M/S «FANØYVÅG»

– garnbåt fra Stadyard til Sogn og Fjordane

Foto: JK Foto

 

Rederiet Fanøyvåg AS, Batalden (eiet av Johnny Seljeseth og Geir Henning Seljeseth) overtok garnbåten M/S «FANØYVÅG» fra Stadyard AS som verftets byggenummer 38 den 8. desember 2015. Skroget er bygget i Polen ved PTS SP. Z O.O. i Szczecin.

Fartøyet måler nesten 28 meter og er designet av Naval Consult med typebetegnelse NC90. Fartøyet er arrangert med komplett fabrikk og fryseri med to platefrysere som har innfrysingskapasitet 12 tonn/døgn. Lastekapasitet i to separate fryserom er på 246 m3.

Akter i garnbinge er det montert to garngreieapparat, og forut på shelterdekk er montert garnhaler. Fartøyet er også utstyrt med foiler/finner på begge sider av bulb-baugen for å redusere stampebevegelser og dermed forbedre arbeidsforholdene ombord i dårlig vær.

M/S «FANØYVÅG»

Båten har Florø som hjemstedshavn og har Fartssertifikat Havfiske II. Sparebanken Sogn og Fjordane og Innovasjon Norge har vært involvert med finansieringen av nybygget som har følgende

Hovedddata:

Lengde o.a. …………………………………………………………………………………………………………………….. 27,97 m

Lengde b.p.p. ……………………………………………………………………………………………………………………. 23,65 m

Bredde …………………………………………………………………………………………………………………….. 8,50 m

Dybde i riss h.dk. ………………………………………………………………………………………………………… 4,085 m

Dybde i riss sh.dk. …………………………………………………………………………………………………….. 6,585 m

Draft ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 6,00 m

Lastekap. …………………………………………………………………………………………………………………………. 244 m3

GT ………………………………………………………………………………………………………………………………….. 392

NT …………………………………………………………………………………………………………………………………… 156

IMO nr. …………………………………………………………………………………………………………………… 9696022

Fiskerimerke …………………………………………………………………………………………………………………. SF-25-F

Tankene rommer 52 m3 diesel olje og 36 m3 ferskvann.

 

Dekk

Garnhalesystemet er fra Net-Op, og Westmek har montert og tilpasset fabrikkutstyret med blant annet Baader 162 sløyemaskin. Kuldeanlegg er en leveranse fra Pam West, og Smådal Mekaniske har stått for skinnesystemet for garngreierne. Palfinger PC2700M kranen er levert av Bergen Hydraulic og montert akter, og en KN-10 kran forut kommer fra Triplex. MB Hydraulikk har supplert ankervinsj, mens hydraulisk anlegg er fra SMV Hydraulic.

Fartøyet er innredet for et mannskap på 11 personer med en enkeltlugar (skipperlugar) og fem dobbeltlugarer. Total bemanning er 16 personer fordelt på to skift. Verlo har levert Beha bysseutstyr og Miele vaskeriutstyr.

Vinduer kommer fra Bohamet, og utvendige dører fra Libra-Plast. Gurskøy har tatt seg av landgangsleveransen. Maritime Montering har levert og montert komplett møbelpakke. Sikkerhetsutstyr er levert av Selstad, og malingssystem er fra International Paint.

Maskineri

M/S «FANØYVÅG» er utstyrt med en Cummins KTA38-M hovedmotor med ytelse på 746 kW v/1800 rpm som er koblet til Heimdal HG360SF reduksjonsgear og Heimdal 4T450/160-2100HS propeller med vingediam. 2100 mm.

Strømforsyningen besørges av 2 x Cummins hjelpemotorer type QSM11-DM på 317 kW med Stamford generatorer på 325 kVA. Styremaskin type SR562-FCP er fra Rolls-Royce, og fartøyet er utrustet med en PHM baugthruster på 110 kW. Allweiler pumpepakke kommer fra Verlo. Brannslukkesystem i maskinrommet er et NOVEC 1230 anlegg fra Sentronik.

Elektronikk

Sigurd Solberg Maritim Elektronikk har levert elektronisk utrustning for navigasjon, kommunikasjon og fiskeleting. Ulvesund Elektro har hatt elektro oppdraget på båten.