Hjem Båtomtaler Båtomtaler 5-2010 M/S «GEIR II»

M/S «GEIR II»

Fiskerstrand Verft AS, Fiskarstrand overleverte autolinebåten M/S «GEIR II» til H.P. Holmeset AS den 21. september 2010 som byggenummer 69 fra verftet. Dåpen fant sted den 3. september med Marita Holmeset som gudmor. Nybygget er av ST-155 design fra Skipsteknisk AS, og skroget er bygget ved Riga Shipyard, Latvia.

Rederiet holder til på Grytestranda i Haram kommune. Den første «Geir» kom så langt tilbake som i 1904. Rederiets siste tilvekst er den 7. i rekken med dette navnet og den 5. som er bygget ved Fiskerstrand Verft. Prisen for nybåten skal ligge rundt 175 millioner kroner.
Det er brødrene Hallgeir, Arild og Kjetil Holmeset som hver eier en tredjedel av rederiet, og sistnevnte er nå skipper på nybåten. Faren Per er nå pensjonist, men fortsatt aktiv i rederiet. Neste generasjon kommer også til, og Hans Kristian (sønn av Arild) er nyutdannet skipper.

M/S «GEIR II»
Fartøyet er arrangert for en bemanning på 19 personer og har hospital. Fremdriften er dieselelektrisk, og skipet er utstyrt med dragerbrønn. I den forbindelse kan nevnes at dragerbrønn var revolusjonerende da «Geir» (bnr. 43) kom med en slik innretning i 1998 som visstnok den første i verden. En dragerbrønn kan beskrives som en brønn som har en åpning ut mot sjøen i bunnen av fartøyet. Uttrykket moonpool er velkjent innen offshore industrien. Innen fiske er den tilpasset innhaling av fiskeredskap som line og garn.
Båten har fått automasjon som forenkler jobben i lasterommet. En robot foretar løfting fra transportbåndet og stabling samt palletering av pakket fisk i frysehotellet. Systemet gjør også lossing lettere og kan halvere selve lossetiden. Automatiseringen er utviklet i samarbeid med flere andre parter, inkludert verftet. Frysehotellet/fabrikken har datastyrt lagring av fangsten, et system som er utviklet av Optimar Giske.
«GEIR II» skal kunne fiske for over 50 millioner kroner i året. I tillegg kommer rederiets «Geir» som altså ikke ble solgt idet rederiet ikke kunne få den prisen man hadde stipulert for å gjennomføre et salg. Med lengde på 51,3 meter er nybåten den lengste linebåten i landet.
I takt med tiden er nybygget miljøvennlig med blant annet utstyr som reduserer NOx-utslippene med opp til 95 prosent. SCR-systemet er levert av H+H, Tyskland.
Båten har norsk mannskap og fører NOR flagg. Fartøyet er klasset i DNV med notasjonene ✠1A1, ICE-C, Fishing Vessel, E0 og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 51,30 m
Lengde b.p.p. 46,60 m
Bredde største 12,40 m
Dybde i riss h. dk. 5,70/5,82 m
Lasteromkap. 700 m3
Agnrom kap. 100 m3
DW 800 t
GT 1737
NT 521
IMO nr. 9535383

Maskineri
Det dieselelektriske fremdriftsanlegget er en leveranse fra Acel AS og består av tre Caterpillar C32 dieselmotorer hver med ytelse på 874 kW, tre Stamford generatorer og Finnøy propellanlegg og gear. Farten er ca. 13 knop.
Brunvoll har levert en azimuth thruster type AR-63-LNC-1650 på 700 kW som forbedrer båtens posisjonerings-/manøvreringsegenskaper. Styremaskin er type Tenfjord som opererer et High Lift ror. Bunker Oil har levert smøreolje til fartøyet.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler, Tamrotor har levert kompressor arbeidsluft og separatorer er fra Alfa Laval. Aeron har levert ventilasjonsanlegget, og tank sounding systemet er type Umas. Pyro har supplert kjel.
Maritime Montering har utført isoleringsarbeidene, mens Isowest har stått for isolering og kledning av fryserom, fabrikk og lasterom. Kjøle- og fryseanlegg er en leveranse fra Teknotherm.
Brannsikkerheten ivaretas blant annet av et CO2 slukkingssystem levert av Wilhelmsen Ships Service og varslingsanlegg fra Acel.

Dekk/diverse
Mustad Longline har levert komplett Mustad Autoline system inkludert egneanlegg, samt MagPacker lagringssystem. Normarine har levert fryselager og skal stå for terminaltjenester. Breivik Mek. Verksteds leveranser omfatter kappe- og sløyemaskiner, filet- og skinnemaskin samt rundknivslipemaskin. Fabrikken er som nevnt ovenfor fra Optimar Giske.
PMC Servi har stått for hydraulikkanlegget, og ankervinsj er fra Rapp Hydema. C.C. Jensen er leverandør av vinduer. Kranleveransen er fra Odim, og Sotra Marine Produkter har forestått ankerutrustningen. Libra Plast har levert utvendige dører og luker, og lanterner er en Tranberg leveranse. Nybåten er oppmalt med malingssystemer fra Jotun.
I redningsutstyret inngår Viking redningsflåter og MOB-båt fra Noreq.
M/S «GEIR II» er innredet for 19 personer med 15 en-manns- og to dobbeltlugarer. Innredningsarbeidene er utført av Maritime Montering, og Maritime Møbler har supplert møbler. Bysseutstyr er type Beha, og toalettsystemet er fra Jets Vacuum. Atlas Incinerators har levert forbrenningsanlegget.
Bropulter kommer fra Steinsvik AS, og Acel leveransene omfatter også elektroinstallasjonen, hovedtavle, transformatorer, startere, belysning, islys, søkelys, flomlys og internt kommunikasjonssystem. Firmaet har også levert integrert automasjonssystem inklusiv PMS.
De elektroniske installasjonene er utført av Florvaag Elektronikk. Fartøyet er forsikret hos Møretrygd og ble finansiert gjennom Sparebanken Møre.

Fiskerstrand Verft AS har nå fire ferger på programmet som skal leveres innen høsten 2012. Først ut er bnr. 8/70 bestilt av Fosen Namsos Sjø, og de tre andre skal bygges for Tide Sjø, Saaremaa og Fjord 1.

LIGNENDE ARTIKLER

av -
Lending Rederi AS, Kolgrov, Solund tok i disse dager levering av det nye fiskefartøyet M/S «SULEBAS» fra Solund Verft AS, Hardbakke som verftets byggenummer...
Ole-Peter Brandal (arkivfoto)

av -
Et nytt brønnbåtrederi i Ålesund har hentet inn 65 millioner kroner i risikokapital fra investormarkedet og står klar til å bestille sitt første skip....