Hjem Båtomtaler Båtomtaler 6-2008 M/S «GEO CARIBBEAN»

M/S «GEO CARIBBEAN»

Fugro Geo Caribbean N.V. overtok seismikkskipet M/S «GEO CARIBBEAN» fra Bergen Group BMV AS med byggenummer 162 den 25. november 2008. Selve dåpen fant sted etter overlevering, den 4. desember i Nederland. Skroget er bygget ved Stocznia Gdansk og ankom Bergen i slutten av mai. Skipet er bygget etter Skipsteknisk ST 327 design.

Det var i juni 2006 at Fugro kunngjorde at selskapet hadde kontrahert «Geo Caribbean» for levering oktober 2008. Skipet har samme design som «Geo Celtic», et seismic survey fartøy (SR nr. 5/2007) og “Fugro Saltire” som er et ROV Subsea support skip (SR nr. 2/2008).
Nybygget skal brukes for 3D/4D seismic survey arbeid og er utstyrt for sleping av opp til 14 streamers. Totalinvestering ble oppgitt til mer enn Euro 100 millioner.
I desember 2007 kontraherte Fugro ytterligere to nybygg ved Bergen Group BMV til total pris rundt Euro 150 millioner for levering august og desember 2010. Kontrakten gir også rederiet en opsjon for et tredje fartøy for levering i 2011.

M/S «GEO CARIBBEAN» Hoveddata:

Lengde o.a. 100,80 m
Lengde b.p.p. 88,80 m
Bredde p.sp. 24,00 m
Bredde største 28,00 m
Dybde i riss til h.dk. 9,60 m
Draft summer 7,00 m
Dwt ca. 4.750
GT ca. 12091
IMO 9401219

Tankkapasitet for ferskvann er 258 m3 og for vannballast 2275 m3. Diesel kapasiteten er 833 m3 og kapasitet for heavy fuel 1826 m3.

Maskineri
ROLLS-ROYCE Scandinavian Electric Systems har levert komplett dieselelektrisk anlegg, samt skipsautomasjonssystemet i samarbeid med Kongsberg Maritime. De fire SES generatorer er hver på 4200 kVA. De fire hovedmotorene er type Bergen B32:40L9A hver på 3780 kW, og propellanlegg og reduksjonsgear er type Kamewa Ulstein. De elektriske motorene blir styrt av frekvensomformere med SES’ aktiv front end (AFE) system. Skipets fart oppgis til ca. 16 knop.
Styremaskineri er type Tenfjord som betjener Highlift ror. Skipet er utstyrt med en Brunvoll sidethruster på 1200 kW og en Azimuth på 1500 kW. Havneaggregatet utgjøres av Mitsubishi DPMG motor og Stamford generator på 687,5 kVA.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler, både Sperre og Atlas Copco har levert kompressorer og separatorer kommer fra Alfa Laval og RWO.
Ventilasjonsanlegget kommer fra Aeron AS, og Termo Teknikk har levert proviantkuldeanlegg. Umas har levert utstyr for tankpeiling, og evaporator er fra Alfa Laval. Isoleringsarbeidene er utført av R&M Ship Interior, og kjelutrustning er leveranse fra Aalborg Industries.
Brannsikkerheten ombord ivaretas blant annet av et CO2 slukkesystem fra Unitor og varslingsanlegg fra Autronica.

Dekk
Skipet har kapasitet til mengder med utstyr, inkludert reservedeler, noe som kan være helt avgjørende når skipet skal være i arbeid lange perioder i strekk. Det er også utmerkede reparasjonsfasiliteter ombord.
LMF har levert kompressorer for seismikk, og Odim har levert deler av et komplett håndteringssystem for 3D seismikk. Norwegian Deck Machinery (NDM) er leverandør av dekksmaskineri, Bergen Group Dreggen har levert tre kraner, og ankerutrustning kommer fra Eide Marine Tech. Vestdavit har levert TDB 10000 for Vestplast arbeidsbåt, teleskopisk davit en på hver side og en RFB 3.6 ton Vestdavit PLR 3600 for FRB båt.
Schindler Stahl Heiser har stått for leveransen av heiser, vinduer er fra Lubmor og vindusviskere fra O.S. Solhaug. Libra-Plast har levert både branndører og GRP dører, mens vanntette skyvedører er fra IMS. Lyskastere er type Seematz.
Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra International Maling, og BSM har utført arbeidene. Blom Marine har levert produkter for katodisk beskyttelse.
I redningsutstyret ombord inngår Umoe Schat-Harding livbåter, og DSB redningsflåter levert av Brude Safety.

Innredning
Skipet er innredet for 69 personer, og R&M Ship Interior har utført innredningsarbeidene med møbler fra Fora Form og VAD. Termo Teknikk har hatt leveranser til air condition anlegget. Beha har levert bysseutstyr, Jets Vacuum har stått for toalettsystemet og incinerator er fra Lindegaard.
Elpro har levert bro- og maskinromspulter, og alarmsystem for maskinrommet er fra Kongsberg Maritime. Samme firma har sammen med SES levert IAS-systemet. Hovedtavle er også en SES leveranse.
Bergen Group Vest Elektro har utført de elektriske installasjonsarbeidene ombord.

Elektronikk
NavCom har levert og montert navigasjons- og kommunikasjonsutstyr til nybygget. Det omfatter Furuno FAR-2837S (10 cm) og FAR-2827 (3 cm) radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, SG Brown gyrokompass, Furuno DS-80 logg, Furuno FAX-30 værfax, Furuno GP-150 GPS, Furuno VR-3000 VDR og Furuno ECDIS.
Kommunikasjonsutstyret innbefatter Furuno 150W MF/HF GMDSS A3 radiostasjon, 2 x Furuno Satcom C, Furuno NX-700B navtex, Furuno FA-150 AIS, Furuno SSAS, 2 x Furuno VHF, 3 x Jotron TR20 VHF, 3 x Sailor RT2048 VHF, Motorola UHF, Tron 40S og 45SX nødpeilesendere, SART radar transponder, TS1B helibeacon og Tron TR 710D heli-VHF.
SeaTel har levert antenner, og HMS-system helideck er fra Seatex.

Bergen Group BMV AS skal levere bnr. 163, et dykkerskip, til GDV Offshore i juli 2009 og bnr. 164 til samme rederi i november 2009. Fugro får bnr. 165 levert i juni 2010, bnr. 167 bygges for Solstad for levering september 2010 og bnr. 166 er også for Fugro og skal leveres i desember 2010.