M/S «HELLIGVÆR»

– skyssbåt fra Selfa Arctic til Bodø kommune

Selfa Arctic AS overleverte skyssbåten «HELLIGVÆR» til Bodø kommune AS i november 2014. Fartøyet skal gå i rutetrafikk i Helligværområdet og ved behov inn til Bodø.

Båten har passasjersertifikat for tyve personer i fartsområde 2 og tolv passasjerer i fartsområde 4. Konstruksjonen er basert på verftets fiskebåtmodell hvor dekket er nedsenket, og det er bygget en rommelig passasjersalong på akterdekket med sitteplass til tyve personer, fører og hjelpemann. Hele konstruksjonen er i vakuumstøpt karbonfiber som gir fartøyet en vekt på 8,3 tonn. Dette muliggjør også mindre motorisering og dermed bedre driftsøkonomi.

I tillegg til den innvendige førerposisjonen er det montert utvendige førerposisjoner på styrbord og babord sider og ved akterdekket. «HELLIGVÆR» har følgende hoveddata:

Lengde o.a. ……………………………………………………………………………………………… 10,99 m

Bredde …………………………………………………………………………………………………….. 4,20 m

Kjenningssignal ……………………………………………………………………………………….. LG8190

Maskineri

Båten er utstyrt med en Cummins QSC 8,3 l dieselmotor som er koblet til et elektronisk sluregear. Dette gir båten en servicefart på ca. 19,9 knop. Til assistanse med manøvreringen har fartøyet fått montert baug- og hekkthrustere.

Diverse

På det ni m2 store akterdekket er det montert en marinekran. Fartøyet kan bistå ved brannredning og har fått montert brannkanon med kapasitet på 500 ltr/min. – hydraulisk drevet. Denne kan også tilkobles flatslange som kan forlenges opp på land.

Det er også dykkertpumpe ombord for effektiv lensing av havarister. I formast er det montert 2 stk. 3×70 Xenon lys og 500 W søkelyskaster.

Oppvarming ombord skjer med en 14 kW fyrkjel som varmer dørk i lugar, radiatorer i passasjersalong og defroster. Det er videre montert varme i alle frontvinduene.

Etter denne leveransen kan Selfa Arctic nå tilby skyssbåter i denne størrelsen og har dannet grunnlaget for videreutviklingen av fartøymodellen som kan være aktuell på en rekke samband som hoved- eller suppleringsfartøy. Verftet arbeider nå med 1099 MAX fiskebåter rigget for garn og linedrift. Selfa Arctic skal også bygge ett fartøy med lengde ca. 13,05 m med lasterom på ca. 28 m3.

Selfa Arctic AS har verftsanlegg på Selsbakk og Rødskjær, samt ved Dora 2 i Trondheim. Utvikling av Trondheim Maritime Senter er et betydelig løft som Selfa Arctic arbeider med.

På Hurtigbåtseminaret til Tekna nylig, presenterte Selfa også en stor satsing på batteridrift. Blant annet ble prosjektene Selfa El-Max 1099 fiskebåt og Selfa El-Pax 42 presentert. Dette er konsepter vi vil presentere i tema-utgaven Fremdriftssystemer i Skipsrevyen.