M/S «CHEVY»

Søre AS i Ålesund overtok en Selfa Speedsjark 35’ fra Selfa Arctic Trondheim AS den 2. august 2010. «CHEVY» er båtbyggeriets byggenummer 251.

Nybåten skal drive med garn, line, juksa og teinedrift. Båten er bygget etter norske regler for merkeregistrerte fiskefartøy over 6 meter. Krengeprøve og stabilitetsrapport viser god stabilitet for alle typer konvensjonelt kystfiske, samt for bankfiske.
Reder har fått laget et arrangement som både gir plass til tørkeskap med radiator på babord side, og en aktervegg som gir svært god dekksplass på styrbord side. I baugen har fartøyet innmontert ballasttank for enda bedre haleegenskaper og stabilitet.
M/S «CHEVY» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. 10,65 m
Bredde 3,84 m
Lasterom 10 m3
Fiskerinummer M-1-R – LK-nummer LG 5385.

Maskineri
Sjarken har en Cummins QSC 8,3-M dieselmotor som utvikler 500 hk v/2600 o/min. og er via ZF gear med elektronisk sluregear koblet til West Mekan propellanlegg med Radice fast propell fra Sleipner. En Sleipner baugpropell styres med trinnløs hastighet fra konsoll oppunder tak på akterdekk, og i tillegg er det montert en Sleipner sidepropell i hekken. Båtens toppfart er 26 knop og normal marsjfart 20 knop.
En Cummins Onan generator er montert i maskinrommet. Johnson har levert spylepumpe. Det er montert Orlaco overvåkningskamera i maskinrom og i hekken som vises på egen skjerm i styrehuset.

Dekk
Dekkslengde på styrbord side er på 6,3 meter, og akterdekkarealet er på 21 m2. Lasterommet på 10 m3 tar 9 fiskecontainere, og luken er i aluminium. Det er arrangert med to fiskeluker for lettere håndtering av fisk. Det er montert en 500 kilos bomvinsj i maskinromsnedgangen.
Lorentzen har levert rekkemontert garnspill og etterhaler, garngreier HGA-005 er fra Rapp Hydema Syd og tre juksamaskiner Sortland Proff er fra Fiskerisystem. Det er også en WestsMarin angelvinsj.

Innredning
Innredningen ombord er lys, og det er montert skipsdørk i lugar og styrehus. Det er montert Selfa Dørkvarmeanlegg i styrehus, lugar og toalett. I tillegg er det Webasto dieselvarmer.
Fartøyet har messe på dekk for fire personer, og pantry er godt utstyrt med elektriske kokeplater, vask, kjøleskap og godt med skapplass. På styrbord side i lugaren er toalettrom med dusj. Forut i lugaren er det to faste køyer og kleskap. Oppvask- og vaskemaskin samt microbølgeovn er fra Miele.
Førerposisjon på styrbord side er moderne og ergonomisk med integrerte flatskjermer, joystikkstyring og god sikt. Totalt er det tre Recaro NorthSea førerstoler.
Lyskaster er type Seematz på 250 W, og redningsutstyr kommer fra Erling Haug. Et 24 V el.anlegg er montert av verftet og godkjent av Elpro. Defa har levert landstrømanlegg.

Elektronikk
Det elektroniske utstyret er levert av ProNav og montert av Argon og båtbyggeriet. Utstyret består av Simrad NSE ekkolodd, Simrad NSE radar, ComNav autopilot, Simrad RS-82 VHF, ProNav Proasis klasse-B AIS, Olex kartsystem, Furuno SC-30 sat.kompass og Nokia 810 mobil.

Etter denne leveringen skal Selfa levere fem tilsvarende fartøyer fremover høsten.