M/S «HAVILA HERØY»

Fotos: Bjørn Ottosen
Havyard Leirvik AS overleverte byggenummer 104, forsyningsskipet M/S «HAVILA HERØY», til Havila Shipping Pte. Ltd. den 4. desember 2009. Nybygget er av HAVYARD 832 CD design, konstruert av Havyard Design. Dåpseremonien fant sted i Bergen 15. desember med Birgitte Fonnesbæk som gudmor. Hun er gift med General Manager, Maersk Olie og Gas Danmark, Tonny D. Hansen. Kontraktsprisen var ca. 250 millioner kroner.

Skipet gikk inn på 5-års kontrakt med Maersk Olie og Gas Danmark der befrakteren har opsjoner for ytterligere 1+1+1 år. Det opplyses at det er første gang Maersk Olie og Gas har signert en fast kontrakt som har lenger varighet enn ett år. Skipet er spesialtilpasset for denne kontrakten. Et søsterskip som nylig ble bestilt ved Simek for levering 3. kvartal 2010, skal også beskjeftiges av Maersk Olie og Gas for en lignende kontrakt.
Leveringen er den femte fra Havyard Leirvik i år, og alle er blitt omtalt i SKIPSREVYEN. De foregående er «Stril Commander», «Makalu», «Stril Challenger» og «Havila Venus».
I denne utgave av SKIPSREVYEN omtales to andre nybygg som også er av Havyard 832 CD design; «Havila Borg» og «Stril Mariner». Tidligere i år ble nok et fartøy av dette designet levert, nemlig «Eldborg» bygget ved Fjellstrand. Og ytterligere fem nybygg av denne typen er under bygging ved norske verft.

M/S «HAVILA HERØY»
Skipet beskrives som et mellomstort forsyningsskip som oppfyller de nye kravene som markedet vil stille fremover. Designet har større kapasiteter enn eksisterende bygg, har energioptimalisert dieselelektrisk fremdrift og tilfredsstiller miljøkravene til Clean Design.
Etter dåpen ble kursen satt for Esbjerg som blir base for forsyningstjenesten for leveranser til oljeinstallasjoner på dansk sokkel.
Skipet er bygget til DNV-klasse med notasjoner ✠1A1, SF, E0, HL(2,8), DYNPOS-AUTR, DK(+),NAUT-OSV, CLEAN DESIGN, LFL*, COMF-V(3), OILREC acc. to NOFO 2005 standard og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 80,40 m
Lengde b.p.p. 70,80 m
Bredde største 17,60 m
Dybde i riss til h.d 7,70 m
Dypgående 4,449 m
GT 3061
Dwt 3.683
Dekkslast 805 m2
Dekk ca. 2.500 t
IMO nr. 9455832

Tankkapasitetene er 940 m3 drivstoff, 933 m3 ferskvann, 1827 m3 vannballast, 1004 m3 drill water, 302 m3 dry bulk og 1125 m3 ORO.

Maskineri
Skipet har dieselelektrisk fremdriftsmaskineri fra Rolls Royce Power Electric System – Bergen med 4 x CAT 3512B dieselmotorer hver med ytelse på 1424 bkW v/1800 o/min, fire Marelli generatorer og to Kamewa Ulstein AZP85CP propeller hver på 1600 kW. Nødaggregatet består av en Perkins 6TG2AM motor på 106 bkW med Stamford generator.
Skipet er videre utrustet med to Kamewa Ulstein thrustere type TT 2200 hver på 880 kW. SCR systemet for NOx reduksjon (urea injeksjon) er levert av H+H Umwelt.
Maksimum fart er ca. 14,5 knop, service fart ca. 12 knop med forbruk ca. 9,1 tonn/døgn og økonomisk fart ca. 10 knop med forbruk ca. 5,5 tonn.
Pumpeutrustningen er fra Ing. Per Gjerdrum, separatorer er levert av Westfalia og RWO og kompressorer er fra Sperre og Tamrotor. Ventilasjonssystemet er levert av Aeron, Nyborg har supplert vifter og tank tender system er fra XTronica. Pyro har levert kjelutrustning, og proviant fryse-/kjølemaskineri kommer fra Florø Kjøleservice med Bitzer kompressor. AM Instrumentering har levert flow meter, ventiler/armaturer er fra Ahlsell Norge og R&M Ship Interior har utført isoleringsarbeidene.
Brannsikkerheten ombord blir ivaretatt av Heien-Larssen aragonite anlegg fra Autronica Fire and Security og varslingsanlegg fra Tyco Fire & Integrated Solutions.

Dekk
Dekksmaskinerileveransen kommer fra Norwegian Deck Machinery, og de to Palfinger kranene er på 5t/13m og 2t/8,2m. Flowsafe er leverandør av cementanlegget. Vindusleveransen er fra Bohamet, og vindusviskere er fra Wynn. Fossen Shipping har tatt seg av anker og kjetting, og FencoNor har levert fendere. IMS har levert vanntette skyvedører, mens lanterner kommer fra Tranberg.
Redningsutstyret omfatter 4 x 25 personers RFD redningsflåter fra Brude Safety og MP Springer 660 MOB-båt. Davitleveransen er fra MacGregor, og Medi3 har forestått det medisinske utstyret ombord.
Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra Hempel Norway, og MPE Cathodic AS har levert antigroe systemet.

Innredning
M/S «HAVILA HERØY» er innredet for et mannskap på 25 personer fordelt på 13 enmanns lugarer, en dobbeltlugar, to 3-manns og en 4-manns lugarer. R&M Ship Interior har utført innredningsarbeidene.
Vaskeriutstyr er fra Miele, og bysseutstyr er fra Beha. TeamTec har levert incinerator, og avfallspresse er fra Global Enviro International. Toalettsystemet er en Jets Vacuum leveranse.
De elektriske installasjonene er utført av Havyard Elektro, mens Havyard Powertec har utført elektroengineering og levert Havyard IAS integrert alarm- og automasjonsanlegg. Scandinavian Electric Austevoll har stått for hovedtavle. Trafo er fra Noratel.

Elektronikk
DP-anlegget type K-POS-21 er fra Kongsberg Maritime, og Sletten Electronics har levert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret til fartøyet. Her inngår Furuno FAR-2137S radar, Furuno FCR-2117 radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, Furuno GP-150 DGPS, Anschütz St. 22 gyrokompass, Anschütz Pilotstar D autopilot, Furuno TECDIS (x2), Sailor 5000 MF/HF radiostasjon, Furuno FA-150 AIS, Furuno VR-3000 VDR, Motorola GP380, GP 360 og GM380 VHF’er, Sailor RT-5022 og RT-2048 VHF’er, Tron 20 VHF, Sailor TT-3000 EB Inmarsat C og Tron TR-20 bærbar VHF. SeaTel har levert antenner, og intercomanlegget er fra Zenitel.

Havyard Leirvik AS har p.t. fire skip i ordre. Ett av disse blir det største dykkerskipet i verden, og leveringene strekker seg inn i 2011. Bnr. 100 skal leveres til Havila Shipping i februar, bnr. 101 skal leveres til samme rederi i juni, bnr. 105 er for Garware Offshore og kommer i oktober og bnr. 103 av Havyard 860 skal leveres til Havila Shipping i april 2011.

DEL