M/S «FAR SARACEN»

Foto: Harald Valderhaug
Med overtakelsen av M/S «FAR SARACEN» som byggenummer 714 fra STX Norway Offshore AS – Langsten den 24. mars 2010 er byggingen av de fire nybyggene av typen UT 731 CD for Farstad Shipping ASA fullført. Skroget er bygget ved STX Europe Tulcea, Romania.

De foregående skipene i serien er «Far Scorpion» (SR nr. 4/2009), «Far Sagaris» (SR nr. 5/2009) og «Far Shogun» (SR nr. 1/2010).
Spot markedet i Nordsjøen har ikke vært det beste det siste halvåret, og ovennevnte «Far Sagaris» ble for eksempel nylig rapportert sluttet for supply tjenester til hyre 55.000 kroner per dag. Generelt sett fortsetter 2010 markedet der 2009 slapp, og ifølge våre egne tall var gjennomsnittsraten for AHTS fartøyer rundt GBP 17.600 per dag i 2009 mot GBP 60.500 i 2008 og cirka GBP 50.000 for både 2007 og 2006.
En langsiktig lånefasilitet på 435 millioner kroner er arrangert av Eksportfinans ASA med garantier fra GIEK, Handelsbanken og DnB NOR Bank ASA.
M/S «FAR SARACEN» seiler under NOR flagg, har DNV klasse ✠1A1, Tug, Supply Vessel, Ice C, E0, SF, DynPos, AUTR, Clean Design, NAUT OSV(A), Comf-V(3), TMON, BIS, DK(+), HL(2,8), OilRec, Standby og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 87,40 m
Lengde b.p.p. 75,50 m
Bredde største 21,00 m
Dybde i riss 9,30 m
Draft max 7,80 m
Draft design 6,80 m
GT ca. 6107
Dwt ca 3.900
Cargo deck ca. 755 m2
Deck load ca. 1.550 mt
Bollard pull ca. 250 t
IMO nr 9417842

Tankkapasitetene er (alle tall “cirka”) 985 m3 brennolje, 907 m3 ferskvann, 2484 m3 vannballast / drill water, 270 m3 dry bulk, 860 m3 brine og 445 m3 base oil.

Maskineri
Rolls-Royce har levert fremdriftsmaskineriet som utgjøres av 2 x Bergen B32:40 L9P dieselmotorer, hver med ytelse på 4500 kW v/750 o/min, 2 x Kamewa Ulstein propellanlegg type 121XFS/YE-4300N hver på 7500 kW med PTI og 2 x Kamewa Ulstein 4500 AGHC reduksjonsgear. To elektriske PTI motorer er hver på 3000 kW.
Hjelpemaskineriet består av fire generatorsett med CAT 3516 motorer, hver med ytelse på 2130 ekW og to akselgeneratorer hver på 4000 kW. Nødaggregatet er type Nogva Scania DI 12 på 224 kW.
Skipet har teknologi som fører til lavere NOx og CO2 utslipp. Man regner med NOx reduksjon på 95% og lavere CO2 utslipp på 60% for skipet. SCR katalysator systemet er fra tyske H+H.
Anchorhandleren har styremaskineri av type Tenfjord, Poscon joystick og Helicon X3 fjernkontroll. For best mulig manøvrering er skipet utstyrt med Kamewa Ulstein TT2400 DPN FP baugthruster på 1500 kW, en swing-up azimuth thruster type TCNS 92/62-220 på 1800 kW og to Kamewa Ulstein TT2200 thrustere akter, hver på 1200 kW.
Sperre og Atlas Copco har levert kompressorer, og pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum. Alfa Laval og RWO har stått for separatorleveransene, mens Norsk Atlas har supplert evaporator. Brødrene Dahl har levert sanitæranlegget, samt ventiler og rør. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo. Tankpeileutstyr er type Umas, og Tøssebro har fremskaffet UV-sterilisator. West Industri & Skipsservice har supplert diverse rørutstyr. Flowmeter kommer fra AM Instrumentering.
Norisol har utfør isoleringsarbeidene, mens R & M Ship Interior har stått for tynnplatearbeid i tekniske rom. Ventilasjonsanlegget er en Aeron leveranse, og proviant kjøle-/fryseanlegg er fra Nilsen Frys & Kjøleteknikk. Teknotherm har levert kompressorer til begge disse anleggene.
Brannslukkingsutstyret innbefatter Unitor CO2 anlegg og vanntåkesystem fra Autronica.

Dekk
RRM leveransene innbefatter stabiliseringssystem, bulk handling systemet og Rauma Brattvaag dekksmaskineri. Hovedvinsj har trekkraft på opp til 500 m.tonn, og to andre vinsjer har kapasitet på 210 m.tonn. Tauepinner og haikjeft er også RRM leveranser.
Odim har levert Anchor Handling Recovery Frame, LARS system for ROV og to Odim Abas kraner er på 3t/15m henholdsvis 5t/9m. ROV hangar er på styrbord side. Ankerutrustning er en Fossen Shipping leveranse.
Vindusleveransen kommer fra Bohamet, og Wynn har levert viskere. Utvendige dører og GRP-dører er fra Libra Plast, og IMS har levert vanntette skyvedører. FencoNor har supplert fendere.
International Maling malingssystemer er anvendt til oppmaling av fartøyet, og overflatearbeidet er utført av PCS AS. Produkter fra Active Cathodic Protection er anvendt til beskyttelse mot korrosjon.
Redningsutstyret består blant annet av Viking redningsflåter, MOB-båt fra Mare Safety og diverse brann-, rednings- og sikkerhetsutstyr fra Brude Safety. Medisinpakke kommer fra Medi 3.

Innredning
Nybygget er arrangert med lugarkapasitet for 40 personer fordelt på 12 enmannslugarer og 14 dobbeltlugarer. Norisol produkter er anvendt på innvendige skott samt til komplett innredning, og innredningsdører er fra Contech. Styrehusstoler er fra NorSap. Mare Safety har utstyrt byssen med diverse Beha utstyr, Miele har levert vaskeriutstyr og forbrenningsanlegget er fra Kay Lindegaard Incinerator. Jets Vacuum har levert toalettsystemet.
STX Norway Electro har utført de elektriske installasjonene ombord og har vært el.teknisk konsulent.

Elektronikk
Navigasjons- og kommunikasjonsutstyret er levert av O. Øverland AS, og her inngår Furuno FAR-2117BB X-band og Furuno FCR-2837 S-band radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Cassens & Plath kompass, Furuno DS-80 logg, Anschütz Std. 22 gyro, Anschütz Pilotstar D autopilot, Furuno GP-150 GPS, , Furuno FS-2570 MF/HF radiostasjon, Tron 40S og 45SX Epirbs, Tron SART radar transponder, Furuno NX-700B navtex, Furuno FA-150 AIS, Furuno VR-3000 VDR, Motorola GM-380 VHF, Motorola GM-380 UHF, Furuno FM-8800 VHF, Tron 20 VHF, Inmarsat F Fleet 77 og Furuno Felcom 15 Inmarsat C. Comrod har levert antenner.
DP-systemet er fra Rolls-Royce type ICON DP 2.

STX Norway Offshore AS – Langsten skal levere bnr. 730 til Solstad Offshore i mars 2011.

DEL