Hjem Båtomtaler Båtomtaler 1-2010 M/S «FAR SHOGUN»

M/S «FAR SHOGUN»

STX Norway Offshore AS – Langsten overleverte M/S «FAR SHOGUN» som det tredje av fire skip av typen UT 731 CD til Farstad Supply AS (heleiet av Farstad Shipping ASA) den 28. januar 2010. Nybygget er verftets byggenummer 713. Skroget er bygget ved STX Europe Tulcea, Romania.

Skipet gikk inn på spot markedet i Nordsjøen og ble rapportert sluttet for en riggforflytning til hyre 65.000 kroner per dag. I begynnelsen av mars ble hun igjen rapportert sluttet, for kjettingarbeid, og nå til 70.000 kroner.
En langsiktig lånefasilitet på 400 millioner kroner er arrangert av Fortis Bank (Nederland) N.V, Oslo Branch for finansiering av skipet.
De to foregående søsterskipene var «Far Scorpion» (SR nr. 4/2009) og «Far Sagaris» (SR nr. 5/2009).

M/S «FAR SHOGUN» har DNV klasse ✠1A1, Tug, Supply Vessel, Ice C, E0, SF, DynPos, AUTR, Clean Design, NAUT OSV(A), Comf-V(3), TMON, BIS, DK(+), HL(2,8), OilRec, Standby og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 87,40 m
Lengde b.p.p. 75,50 m
Bredde største 21,00 m
Dybde i riss 9,30 m
Draft max 7,80 m
Draft design 6,80 m
GT ca. 6107
Dwt ca 3.900
Cargo deck ca. 755 m2
Deck load ca. 1.550 mt
Bollard pull ca. 250 t
IMO nr 9417830

Tankkapasitetene er (alle tall “cirka”) 985 m3 brennolje, 907 m3 ferskvann, 2484 m3 vannballast / drill water, 270 m3 dry bulk, 860 m3 brine og 445 m3 base oil.

Maskineri
Fremdriftssystemet fra Rolls-Royce består av 2 x Bergen B32:40 L9P dieselmotorer, hver med ytelse på 4500 kW v/750 o/min, 2 x Kamewa Ulstein propellanlegg type 121XFS/YE-4300N hver på 7500 kW med PTI og 2 x Kamewa Ulstein 4500 AGHC reduksjonsgear. To elektriske PTI motorer er hver på 3000 kW.
Skipet har teknologi som fører til lavere NOx og CO2 utslipp. Man regner med NOx reduksjon på 95% og lavere CO2 utslipp på 60% for skipet. SCR katalysator systemet er fra tyske H+H.
Strømforsyningen besørges av fire generatorsett med CAT 3516 motorer, hver med ytelse på 2130 ekW og to akselgeneratorer hver på 4000 kW. Nødaggregatet er type Nogva Scania DI 12 på 224 kW.
Skipet har styremaskineri av type Tenfjord, Poscon joystick og Helicon X3 fjernkontroll. Thrusterutrustningen består av Kamewa Ulstein TT2400 DPN FP baugthruster på 1500 kW, en swing-up azimuth thruster type TCNS 92/62-220 på 1800 kW og to Kamewa Ulstein TT2200 thrustere akter, hver på 1200 kW.
R & M Ship Interior har utført isolerings- og tynnplatearbeidet. Annet isoleringsarbeid er utført av Norisol. Ventilasjonsanlegget er en Aeron leveranse, og proviant kjøle-/fryseanlegg er fra Nilsen Frys & Kjøleteknikk. Teknotherm har levert kompressorer til begge disse anleggene.
Sperre og Atlas Copco har levert kompressorer, og pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum. Alfa Laval og RWO har stått for separatorleveransene, mens Norsk Atlas har supplert evaporator. Brødrene Dahl har levert sanitæranlegget, samt ventiler og rør. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo.
Tankpeileutstyr er type Umas, Clayton Scandinavia og Pyro har forestått kjelutrustning og Tøssebro har fremskaffet UV-sterilisator. West Industri & Skipsservice har supplert diverse rørutstyr. Flowmeter kommer fra AM Instrumentering.
Brannslukkingsutstyret innbefatter Unitor CO2 anlegg og vanntåkesystem fra Autronica.

Dekk
RRM leveransene innbefatter stabiliseringssystem, bulk handling systemet og Rauma Brattvaag dekksmaskineri. Hovedvinsj har trekkraft på opp til 500 m.tonn, og to andre vinsjer har kapasitet på 210 m.tonn.
Odim har levert Anchor Handling Recovery Frame, LARS system for ROV og to Odim Abas kraner er på 3t/15m henholdsvis 5t/9m. ROV hangar er på styrbord side. Ankerutrustning er en Fossen Shipping leveranse.
Vindusleveransen kommer fra Bohamet, og Wynn har levert viskere. Utvendige dører og GRP-dører er fra Libra, og IMS har levert vanntette skyvedører. FencoNor har supplert fendere, og Gurskøy har levert landganger.
International Maling malingssystemer er anvendt til oppmaling av fartøyet, og overflatearbeidet er utført av PCS AS. Produkter fra Active Cathodic Protection er anvendt til beskyttelse mot korrosjon.
Redningsutstyret består blant annet av Viking redningsflåter, MOB-båt fra Mare Safety og diverse brann-, rednings- og sikkerhetsutstyr fra Brude Safety. Medisinpakke kommer fra Medi 3.

Innredning
Nybygget er arrangert med lugarkapasitet for 40 personer fordelt på 12 enmannslugarer og 14 dobbeltlugarer. Styrehusstoler er fra NorSap. Norisol produkter er benyttet til isolering, og innredningsdører er fra Contech. Mare Safety har utstyrt byssen med diverse Beha utstyr, Miele har levert vaskeriutstyr og forbrenningsanlegget er fra Kay Lindegaard Incinerator. Jets Vacuum har levert toalettsystemet.
STX Norway Electro har utført de elektriske installasjonene ombord og har vært el.teknisk konsulent.

Elektronikk
Navigasjons- og kommunikasjonsutstyret er levert av O. Øverland, og her inngår Furuno FAR-2117BB X-band og Furuno FCR-2837 S-band radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Cassens & Plath kompass, Furuno DS-80 logg, Anschütz Std. 22 gyro, Anschütz Pilotstar D autopilot, Furuno GP-150 GPS, , Furuno FS-2570 MF/HF radiostasjon, Tron 40S og 45SX Epirbs, Tron SART radar transponder, Furuno NX-700B navtex, Furuno FA-150 AIS, Furuno VR-3000 VDR, Motorola GM-380 VHF, Motorola GM-380 UHF, Furuno FM-8800 VHF, Tron 20 VHF, Inmarsat F Fleet 77 og Furuno Felcom 15 Inmarsat C. Comrod har levert antenner.
DP-systemet er fra Rolls-Royce type ICON DP 2.

STX Norway Offshore AS – Langsten skal levere det siste av disse fire skipene til Farstad Shipping i slutten av mars med bnr. 714, og bnr. 730 skal leveres til Solstad Offshore i mars 2011.