåpning enn tidligere skip. Dette betyr at last opp til 6,5 m høyde (og 12 m bredde) kan lastes ombord. Akterrampen har styrke for last opptil 375 tonn og siderampen 22 tonn.

Etter overtagelsen fra verftet ble skipet levert til Höegh Autoliners for et 12 års bareboat certeparti med “come hell or high water” klausul. Første reise utføres fra Øst-Asia til Europa, og deretter går turen tilbake til Østen via Afrika.

M/S «HÖEGH TRACER»

Skipet fører NIS flagg med Oslo som registreringshavn, er bygget til klasse i DNV GL ✠1A1, Car Carrier, BIS, BWM(T), Clean, COAT-PSPC(B), E0, Ice(C), MCDK, NAUT(OC), TMON og har følgende

hoveddata:

Lengde o.a. ……………………………………………………………………………………………………………. 199,90 m

Lengde b.p.p. ……………………………………………………………………………………………………………… 193,096 m

Bredde største ……………………………………………………………………………………………………………….. 36,50 m

Dybde i riss ………………………………………………………………………………………………………………….. 14,40 m

DW ……………………………………………………………………………………………………………………………… 21.983 t

Draft …………………………………………………………………………………………………………………….. 10,318 m

GT ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 76420

NT ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 23242

Bilkapasitet (ceu) …………………………………………………………………………………………………………… ca. 8.500

Ramp kap. ……………………………………………………………………………………………………………………… 375 t

Antall dekk…………………………………………………………………………………………………………………………….. 14

IMO nr. …………………………………………………………………………………………………………………… 9684990

 

Maskineri

Skipet har en MAN Diesel & Turbo 6S60ME-C hovedmotor som driver et MAN propellanlegg. Hjelpemaskineriet ugjøres av tre CSSC marine power 9L21/31 generatorsett. Manøvreringsthruster er type Nakashima TCT-220A, og nødaggregat er type Cummins QSM11. Alfa Laval Aalborg har levert kjelutrustning, – olje-/gassfyrt.

Xiamen Shipbuilding er hovedsakelig beskjeftiget med bygging av OSV type skip og har også noen bestillinger på accommodation enheter. Verftet bygger også rene bilbåter for kinesiske kunder. Ordreboken per begynnelsen av februar var på totalt 35 skip.