M/S «FRØYVÆRING»

Selfa Arctic Trondheim AS overleverte Selfa Speedsjark 35’ «FRØYVÆRING» til Brødrene Dragsnes, Norddyrøy den 18. juni 2010 som byggenummer 249.

Rederiet hadde før en notbåt med samme navn på 20 meter som ble solgt i fjor. Nybåten skal drive med garn, not, dorg og snurrevad. Båten er bygget etter norske regler for merkeregistrerte fiskefartøy over 6 meter. Krengeprøve og stabilitetsrapport viser god stabilitet for alle typer konvensjonelt kystfiske, samt for bankfiske.
Reder har fått laget et arrangement som både gir plass til tørkeskap med radiator på babord side, og en aktervegg som gir svært god dekksplass på styrbord side. I baugen har fartøyet innmontert ballasttank for enda bedre haleegenskaper og stabilitet.
M/S «FRØYVÆRING» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. 10,65 m
Bredde 3,84 m
Lasterom 12 m3
Fiskerinummer ST-3-F – LK-nummer LG 4906.

Maskineri
Sjarken har en Cummins QSC 8,3-M dieselmotor som utvikler 500 hk v/2600 o/min. og er via ZF gear med elektronisk sluregear koblet til West Mekan propellanlegg med Radice fast propell fra Sleipner. En Sleipner baugpropell styres med trinnløs hastighet fra konsoll oppunder tak på akterdekk. Båtens toppfart er 25 knop og normal marsjfart 20 knop.
Et Nogva Nanni Z482 6 kW aggregat er montert i maskinrommet. Johnson har levert spylepumpe.

Dekk
Dekkslengde på styrbord side er på 6,3 meter, og akterdekkarealet er på 21 m2. Lasterommet på 12 m3 tar 12 fiskecontainere, og luken er i aluminium. Det er arrangert med to fiskeluker for lettere håndtering av fisk. I lasterommet er det montert midtskott for føring av makrell og annen flytende last.
Lorentzen har levert hydraulisk sløyekar, garnhaler og snurrevadtromler. Det er arrangert med 6 stk. juksatilkoblinger.

Innredning
Innredningen ombord er lys, og det er montert skipsdørk i lugar og styrehus. Det er montert Selfa Dørkvarmeanlegg i styrehus, lugar og toalett. I tillegg er det Webasto dieselvarmer.
Fartøyet har messe på dekk for fire personer, og pantry er godt utstyrt med elektriske kokeplater, vask, kjøleskap og godt med skapplass. På styrbord side i lugaren er toalettrom med dusj. Forut i lugaren er det to faste køyer og kleskap.
Førerposisjon på styrbord side er moderne og ergonomisk med integrerte flatskjermer, joystikkstyring og god sikt. Førerstol er type Recaro NorthSea.
Lyskaster er type Polarlight på 500 W, og redningsutstyr kommer fra Erling Haug. Et 24 V el.anlegg er montert av verftet og godkjent av Elpro. Defa har levert landstrømanlegg.

Elektronikk
Det elektroniske utstyret er levert av Argon Elektro og montert av samme firma samt båtbyggeriet. Utstyret består av Simrad AP-50 autopilot, Furuno ekkolodd, Furuno CH-36 sonar, Furuno M-1835 radar, ComNav autopilot, Sailor RT-6215 VHF, Furuno FA-50 AIS, Olex kartsystem, Furuno SC-30 sat.kompass og McMurdo håndholdt VHF og SART.

Etter denne leveringen skal Selfa levere seks tilsvarende fartøyer utover høsten.