M/S «FUGLØYFJORD»

Vaagland Båtbyggeri AS, Vågland overleverte M/S «FUGLØYFJORD» til Barents Sea AS, Nord-Lenangen som byggenummer 144 den 20. oktober 2012. Nybygget er et SC34 design.

Fartøyet er søsterskip til «Fugløyhav» som ble omtalt i Skipsrevyen nr. 3/2011, og Barents Sea AS er forøvrig et datterselskap av Lenangen Fiskeriselskap AS som eier nevnte «Fugløyhav».

Skipet er utviklet og prosjektert av Seacon i Måløy. Fartøyet er optimalisert innenfor 500 BT regelverket og skal drive tradisjonelt kystfiske etter både pelagisk- og hvitfisk. Båten er rigget for not og snurrevad og konstruert med fokus på design, komfort, miljø og fangstkvalitet.

Lasteromskapasiteten er på 350 m3, og RSW tankene er konstruert med tanke på føring av sild, sei, og lodde. Tre av rommene er arrangert som kombinerte RSW- tanker/fryserom, og har kapasitet for lagring av 180 m3 frossen hvitfisk som torsk og sei. Resterende tanker er konstruert med tanke på RSW og levende fisk.

På hoveddekk er det egen avdeling for behandling av hvitfisk med komplette linjer for fangstbehandling og innfrysing.

M/S «FUGLØYFJORD»

Hovedddata:

Lengde o.a. 34,07 m
Lengde b.p.p. 28,00 m
Bredde på spant 9,50 m
Dybde i riss til h.dk. 4,30 m
Dybde i riss til sh.dk 6,60 m
Fryserom 182 m3
RSW 298 m3
GT 499
IMO 9643013

Tankkapasitetene er 97 m3 brennolje og 18 m3 ferskvann.

Maskineri

Fremdriften besørges av en Mitsubishi S12R dieselmotor med ytelse på 736 kW v/1500 o/min. Motoren er koblet til et Helseth propellanlegg med vingediameter 2540 mm via et Finnøy G50 FK reduksjonsgear. Fremdriftsmaskineriet gir båten en fart på ca. 12 knop i lastet tilstand.

Styremaskinen er type Tenfjord, og for best mulig manøvrering har fartøyet to Brunvoll sidepropeller, hver på 325 hk. Strømforsyningen besørges av to Nogva Scania DI 16 hjelpemotorer hver på 400 kW med Stamford generatorer. I tillegg kommer akselgeneratoren på 780 kVA. Nødaggregatet utgjøres av en Nogva Scania DI12 motor på 300 kW og Stamford generator.

Allweiler og ABS Pumper har begge levert pumper, og ventilasjonsanlegget kommer fra Wangsmo. R&M Ship Interior har utført isoleringsarbeidene, og tankpeileanlegg er type Umas. Øwre-Johnsen har levert CJC filterseparator. Brannslukkingsanlegget er fra Tyco Fire & Security.

Dekk

RSW anlegget på 515 kW er levert av Norsk Kulde, og Cflow Fish Handling har forestått vacuumpumpesystemet. Triplex har hatt leveranser som notvinsj på 12 tonns kapasitet, notleggerkran på 30 t/m, en type KN 24 på 24 t/m og en fiskepumpekran på 16 t/m, og fiskepumpe er fra Karmøy Winch. Hovde Maritime har levert vinsjutstyr som to ankervinsjer og en capstan.

Vinduer kommer fra Bohamet, og ankerutrustningen er fra Sotra Marine Produkter. Libra Plast har levert utvendige dører, og lyskastere kommer fra Norselight. Fartøyet er oppmalt med Hempel malingsprodukter, og Team Protec har utført arbeidet.

Erling Haug har levert Viking redningsflåter og MOB-båt type Narwhal med davit fra MB Hydraulikk.

Innredning

Det er lagt stor vekt på bo- og arbeidsmiljø for mannskapet på 10 personer med blant annet enmannslugarer med egne dusj/toalett og en romslig messe/salong med egen spiseavdeling. R&M Ship Interior har utført innredningsarbeidene.

Elmarin AS har utført både de elektriske og elektroniske installasjonsarbeidene.

Vaagland Båtbyggeri AS har sikret seg oppdrag fra FSV Group, Aukra for bygging av en 24,6 meters arbeids-/servicebåt der kontrahenten har opsjon på ytterligere fire fartøyer. Levering av den første båten er satt til våren 2013.