M/S «FEED TROMSØ»

Den tidligere 1998-byggete Ulvan-båten «With Junior» er overtatt av Ewos og bygget om til fôrbåt ved Kvernhusvik Skipsverft på Hitra. Båten er opprinnelig bygget som container/pallet-carrier ved Vaagland Båtbyggeri og overlevert 6. mai 1998. Ombyggingen tok to måneder, og båten ble ferdigstilt fra Kvernhusvik 12. november 2009. Dåpen fant sted 8. januar i Tromsø. Gudmor var Nina Bruaas, som er ordresjef hos Ewos i Bergen.

Egil Ulvan Rederi sitter fortsatt inne på eiersiden, sammen med Rotsund Sjøtransport, Fiskå Mølle og Ewos. Rotsund Sjøtransport i Sørkjosen i Troms skal stå for den tekniske driften av båten. De nevnte selskapene inngår i Halten AS, som er 100 prosent eier av det skipseiende selskapet Feed Tromsø AS. Halten-systemet har nå fem såkalte feedbåter.

M/S «Feed Tromsø»
Båten laster rundt 1.500 tonn ferdig laksefôr i sekker som distribueres til Ewos’ oppdrettskunder i Nord-Norge. Båten har et mannskap på seks og vil gå i rute mellom Nordkapp og fôrfabrikken på Halsa, rett sør for Bodø. I høysesongen vil skipet ha fabrikken på Bergneset på Storsteinnes ved Tromsø som base.
Ombyggingen besto i hovedsak av å montere luftbasert losseanlegg fra Graintec, kap. 130 tonn/time. Senere i år skal det også monters dynamisk posisjonering fra Converteam, slik at båten slipper å fortøye ved oppdrettsanleggene. Det skal også monteres en ny og lengre kran før høysesongen starter i år. Dette er en foringskran gta Bergen Group Dreggen. Blåsekompressor er fra Atlas Copco.

Hoveddata:
Lengde over alt 59,90 m
Lengde mellom p.p. 55,20 m
Bredde på spant 13,00 m
Dybde i riss til SHD 9,30 m
Dybde i riss til HD 4,20 m
Dypgang (d) 4,70 m
Skipets kapasiteter er: Brennolje 103 m3, ferskvann 41 m3 og vannballast 510 m3.
Bruttotonnasjen er oppgitt til 1791 B.T. og dødvekten 1725 tonn. Fryserommet har en kapasitet på 430 m3 og underdekksrom (ekskl. fryserom) har et areal på 1250 m2. Det åpne dekksarealet er på 480 m2. Skipet kan ta 52 containere.

Arrangement
Fra den opprinnelige omtalen i Skipsrevyen i 1998 sakser vi: Fartøyet er bygget med tre gjennomgående dekk, utfallende baug med bulb, overbygg i to etasjer og styrehus arrangert forut. Det har tverr hekk, og casing akter med skorstein plassert på styrbord.
Regnet forfra er skroget under hoveddekk inndelt i forepeak for ballast, baugpropellrom med ferskvannstanker på sidene, lasterom og fryserom med underliggende bunntanker for ballast, maskinrom med sidetanker for brennolje og tørrtank i hekken.
Underrommet måler 200 m2, (ekskl. fryserommet), og har en høyde på 2,60 m, er dimensjonert for en belastning på 2,5 tonn pr. m2 og for trucker med akseltrykk på 8,4 tonn.
Fryserommet har et volum på 430 m3 og tilhørende frysemaskineri vedlikeholder en lagringstemperatur på ÷28 °C.

Maskineri
Fremdriften besørges av en MaK turboladet, etterkjølt, firetakts dieselmotor type 6 M20, med ytelse 1140 BkW ved 1000 o/m. Den er tilkoblet et Volda gear og propelleranlegg type ACG 450 med reduksjon 4,706:1. Gearet driver også en akselgenerator. Servicefarten er 12 knop.
Styremaskinen er av type Tenfjord som betjener et Volda høyløft-ror. Forut er det montert en Brunvoll sidepropell på 320 kW i tillegg til eksisterende på 315 kW samt ny Brunvoll akter på 750 kW.
Hjelpeaggregatet er av merket Caterpillar og består av ett motor-/generatorsett på 375 kVA. Et mindre Caterpillar generatorsett er byttet med ny Scania DI1262 M, 115 kW, i tillegg er det montert ny hjelpemotor type Scania DI1655 M på 500 kW. Akselgeneratoren, som drives av Volda-gearet, er på 612 kVA og av merket Stamford. Strømarten er 3 x 440 V, 60 Hz.

Dekk
Hoveddekket måler 480 m2 og har en høyde på 1,80 m, er dimensjonert for en belastning på 1,5 tonn pr. m2 og for trucker med akseltrykk på 5,5 tonn. I forkant er det forepeakrom med kjettingkasser, mens det akter er hjelpemaskin- og kontrollrom.
Mellomdekket måler 580 m2 og har en høyde på 2,50 m, er dimensjonert for en belastning på 2,5 tonn pr. m2, og for trucker med akseltrykk på 8,4 tonn. I akterkant, under værdekksluken, er det plass for seks 20 fots containere. I forkant er det arrangert stores- og proviantrom, mens det på styrbord side akter er casing.
Shelterdekket måler 480 m2, er dimensjonert for en belastning på 1,5 tonn pr. m2 og for trucker med akseltrykk på 5,5 tonn. Overbygget er plassert forut, sideportanlegget på babord og casingen på styrbord side akter.
I akterkant på shelterdekk er det montert en luke som måler 12,80 x 7,45 m. Den har et to-delt foldedeksel som stuer seg akterover.
På shelterdekk er det plass for til sammen 46 stk. 20 fots containere.
Lasting og lossing skjer ved hjelp av trucker på land/ombord, gjennom en 7,26 x 8,00 m sideport på babord og ved hjelp av to fire tonns hydraulisk opererte lasteheiser med sidesving som fordeler lasten til de aktuelle dekk.
På styrbord side er arrangert en 2,96 x 3,10 m L-formet sideport med tilhørende forskyvbart lastebrett innenfor. TTS-Mongstad AS har levert både sideportanlegget med palleheiser på babord side, den L-formete sideporten med lasteplattform på styrbord side, lukedeksler i værdekk samt komplette hydrauliske og elektriske systemer.
Hovedtavle er bygget om til Power Management. Det er kommet ny manøverposisjon på styrbord ving. All kjøling ombord er på kassekjøler.
Midtskips på babord side er plassert en elektrohydraulisk dekkskran med max. løfteevne på 40 tonn på 10 meter, eller 20 tonn på 20 meters arm, levert av TTS-Norlift. Senere i vår skal det monteres ny kran.
Ankervinsjen er hydraulisk drevet, mens capstan på akterdekket er elektrisk drevet.

Innredning
Innredningen er plassert på shelterdekk og båtdekk og arrangert for seks personer forlagt i egne lugarer med TV og eget toalettrom. I tilegg er det en reservelugar for to personer. Bysse og messe/salong er innredet på shelterdekk.
Det elektroniske utstyret for kommunikasjon og navigasjon ble opprinnelig levert og montert av Argon AS, og består i hovedsak av Furuno-utstyr.
Styrehuset er utformet med tanke på optimal sikt horisonten rundt og langs sidene.

DEL