M/S «E.R. GEORGINA»

Foto: Gunder Tande Sandersen
M/S «E.R. GEORGINA» som ble levert fra STX Norway Offshore AS – Brevik den 27. april 2010, er søsterskip av «E.R. Athina» som ble bygget i desember 2009. Nybygget er verftets byggenummer 68 og er av UT 776 CD design. Rederi er Nordcapital Holding GmbH & Cie. KG, Hamburg ved E.R. Offshore GmbH & Cie. KG.

Ordren for to med opsjon på ytterligere to UT 776 CD fartøyer ble inngått i mai 2007 til total kontraktsverdi ca. 680 millioner kroner for to skip. Det het seg da at med den ordren hadde verftsgruppen 10 enheter i bestilling fra Nordcapital.
M/S «E.R. GEORGINA» er klasset i DNV ✠1A1, E0, Supply Vessel Basic, DK(+), HL(2,8), LFL*, Dynpos AUTR, FI-FI I, Clean Design, Comf V(3), Standby Vessel, NAUT OSV(A), OilRec og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 93,00 m
Lengde b.p.p. 80,80 m
Bredde største 20,00 m
Dybde i riss 8,20 m
Draft 6,60 m
Dwt ca. 4.650
Design draft 6,20 m
Dwt v/6,2m draft ca 4.100
Dekksareal ca. 1.000 m2
Dekkslast ca. 3.000 t
GT ca. 4488
NT ca. 1617
IMO nr 9448530

Tankkapasitetene er (alle tall cirka) 1183 m3 brennolje, 1000 m3 ferskvann, 2708 m3 vannballast, 1840 m3 drill water, 1045 m3 liquid mud, 631 m3 brine, 250 m3 base oil, 340 m3 methanol og 1000 m3 ORO. Dry bulk kapasiteten er ca. 311 m3.

Maskineri
Skipet har dieselelektrisk fremdrift med fire Bergen C25:33L6A dieselmotorer hver med ytelse 1740 kW v/900 o/min, 4 x ABB generatorer og to Ulstein Aquamaster Azipull AZP 120 CP fremdriftspropeller hver på 2500 kW. Nødaggregatet har en Nogva Scania DI 12 62M motor på 335 kW. Fjernkontroll er type Helicon X (RRM).
Thrusterutrustningen består av to Kamewa Ulstein TT22000 DPN CP thrustere og en Ulstein Aquamaster TCNS 073/50-180CP CP swing-up azimuth thruster forut. Skipets fart er ca. 17 knop basis ca. 4m draft.
Allweiler har stått for pumpeleveransen, to kompressorer er fra Sauer & Sohn og separatorer fra Alfa Laval og Mahle. Kjelutrustning kommer fra Pyro, og Novenco/Carrier har levert ventilasjonsanlegget. Kuldeanlegg for proviant er fra Nilsen Frys & Kjøleteknikk, og Maritime Montering har utført isoleringsarbeidene. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo, og tankpeileanlegg er type Umas. Kjølesystem med platekjølere er fra Heat-Con Varmeteknikk, og Brødrene Dahl har forestått ventilleveranser.
Brannsikkerheten er ivaretatt med blant annet Novenco brannslukkingsanlegg.

Dekk/diverse
Anti-roll systemet fra RRM består av to tanker lokalisert aktenfor overbygget. Wilhelmsen Maritime Services har levert nitrogen- og skumsystem for methanol. Tankvaskeutstyr er en Alfa Laval leveranse.
Dekksmaskineri er fra Rolls-Royce type Rauma Brattvaag, og Odim Abas har levert to kraner type KDE40-EH-12 m/3 t. Fossen Shipping har supplert ankerutrustning. Vanntette skyvedører kommer fra IMS, og International Maling har levert malingssystemene.
Redningsutstyret ombord omfatter blant annet 4 x 25 personers Viking redningsflåter og to MOB-båter fra Mare Safety i davit fra TTS Marine. Erling Haug har levert løst brannutstyr til nybygget.
M/S «E.R. GEORGINA» er innredet med bekvemmeligheter for 25 personer med 13 i enkeltlugarer og 12 i dobbeltlugarer. Innredningsoppdraget er utført av Maritime Montering. Alu Design & Services har levert styrehusstoler og dørkskinner. Jets Vacuum har levert toalettsystemet, bysseutstyr kommer fra Beha og incinerator er fra Teamtec.
De elektriske installasjonene er utført av STX Norway Electro Brevik. DP II-systemet er type RR Icon, og det elektroniske navigasjonsutstyret er levert av IKM-Instrutek. Alarmanlegget er type ACON, Zenitel har levert intercom-anlegget og antenner for Sat-TV/radio kommer fra ShipEquip.

Ordreboken for STX Norway Offshore AS – Brevik viser bnr. 69 til Solstad i juli, bnr. 733 til japanske K-Line i november og bnr. 734, 735 og 736 til samme rederi i februar, juni og september 2011. Bnr. 720 og 721 er to UT 776 CD PSV’er bestilt av Island Offshore for levering i 2011 og 2012.

DEL