M/S «HANS Á BAKKA»

– brønnbåt fra Tyrkia til Færøyene

Brønnbåten M/S «HANS Á BAKKA» ble levert fra Tersan Tersanecilik Sanayi ve Ticaret i Tyrkia til Bakkafrost Farming P/F den 14. juli 2015 som verftets byggenummer 1064. Prisen for fartøyet har vært nevnt som cirka 280 millioner kroner.

Etter ankomst Færeøyene ble fartøyet døpt av fru Eydna Jacobsen som er gift med selskapets Chief Executive Officer, Regin Jacobsen.

Nybygget av type NVC 386 er designet av Rolls-Royce med den karakteristiske Wave Piercing baugen som skal redusere bølgemotstanden med opp mot 10 prosent sammenlignet med konvensjonell baug. Rolls-Royce har også utstyrsleveranser til fartøyet, inkludert fremdriftsanlegg, og kontraktsverdien for selskapet er på ca. 60 mill. kroner.

Fartøyet har lengde på nesten 76 m, lastekapasitet på ca. 3000 m3 og kan føre 450 tonn levende fisk ombord. Bakkafrost skal bruke båten til å frakte levende laks fra egne oppdrettsanlegg til foredling på land. Målet er å få fisken frem til forbruker så fersk som mulig. Båten er utstyrt for å kunne avluse fisk i ferskvann.

Ombord blir fisken transportert i tre lasterom med full vannsirkulasjon og filtrering, konstruert for optimal transport av levende fisk. Separate systemer sørger for samtidig lasting av tankene, samt trykkbasert lossing til land.

 

Bakkafrost

I 2014 informerte selskapet om sin 5-års investeringsplan som omfatter alle sektorene i verdikjeden. Det er snakk om totale investeringer på tilsvarende cirka 1,8 milliarder kroner i nye smoltanlegg, fabrikk og brønnbåt. Rederiet opererer også to andre brønnbåter som imidlertid er betydelig mindre enn nybygget.

Bakkafrost har tilgang til det russiske markedet og har fremlagt svært gode resultater.

 

M/S «HANS Á BAKKA»

Nybygget bærer navnet til selskapets grunnlegger. Fartøyet fører færøysk flagg, med Glyvrar som hjemstedshavn og er bygget til DNV GL klasse ✠1A1, E0 med følgende

 

hoveddata:

Lengde o.a. ……………………………………………………………………………………………… 75,80 m

Lengde b.p.p. ………………………………………………………………………………………….. 73,50 m

Bredde …………………………………………………………………………………………………… 16,00 m

Dybde i riss ……………………………………………………………………………………………… 7,65 m

Draft ……………………………………………………………………………………………………….. 6,95 m

GT …………………………………………………………………………………………………………….. 3564

NT …………………………………………………………………………………………………………….. 1070

Lasterom ……………………………………………………………………………………………….. 3000 m3

IMO nr. ………………………………………………………………………………………………… 9722821

 

Maskineri

Fartøyet er utstyrt med dieselektrisk fremdriftssystem fra Rolls-Royce med 2 x Bergen C25:33L-6 dieselmotorer, RRM 650 AGHC reduksjonsgear og Rolls-Royce 72 A/4I-B/N controllable pitch propeller. Cummins har levert hjelpemotor type QSK-60 og nødaggregat type QSM11.

For å oppnå best mulige manøvreringsegenskaper er brønnbåten utstyrt med 2 x RRM TT 1650 DP FP sidethrustere.

 

Diverse

Nybygget er arrangert med syv enkeltlugarer, stor salong med separat spiseplass, treningsrom og badstu.

 

Tersan Shipyard skal levere et skip av ST-259 design til Volstad Shipping som skal være ferdig i desember 2015 og et ST-156L design med bnr. 1059 bestilt av Leinebris/Urvaag der leveringen er nært forestående.

DEL